Do redakce nám dorazil zbrusu nový Citroën C3 v nejnabitější variantě Max. Získal si městský hatchback naše sympatie?
Občas začínáme test průzkumem. Dneska máme to štěstí, že stojíme před jednou pražskou uměleckou školou. Jednoduchá otázka: Co se vám jako první vybaví, když vidíte nejčerstvější Citroën C3? Šmrncovně robustní. I my jsme měli obdobný postřeh půl hodiny zpět, když jsme vyzkoušeli tuhle hru sami na sobě. Pojďme to postupně více rozvést a zkonkrétnit.
Ona masivnost se týká zejména pořádně macatého loga. Přídi tedy vévodí dva stříbřité šípy, respektive chevrony ohraničené oválem. Emblém odkazuje na vůbec první logo značky z roku 1919, jež vzniklo na základě šípovitého ozubení převodovek. Ty André Citroën vyráběl před začátkem produkce aut. Ale zpátky do června 2025, kdy se náš zrak upíná na plochý nechromový (a tudíž k přírodě údajně šetrnější) znak.
Buclaté logo doplňuje nápadný nárazník s dekorativními lištami vizuálně kopírujících linie šípů. Architekturu světlometů vyladili designéři do tvaru písmena C. Identický stav nacházíme také v zadní části, přičemž světla jsou kompletně v LED technologii. A dlužno podotknout, že jejich úroveň hodnotíme jako skvělou.
Náš štramák obléká příplatkové dvoubarevné lakování. Konkrétně šedou Mercury a černou Perla Nera na střeše. Vnějšek ještě skýtá pár nanodetailů v oranžovém odstínu. Když jsme u šatníku, doplňme, že vrcholná „cé trojka“ obouvá sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s výbrusem.
Hravost každým coulem
Exteriér za nás jednoznačně uspěl. Jakou známku si vykoleduje interiér? Hravost pokračuje i po usednutí dovnitř. Předtím musíme konstatovat, že otevření dveří vyžaduje snad nejvíce síly, co jsme za poslední dobu museli u testovaných vozů vydat. Ve dveřním panelu se nás usmívají oranžové meruňkové štítky. Spolujezdec z něj vyčítá například „be happy“, šofér zase „be cool“. Vzadu pak zase z výplně svítí „feel good“. Za nás super nápad.
Určitě však ale chcete znát relevantnější informace. Tady jsou. Ergonomicky vyladěná sedadla kombinující textilní čalounění s elementy syntetické kůže platí za jackpot. Trochu jsme se pousmáli, když jsme při přípravě četli reklamní anotaci, že se nám z vozu nebude chtít vystoupit. Jedná se však o čirou pravdu. V glorifikaci pokračujeme v případě hezky padnoucího věnce.
Nastala ovšem doba zabrnkat pár kritických tónů. Odkládací schránky v barvě slonové kosti jsou velice náchylné k poškrábání. Ostatně plasty se to v „cé trojce“ hemží jak zlatokopkami v Dubaji. Přestože trůníme v prémiové výbavě, automobil se dostává do chodu s klíčky v zapalování. Ve tradičnější konfiguraci pokračuje i existence ruční brzdy, jež ukusuje prostor na odkládání věcí.
Nyní moment pro omluvu. V recenzi Opelu Astra ST jsme zkritizovali středový tunel, jenž vystřeluje do pravého kolene. V případě modelu C3 skutečně mluvíme o tlačení.
Palubní deska vykazuje sendvičový charakter. V jednom z pater ingrediencí zírá digitální přístrojový štít, který zpravuje o všech důležitých údajích. V centrální pozici je usazený dotykový 10,25palcový displej se standardní grafikou.
S CarPlay i Android Auto komunikuje neprodleně a bezproblémově celou dobu společného trávení času. Kvitujeme rovněž bezdrátové nabíjení chytrého telefonu: nemusíme hledat pracně správnou polohu, prostě mobil položíme a on načerpává šťávu.
V globálu kabina zajišťuje dost místa: jak pro řidiče, tak pro další pasažéry. Též vzadu si užíváme dostatečnou rezervu. Pro nohy i pro temeno hlavy. Objem zavazadelníku činí spíše průměrnějších 310 litrů, nicméně díky pravidelnému tvaru do něj vše potřebné bez znalosti tetrisu naskládáme.
Téměř bez výtek
Startujeme a pozvolna se pohroužíme do jízdy. V „cé trojce“ se nadmíru dobře sedí, pyšní se navíc skvělým rozhledem. Pod kapotou si lebedí zážehový tříválec o objemu 1,2 litru. Motor přeplňovaný turbodmychadlem umí vyšroubovat maximální výkon na 74 kW, tedy 101 koní s nejvyšším točivým momentem 205 Nm. Kooperuje s šestistupňovým manuálem. Automatickou skříň nabízí pouze hybridní a elektrický derivát.
Že vozu nechybí sex-appeal, jsme věděli okamžitě. Že ale bude tak dobře jezdit, jsme vážně nečekali. Převodové stupně skáčou hladce jak krasobruslařští mistři, na poli dlažebních kostek Prahy 1 vozidlo polyká kilometry bez ran a otřesů. V zásadě eliminace nevyžádaných zvuků se drží na chvalitebném levelu.
Plnoštíhlému citroënu nicméně není úplně cizí ani dálniční revír. Ano, maximální tempo 160 kilometrů v hodině (v reálu jede vůz trochu více) není šité na míru německým dálnicím, ale že bychom byli motoristickým hlemýžděm to také ne. Na okresních silnicích v okolí Žatce cítíme v zákrutách malinko větší náklony. Dá se to v pohodě skousnout.
Z nuly na sto šturmuje „cé tři“ za 10,6 vteřiny. Načež oficiální technická specifikace uvádí údaj o 1000 metrech s pevným startem. Ty vozidlo zmákne za 32,3 sekundy. V tomhle numerickém okénku proberme provozní hmotnost, jež dosahuje 1226 kilogramů. Nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy se pak zastavuje na 2220 kg.
Sedmidenní vztah završujeme s kombinovanou spotřebou 6,1 litru na sto kilometrů. Pár dnů jsme se pohybovali s upíjením začínajícím pětkou, ovšem bouřlivější víkendové dny nám žíznivost navýšily. Navzdory tomu se bavíme o relativně slušné spotřebě.
Závěr a cena
Citroën C3 ve výbavě Max se zážehovým přeplňovaným tříválcem představuje víc než zdařilý vůz. Pohledem designového jazyka i jízdním komfortem. Robustnější ráz k „cé trojce“ náramně pasuje. Francouzi si nadto duchaplně vyhráli s detaily, třeba s rafinovanými dekorativními lištami. Nás škrtlo štěstí a hltali jsme kilometry v tom asi nejhezčím barevném provedení: šedo-černém. S modelem C3 se nám však primárně bezva drandilo. Zvlášť převodovka si zaslouží absolutorium, neboť v pražském dopravním mraveništi prošel manuál opravdu nemalým rigorózním řízením řečeno akademickým žargonem. Zkrátka a prostě obstál na výbornou. A ani na dálnici nenatropil ostudu.
Teď k minusům, třebaže spadají vesměs do kategorie bagatel. Jestli nás napadne něco ihned, kritika se točí kolem středového tunelu, který protivně tlačí do nohy. Jeho lesklý povrch je k tomu permanentně ušmudlaný, což jsme zjistili při focení. A na velkých výtlukách vozidlo sem tam poposkočí.
Zpravidla pokud hodně vynášíme nějaký vůz do pomyslného automotive nebe, z hrušky nás sundá závěrečná cena. U „cé tři“ se tenhle scénář rozplývá.
Nejlevnější Citroën C3 100k Manual ve výbavě You vychází na milých 375 000 korun. V prostředním paketu Plus setrváváme stále v příjemných cenových vodách: 415 000 Kč. A co se týče námi recenzované výbavy Max – i zde nepřekračujeme v základu půl milionu korun. Nominálně ji Citroën anoncuje za 460 000 korun. Což je víc než lákavá nabídka.
Technické údaje:
Auto: | Citroën C3 MAX TURBO 100 |
Motor: | zážehový tříválec |
Objem válců: | 1199 cm³ |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Maximální výkon: | 74 kW / 101 koní při 5500 ot./min |
Maximální točivý moment: | 205 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,6 s |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Převodovka: | 6stupňová manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,7 l/100 km |
Emise CO2: | 128 g/km |
Objem nádrže: | 44 litrů |
Délka: | 4015 mm |
Šířka: | 1755 mm / 1813 mm se zrcátky |
Výška: | 1567 mm (bez střešních nosičů) |
Rozvor: | 2540 mm |
Provozní hmotnost: | 1226 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 310 litrů |