Dacia před časem začala prodávat svůj nejnovější a zároveň největší model, kterým zasáhla úplně novou cílovou skupinu. O Dacii Bigster začali totiž uvažovat i zákazníci, kteří předtím jezdili auty jiných značek. A není divu, protože tohle auto vůbec nevypadá špatně a navíc má výbavu, o které si dříve mohla auta rumunské značky nechat pouze zdát.
My jsme se na Dacii Bigster podívali v nejvyšší výbavě Journey, kterou pohánělo hybridní pohonné ústrojí. Jde o verzi, která je vybavena výhradně pohonem předních kol a automatickou převodovkou. A co jsme v rámci týdenního testu zjistili?
Vychází z Dusteru, ale je „víc“
Když se na Dacii Bigster podíváte, jde o povedené auto. Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že od Dusteru se příliš neliší, není to pravda. Oba modely mají sice stejné přední světlomety i masku chladiče nebo masivní kapotu motoru s výraznými prolisy, ale také úplně jiné nárazníky a úplně jiný profil.
Na náraznících i na prazích a kolem podběhů kol najdeme plastové ochranné díly z nového materiálu, který Dacia nazývá jako Starkle. Jde o speciální plast, který je v surovém stavu. Z dálky vypadá vlastně jako docela obyčejný černý plast, ale zblízka jsou v něm vidět světlé tečky. Ty se tam dostaly v rámci recyklace (obsahuje 20% recyklovaného polypropylenu), protože se rozdrtí všechny druhy plastů a ty se pak opět spojí do jednoho. Znamená to, že žádné dva modely nebudou mít díly stejné, každý bude unikátní. Výhodou takových ochranných plastů je, že pokud byste je poškrábali, nebude to na nich příliš vidět.
Bigster je nad Dusterem, což dokazuje nejen velikost, ale i výbava, kterou může mít. Jde například o zadní LEDkové svítilny, které má Bigster, ale žádná jiná Dacia ne. Doplňují je přední LED světlomety (potkávací světla, denní svícení a parkovačky, a blinkry, jen s výjimkou halogenových žárovek v dálkových světlech).
U vyšších úrovní výbavy lze navíc zvolit dvoubarevné provedení exteriéru s černou střechou. Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé, stejně jako například elektrické ovládání sedadel nebo elektrické víko kufru.
Interiér je u Dusteru i u Bigsteru prakticky takřka beze změn. Liší se jen právě testovaný hybridní Bigster, protože má zvýšený středový tunel, na kterém je volič převodovky, který tvoří pouze joystick. Ostatní verze mají tunel nižší, podobný jako je v Dusteru, a u čtyřkolek je na něm ještě otočný ovladač (mechanického) pohonu všech čtyř kol.
Nový hybridní pohon
Dacia Bigster dostala jako první model značky novou pohonnou jednotku s označením HYBRID 155. Jde o kombinaci benzinového čtyřválce o objemu 1.8 litru a výkonu 109 koní, dvou elektromotorů (jedním z nich je elektromotor o výkonu 50 koní, druhým vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Tu automobilka označuje jako multimódovou, má čtyři převodové stupně pro spalovací motor a další dva pro elektromotor. Chybí tady navíc synchronizace převodů, tu má totiž na starosti právě elektromotor.
Nový hybridní pohon má o 15 koní vyšší výkon, má také vyšší točivý moment (170 Nm pro samotný spalovací motor, tj. +20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, tj. přibližně 1 tuna). Zvýšila se také účinnost, ale naopak spotřeba paliva a emise klesly o 6 %, zejména díky optimalizovanému řízení otáček motoru. Úpravy, které oproti původnímu hybridu Dacia provedla, se podepsaly na tom, že by auto až 80 % času jízdy po městě mělo zvládnout na elektrický pohon. Rozjezdy jsou navíc vždy ve 100% elektrickém režimu.
Za volantem
A jak největší Dacia jezdí? Do jisté míry by se mohlo zdát, že by to oproti hybridnímu Dusteru nemuselo být až zase tak odlišné, ale ono vlastně docela je. Bigster je totiž za jízdy znatelně tišší. Důvodem je v prvé řadě to, že Dacia mu nadělila tlustější boční skla, ale také přední sklo s akustickou fólií. Kromě toho mu byla přidána další izolace na přepážku do motorového prostoru.
Rozdíl je i v tom, že Bigster je určen spíše na silnici, na rozdíl od Dusteru, který je orientován dobrodružněji. Hybridní Dacia Bigster tak působí při jízdě klidným dojmem, má raději rozvážnější způsob cestování beze spěchu. Pokud totiž budete chtít jet rychle nebo snad ostře, nebude jízda úplně hladká. Konstrukce multimódové automatické převodovky totiž způsobí, že řazení bude pomalejší a bude docela dlouho trvat, než se rychlosti změní. Naopak v klidnějším tempu jde o auto, které po vás nebude vůbec nic chtít a nebude vás ani ničím obtěžovat.
Připojování a odpojování spalovacího motoru je hladké, při klidné jízdě prakticky neznatelné. Při ostřejší jízdě se ale drobné škubnutí autem dostaví, spíše ale právě kvůli fungování převodovky. Dynamika ale nakonec není špatná, což platí jak pro pružné zrychlení mimo město, tak i na dálnici.
Díky lepšímu odhlučnění Bigsteru se ale objevil nedostatek, který jsme u hybridního Dusteru nezpozorovali. V kabině je totiž slyšet pískání elektromotorů, i když velmi tiše a uslyšíte ho jen při vypnutém audiosystému. Nejvíce je to patrné při brzdění a rekuperaci. Pokud bude hrát nějaká hudba z reproduktorů, už o tom vědět nebudete.
A co spotřeba paliva? To je příjemné překvapení, protože pokud budete jezdit hlavně po městě a mimo něj, dá se jezdit s hodnotami jen zlehka nad 5 l/100 km. Pokud budete využívat dálnice a budete se držet do 140 km/h, vyleze spotřeba k 6 l/100 km. Palivová nádrž má objem 50 litrů, takže tankovat nebudete muset skoro tisíc kilometrů.
Dacia Bigster má v základu 17″ disky kol, ale může mít dokonce i 19″. Testované auto mělo osmnáctky, které jsou ideálním kompromisem mezi vzhledem a komfortním jízdním projevem. V rámci prvních jízd začátkem letošního roku jsme zkoušeli i auto s devatenáctkami a u toho už bylo znát, že kola jsou velká a těžká a jízda s nimi nebyla tak komfortní. Osmnáctky pořád znamenají, že je auto poměrně komfortní, ale zároveň se od podvozku neozývají žádné rány a auto není nervózní a nedoskakuje ani na nekvalitních cestách.
Potěšilo nás, že podvozek je spíše měkčí, ale nekvalitu silnici dokáže dobře filtrovat. Stejně jako chování převodovky, i měkčí podvozek jasně ukazuje, že rychlé tempo není pro Bigster ideální. V zatáčce se karoserie docela dost nakloní.
Závěr a cena
Pokud bychom měli Dacii Bigster vnímat jako další krok ve vývoji značky, pak jde o jasný důkaz, že Dacia už dávno není jen o levných autech pro nenáročné. Bigster ukazuje, že i cenově dostupná značka dokáže nabídnout moderní techniku, solidní komfort a design, který neurazí ani náročnější zákazníky. Ano, pořád platí, že v některých ohledech je kladen důraz na cenu, ale celkový dojem je až překvapivě dobrý. Auto potěší i komfortním podvozkem a střídmou konzumací paliva.
A co za to? Vůbec nejlevnější Dacia Bigster v základní výbavě Essential s motorem mild hybrid 140 začíná na částce 549 000 Kč. V nejnižší výbavě není ovšem testovaná hybridní motorizace v nabídce, dostupná je až v následující výbavě Expression, přičemž cena startuje na 672 900 Kč. Testovaný kus byl v nejvyšší výbavě Journey, jejíž cena startuje na 723 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Dacia Bigster Hybrid 140 Journey |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1789 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 80 kW/109 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 172 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,7 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | multimódová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,7 l/100 km |
Emise CO2: | 106 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4570 mm |
Šířka: | 1813 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1711 mm |
Rozvor: | 2702 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1419 – 1487 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 612 / 1912 litrů |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned