Přísné emisní limity znamenají, že elektrifikace se dostává prakticky do všech segmentů automobilového průmyslu, dokonce i pod kapotu aut, u kterých by to ještě před pár lety nikdo nečekal. Hybridní už jsou i modely Dacia a my jsme vyzkoušeli ten vůbec první z nich, který s hybridním pohonným ústrojím přijel. V rámci redakčního testu jsme zjišťovali, jak se jezdí s hybridním Joggerem.
Jako první, ale se známým pohonem
Dacia Jogger přišla na trh nejprve s čistě spalovacími motorizacemi. V nabídce měla čistě benzinové verze, ale také verzi kombinující pohon na benzin a LPG. O nějakou dobu později se v nabídce objevilo i hybridní provedení. Jde o nejvýkonnější, ale zároveň také o nejúspornější Jogger, který si můžete koupit.
Hybridní pohonné ústrojí je v tomto případě takové, o které se nemusíte nijak zajímat. Jde o full-hybrid, který si s elektrickou energií pracuje úplně sám. Není třeba jej zapojovat nikam do zásuvky, nabíjí se při jízdě – ať už čistě nastartováním spalovacího motoru nebo při zpomalování pomocí rekuperace. S hybridní Dacií Jogger se velmi zjednodušeně řečeno jezdí jako s běžnou benzinovou verzí, protože jediné, co od vás bude pro jízdu vyžadovat, je prostě jen tankovat benzin.
V případě pohonného ústrojí nejde o úplnou novinku, ale jde o systém, který do svých modelů už nějakou dobu montuje Renault. Nachází se například v hybridním Cliu nebo Arkaně a dalších modelech. Kombinuje atmosférický spalovací 1,6litrový čtyřválec (s nepřímým vstřikováním) s elektromotorem a startér/generátorem. To je propojeno s multimódovou automatickou převodovkou se čtyřmi převody pro benzinový motor a dvěma převody pro elektromotor. Energie se ukládá v trakční baterii s kapacitou 1,2 kWh.
Kombinovaný výkon pohonného ústrojí je celkem 104 kW/140 koní a maximální točivý moment vrcholí 250 Nm. Technické údaje také udávají, že nejvyšší rychlost je 167 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 9,8 sekund (7místná verze to má za rovných deset sekund).
Velká a jednoduchá
Dacia Jogger je poměrně velké auto, ačkoliv to tak na fotografiích nemusí úplně vypadat. V tabulce níž uvádíme srovnání se Škodou Octavia, kterou všichni dobře známe. Přestože je Jogger výrazně kratší, nabízí o poznání větší kufr. Navíc může být i sedmimístný. Roli rodinného, ale i pracovního auta tak dokáže zastat naprosto bez problémů, protože na předních i na zadních sedadlech je vlastně místa také dostatek.
Model | Dacia Jogger (2024) | Škoda Octavia Combi (2024) |
---|---|---|
Délka | 4547 mm | 4698 mm |
Šířka | 1848 mm | 1829 mm |
Výška | 1674 mm | 1468 mm |
Rozvor | 2897 mm | 2686 mm |
Objem kufru | 829 litrů | 640 litrů |
V kabině samozřejmě poznáme, že jde o auto, které nabízí „co nejvíce hodnoty za peníze“, ale z hlediska funkčnosti to není ani omezující, ale ani limitující. Plasty jsou tu obyčejné, čalounění jakbysmet. Palubní desce dominuje displej multimédií, ale i tak tu Dacia nechala nejdůležitější tlačítka a pro ovládání klimatizace a topení jsou tu otočné ovladače s integrovanými displeji. Jednoduchost je to, na co se tu dbalo především.
Jednoduchost se propisuje i do obou displejů – o tom centrálním už řeč byla, ale Jogger má displej i místo kapličky přístrojů, který nahrazuje klasické analogové budíky. U těch se dá drobně měnit grafika zobrazení, ale nečekejte žádné sofistikované animace, stále půjde o jednoduché grafické zobrazení.
Potěší to, že centrální displej umí bezdrátové připojení Apple CarPlay nebo Android Auto, takže lze využívat nejen navigaci z telefonu, ale také si můžete přehrávat třeba svou oblíbenou hudbu. Jen se musíte spokojit s tím, že audiosoustava tady hraje spíše průměrně, přesto je to pořád mnohem lepší zážitek než poslech jakékoliv základní audiosoustavy u aut z přelomu tisíciletí. Doba přeci jen pokročila.
Za volantem
Po stisknutí startovacího tlačítka se často nemusí zdánlivě nic stát, protože auto „nastartuje“ na elektřinu. Stačí jen zařadit mechanickým voličem automatické převodovky a auto se dá do pohybu. Multimódová převodovka funguje při městské jízdě skvěle. Rozjezdy jsou krásně plynulé a plynulé jsou i změny jednotlivých rychlostí a to i přesto, že převodovka nemá klasické synchrony. O vyrovnávání otáček při řazení se totiž stará elektromotor. Mimochodem, vy jako řidič nikdy nevíte, který z těch 4 rychlostních stupňů pro spalovací motor a dvou pro elektromotor převodovka zrovna využívá.
Celkově je hybridní Jogger určen spíše klidnějším řidičům, protože v klidném tempu všechno funguje hladce. Jakmile ale začnete „topit pod kotlem“, zjistíte, že tohle není způsob jízdy, který se autu líbí. Jakmile totiž budete na plyn šlapat výrazněji a snažit se z Joggeru vyždímat všechno, co jde, převodovka začne být váhavější a pomalejší, řazení bude trvat déle (to právě kvůli chybějící synchronizaci) a motor se bude hodně vytáčet.
Hybridnímu Joggeru se moc nelíbí ani rychlá jízda na dálnici – mluvíme o rychlostech nad povoleným českým limitem. Tady totiž začíná být hlučný a projevuje se tu pomalejší řazení v případě, kdy vás někdo zbrzdí a vy se budete chtít opět dostat na původní rychlost. Samozřejmostí je tempomat, abyste nemuseli neustále šlapat na plyn.
Ve městě ale Jogger Hybrid funguje parádně. Spalovací motor je buď vypnutý anebo se převaluje jen někde těsně na volnoběhem. Spoustu práce za něj totiž zastane elektromotor, který hybridní pohonné ústrojí využívá opravdu hodně. Odpojování a připojování spalovacího motoru do pohonu je navíc jemné a opravdu dobře vyladěné. Nakonec je to i parádní pružnost, kterou oceníte, protože po sešlápnutí plynového pedálu reaguje auto bez zpoždění a díky přítomnosti elektromotoru začne zrychlovat okamžitě.
K rychlé nebo ostré jízdě se nakonec nehodí ani podvozek. Ten je u Joggeru nastaven spíše do komfortu, auto se poměrně dost naklání, ale od kol se neozývají žádné rány ani po přejetí opravdu velkých nerovností. Auto navíc nijak nedrncá a co opravdu potěší, je to, že na nerovnostech v zatáčkách neodskakuje. Za volanty Dacií tak prakticky nemáte problém, že byste auto jízdou na (nejen) českých silnicích trápili.
A co spotřeba paliva? Ta je překvapivě příznivá i v zimě. Po městě se dá jezdit s hodnotami začínajícími pětkou, na dálnici se spotřeba zvýší, ale stále jsme dokázali jezdit kolem 6,5 l/100 km při rychlosti kolem 130 – 140 km/h podle rychloměru. Vzhledem k tomu, že je tu 50litrová palivová nádrž, potěší, že hned tak opět tankovat nebudete.
Závěr a cena
Dacia Jogger Hybrid 140 je autem, které zejména v ČR nebude tvořit v rámci prodejů nijak zásadní čísla, ale jde o auto, které jako jediné může mít automatickou převodovku. Navíc je při klidné jízdě až překvapivě komfortní a příjemné. Nabízí navíc velmi slušnou spotřebu paliva a stále opravdu velký vnitřní prostor jak pro posádku, tak zejména pro zavazadla. Nelíbí se mu naopak ostrá jízda a výraznější přidávání plynu, projeví se to na rychlosti, respektive pomalosti řazení.
Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji se dá dnes Dacia Jogger pořídit od 425 500 korun za pětimístnou verzi ve výbavě Essential s motorem Eco-G 100, tedy na benzin a LPG, za sedmimístnou verzi dáte o 30 tisíc víc. Pokud byste chtěli jakýkoliv jiný motor (anebo bohatší standardní výbavu), musíte se podívat na Expression, které je s motorem na LPG jen o 20 tisíc dražší, hybridní motorizace startuje na 569 tisících korunách. Testovaná Jogger Extreme Hybrid 140 začíná na 594 500 Kč.
Mimochodem, na evropských silnicích už byl zachycen i zamaskovaný prototyp modernizované verze Joggeru. Je tedy pravděpodobné, že letos nebo nejpozději v příštím roce se ukáže modernizované provedení.
Technické údaje:
Auto: | Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 69 kW/94 koní při 5600 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 148 Nm při 3600 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,8 s |
Maximální rychlost: | 167 km/h |
Převodovka: | multimódová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,7 – 4,8 l/100 km |
Emise CO2: | 105 -108 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4547 mm |
Šířka: | 1848 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1674 mm |
Rozvor: | 2897 mm |
Provozní hmotnost: | 1432 – 1449 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 829 litrů |