Po několika letech prošel Citroen C3 drobným faceliftem a my jsme neodolali pokušení pořádně ho prokleplnout v testu. Z malé nákupní tašky se stalo poměrně pěkné auto, které s trochou snahy odveze čtyři pasažéry a velký víkendový nákup. Ale pojďme se na to podívat postupně.

Citroen C3 platí za malé a svým způsobem i dámské auto. Navíc ho jeho příznivé ceny a zajímavé tvary tak nějak předurčují k tomu, aby ho lidé měli rádi. I přesto jich na silnici zase tolik nepotkáváme. Do popisu jeho vzhledu se moc pouštět nebudeme, každý má jistě jiný názor, ale stejně musím přiznat, že mně se C3 líbí. Vypadá tak trochu jako roztomilé vajíčko, ale jeho robustní přední část tu roztomilost rozbíjí. Celkově jsou tvary karoserie hodně kompaktní a nikde neruší žádná zbytečná hranka nebo prolis. A je to dobře, protože u malých aut jsou moderní designové prvky na karoseriích většinou na škodu. V jednoduchosti je přeci krása. 🙂

Po otevření dveří, mě hodně překvapil prostor, který tak malé auto nabízí. Bez problémů by se za volant vměstnal i urostlejší řidič. Sedí se nečekaně, ale o to příjemněji vysoko, v kontrastu k tomu je však poměrně nepříjemná velmi nízko umístěná řadicí páka. Občas jsem ji rukou hledala. Rychlosti však na své místo zapadaly bez zaváhání, snad jen dráhy řazení by nemusely být tak dlouhé a spojkový pedál tak měkký, ostatně jako celé auto.

Ono by to nebylo zase tak špatné. Vždyť vzhledem ke stavu našich silnic je měkčí podvozek lepší, ale to řízení… I když se dá v C3 navolit tuhost posilovače řízení, je k dispozici pouze měkké normální a měkčí městský režim. O tom, co přední kola přejíždí nebo kam jsou natočena si řidič může nechat pouze zdát.

Velkou vychytávkou je panoramatické čelní sklo. To po odsunutí stropnice zasahuje od přední kapoty až do poloviny střechy – bez jakýchkoliv sloupků nebo výztuh. Sice mi chvilku trvalo, než jsem si zvykla na osamocené zpětné zrcátko trčící jakoby do prostoru, ale časem jsem to přestala vnímat.

Veškeré ovladače jsou ihned u ruky a přehledně rozmístěné. Palubní počítač se ovládá stejně jako u Peugeotu – tedy tlačítkem na páčce stěračů a hodnoty se zobrazují na displej rádia. Až na pár drobností zaslouží interiér Citroenu C3 pochvalu. Jeho vzdušnosti, kromě již zmíněného panoramatického čelního skla, určitě pomohlo i světlé čalounění sedaček. Chyběly mi ale držáky na láhev s pitím (a nebo alespoň kelímek s kafem). Je sice pravda, že se dá dát do kapsy ve dveřích, tam ale bude úspěšně poletovat.

Pod kapotou námi testované C3 bilo benzínové srdce o objemu 1,6 litru s označením VTi. Je to klasická benzínová atmosféra, takže výrobcem deklarovaných 120 koní z něj sice dostanete, ale až ve vyšších otáčkách (6 tis. ot./min.). Pokud budete motor držet zhruba od 3500 ot./min. výše, odmění se vám až překvapivou svižností, kterou oceníte jak ve městě, tak i na dálnici. Ani tam se totiž neztratí a s přehledem udrží naše dálniční rychlostní limity. Jen nesmí přijít kopec nebo kamion, který hraje hru „naštvi co nejvíc řidičů a prostě bezohledně předjížděj“. Pak přeci jen chvilku trvá, než se na stotřicítku znovu rozjedete. A aby ne, maximální točivý moment 160 Nm je až ve 4 250 ot./min.

Citroen slibuje spotřebu paliva 7,9 litru na 100 km ve městě, 4,8 l/100 km mimo město a 5,9 l/100 km v kombinovaném provozu. My jsme se na konci testu dostali na necelých 7,0 litru na 100 km, ale je potřeba přiznat, že jsme nejezdili na spotřebu… Pokud si budete dávat dobrý pozor na ekonomický styl jízdy, pak se již zmiňovaným hodnotám přiblížíte více než my.

Citroen nastavil cenu nové C3 poměrně zajímavě. Základní cena startuje na 219 900 Kč ve výbavě Attraction. V testované nejvyšší výbavě Exclusive je takřka vše, co budete k životu na palubě potřebovat: automatická klimatizace, tempomat, palubní počítač, parkovací asistent, airbag řidiče a spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kožený volant, 16″ hliníková kola Velonga, osvěžovač vzduchu a paket Look Exclusive a paket Elektro (elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická dětská pojistka) a pořídíte ji ve spojení s motorem 1,6 VTi za základních 387 400 Kč. No, a pro ty náročnější z vás je tady C3 Picasso… 😉

-AR-