Test Citroën SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180k EAT6

Citroën SpaceTourer se v nabídce užitkových modelů nachází uprostřed nabídky, nabízí se v několika výškách a s několika rozvory. My jsme v redakčním testu vyzkoušeli osobní verzi XL s nejdelším rozvorem.

Spolupráce PSA s Toyotou

Citroën SpaceTourer je jednovaječným sourozencem Peugeotu Traveller a Toyoty Proace. Není to poprvé, kdy spolu tyto automobilky spolupracují. V českém Kolíně vyrábějí i malé modely Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo. A je to oproti předchozí generaci změna, protože předtím PSA spolupracovalo s Fiatem.

Zdá se nám, že už podle našeho nedávného testu Peugeotu Traveller to byla volba dobrá. Ale budeme mít podobné pocity i z dlouhé verze Citroënu?

Test Citroën SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180k EAT6

Všechny tři modely jsou si opravdu podobné, odlišují se jen decentně. Boční profil a zadní část jsou prakticky stejné, výrazněji se liší jen přední část. Ve všech třech případech dostala auta své typické masky chladiče, které je jasně přiřazují k rodu. Přední světlomety se u toyoty a citroënu liší málo, ale v případě peugeotu dostávají vespod typické vykrojení.

Prakticky beze změny je interiér. Všechny tři značky mají nejen stejný tvar palubní desky, ale také volantu nebo otočný volič automatické převodovky. Stejný je i multimediální systém, který pochází z dílny PSA.

XL = prodloužený rozvor

SpaceTourer se nabízí ve třech délkách, které se označují podobně jako oblečení. Nabídka začíná tou nejkratší “S” s celkovou délkou 4,60 m, pokračuje verzí “M” s 4,95 m a končí testovanou “XL”, která na délku měří 5,30 metru, což je dokonce více než má BMW řady 7 s prodlouženým rozvorem. Všechny délky si nicméně lze pořídit i v osmimístném provedení, což byl i případ testovaného modelu (2 + 3 + 3).

Test Citroën SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180k EAT6

Interiér je velmi praktický a lze s ním takřka libovolně manipulovat. Z osmimístného provedení může být během několika minut pouze dvoumístná verze. Všech šest sedadel v zadních dvou řadách se dá posouvat dopředu a nebo dozadu, opěradla se dají sklápět a nebo se dají zcela vyjmout. Po vyjmutí toho zadního se to prostřední dá v kolejnicích posunout klidně až dozadu a obráceně.

Zadní sedadla však nejsou samostatná. Ta za řidičem jsou v obou řadách po dvou, za spolujezdcem je jedno samostatné. Nutno také dodat, že sedadla se sice poměrně jednoduše vyjímají a pak se do auta zpátky vracejí, ale je k tomu potřeba poměrně dost síly. Samostatné sedadlo zvládne jeden (poměrně silný) člověk sám, ale na dvojsedadlo je potřeba alespoň dvou lidí.

Z “autobusu” tak lze docela snadno udělat “dodávku”, ale protože jde v prvé řadě o osobní verzi, je interiér čalouněný kobercem. Jakékoliv tekutiny či podobné náklady tu mohou zanechat fleky, stejně tak mohou ostré předměty koberec rozřezat. Aby se riziko takových věcí co nejvíce eliminovalo, jsou tu kotvící body, kam se dá náklad uchytit. Pro oči nenechavců je tu i šikovný kryt zavazadlového prostoru. Pro přístup do zavazadlového prostoru lze použít nejen výklopné dveře, ale pro malé předměty jde otevřít pouze sklo. 

Bohatá výbava

Ačkoliv jde o dodávku, nabízí Citroën SpaceTourer velmi bohatou výbavu. Elektrické mohou být boční posuvné dveře. Vše se dá ovládat nejen klasicky tak, že vezmete za kliku, ale i tlačítky v interiéru na středovém panelu před voličem převodovky a nebo díky tlačítkům na klíči dálkového ovládání.

Ve výbavě ale nechybí samozřejmě ani navigace Citroën Connect Nav se 7″ dotykovým displejem s funkcí Mirror Screen s možností zrcadlení mobilního telefonu, bixenonové světlomety, automatická klimatizace, adaptivní tempomat, systém sledování mrtvého úhlu, čtení dopravních značek a nebo head-up displej, který tvoří z palubní desky vyjíždějící průhledná destička. Nepotěší ale naopak neosvětlené ovladače nastavení teploty klimatizace.

Bezpečnostní riziko srážky se snaží minimalizovat také systém Active Safety Brake. Ten pomocí multifunkční kamery v horní části čelního skla umí detekovat riziko srážky a začít sám brzdit tak, aby srážce zabránil a nebo omezil její následky. Při rychlostech do 30 km/umí zcela zastavit a srážce zabránit, nad 30 km/h sníží její následky.

Test Citroën SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180k EAT6

Pohonná jednotka je povedená

Testovaný vůz poháněl nejvýkonnější motor z nabídky. Jde o dvoulitrový čtyřválec BlueHDi 180, který je spojen výhradně s pohonem předních kol a automatickou převodovkou. Manuální převodovky jsou v nabídce pouze pro slabší motorizace.

Díky výkonu 130 kW/177 koní a točivému momentu 400 Nm nemá motor ani s tak velkým autem problémy. Potěší pružností, ale také zátahem či rychlostmi, ve kterých se s ním dá stále komfortně cestovat. Na německých dálnicích bez problémů udrží tempo i kolem 180 km/h aniž byste měli pocit, že se nějak trápí. V interiéru je navíc i při této rychlosti poměrně klid a ticho, aerodynamický odpor ani hluk motoru není nijak výrazný.

Vzhledem k rozměrům auta, jeho hmotnosti i faktu, že jsme jezdili často po dálnicích a naložení, je spotřeba pohybující se mezi 8 a 9 l/100 kilometry hodnotou, která nás potěšila. Ve starším testu Peugeotu Traveller se stejným motorem víme, že se lze dostat i k 7litrové hranici.

Test Citroën SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180k EAT6

Za volantem

Jen usednout na sedadlo chce cvik, protože se sedá vysoko. Příjemně vysoko. Posádka tak má mnohem lepší přehled o tom, co se na silnici děje. Výhled přes A-sloupky by však mohl být lepší, stejně jako by mohla být větší vnější zpětná zrcátka.

Kromě pružného motoru potěší i nastavení podvozku, který je spíše houpavý. Jasný prim tady hraje komfort a nutno uznat, že se to Citroënu povedlo. SpaceTourer si po silnici příjemně pluje, nerovnosti se snaží přejet tak, aby to ani auto, ale ani posádku neotravovalo a vlastně se to daří. Rychlá jízda v zatáčkách mu ale logicky příliš nesvědčí. Na rozdíl od již několikrát zmiňovaného Peugeotu jsme ale tady od zadní nápravy rány neslyšeli. Možná za to může větší páka díky delšímu rozvoru…

V úzkých městských uličkách, ale i na okresních silnicích s ostrými zatáčkami je třeba stále myslet na 3275mm rozvor. Zadní náprava totiž dělá o poznání menší oblouk.

Test Citroën SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180k EAT6

Závěr a cena

Týden ve společnosti Citroënu SpaceTourer nám dokázal, že jde o auto, které dokáže mnoho věcí. Z rodinného autobusu, který odveze na výlet kromě rodičů a dětí pohodlně i tchýni s tchánem obou manželů včetně jejich zavazadel, se během několika minut může stát pomocník, díky němuž bez problémů převezete šatní skříň. Jízdu doprovodí příjemné pohupování komfortně naladěného podvozku a náklady na palivo díky příznivé spotřebě nijak nepříjemně nezatíží ani rodinný a nebo firemní rozpočet.

A co pohled do ceníku? Nezkazí ten doposud dobrý dojem příliš sebevědomá cena? To je konec konců na posouzení případných zákazníků. Nejnižší cena je v ceníku u verze 1.6 BlueHDi 115 S&S MAN6 s délkou XS a je to 675 000 Kč bez DPH (816 750 Kč s DPH). Testovaná verze byla z druhé strany ceníku, v tom českém ji ale aktuálně nenajdete. S testovaným motorem je tam aktuálně pouze prostřední “M” za cenu 965 000 Kč bez DPH (1 167 650 Kč s DPH). Příplatek mezi různými délkami je vždy po 25 000 Kč.

+
Naladění podvozku Horší výhled přes A-sloupek
Bohatá základní výbava Malá vnější zpětná zrcátka
Pružný a výkonný motor Pohon 4×4 za příplatek 200 tisíc Kč
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: SpaceTourer XL 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT6
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 130 kW/177 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.8 – 10.5 s
Maximální rychlost: 170 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická (EAT6)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.6 / 5.8 / 6.2
Emise CO2: 155 g/km
Objem nádrže: 69 litrů
Délka: 5 308 mm
Šířka: 1 920 mm
Výška: 1 890 mm
Rozvor: 3 275 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 986 kg
Ceník: ke stažení zde