Test Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 (2024)

Test Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 (2024)

Autor: Tomáš Hadač - Foto: Tomáš Hadač - 1. 7. 2024


Omlazený Citroën Berlingo se tituluje jako univerzálnější, chytřejší, stylovější. Vyzkoušeli jsme ho ve spalovací verzi, s osmistupňovou automatickou skříní a v jednom z vrcholných paketů XTR.

Berlingo představuje již ikonický model Citroënu. A my dnes otestujeme vznětovou variantu s výkonem 130 koní a líbivým paketem XTR, jenž si šikovně hraje s oranžovými detaily. Když už jsme nakousli barvu, náš kousek „obléká“ příplatkový šedý metalický lak Artense, který vozu moc sluší. Jinak obecně si model zákazníci mohou pořídit v pěti barvách karoserie, včetně nových odstínů Modrá Kiama a Zelená Sirkka. A teď si pojďme říct něco o novém designovém jazyku vozu.

Přední část Berlinga se dočkala významného přepracování. Je expresivnější. Je vertikálnější. Přičemž maska chladiče a nárazník tvoří homogenní blok, v jehož středu trůní nové oválné logo Citroën. Po obou stranách loga je rýhovaný černý pás připomínající motivy dvojitých šípů. A co především – spojuje emblém s novými světlomety, jež generují nový tříúrovňový světelný podpis Citroën s jednou svislou a dvěma vodorovnými lištami. V našem balíčku Advanced Comfort XTR je navíc uprostřed nárazníku umístěna ochranná lišta vytvářející hliníkový efekt. Dlužno ještě podotknout, že vyšší stupně výbavy skýtají střešní nosiče a v nabídce jsou dva rozměry kol: šestnáctipalcová a sedmnáctipalcová.

Test Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 (2024)

Pokud jsme překypovali chválou v exteriéru, tak ani při vstupu dovnitř, nebudeme měnit kurz. Interiéru vévodí masivnost, robustnost. Což se týká především palubní desky a středového tunelu. Co však hlavně ceníme, je nový centrální desetipalcový dotykový displej. Konečně s odpovídající grafikou pro dnešní dobu. Chválíme rovněž jeho rychlé propojení s CarPlay a Android Auto. Na naše pokyny bříšky prstů reaguje svižně. K tomu je přehledný – a jak už jsme zmínili v kvalitním rozlišení. Systém infotainmentu je k tomu kombinován s digitálním přístrojovým panelem umístěným za volantem.

Středová konzola kromě dvou USB portů přichází s novou odkládací schránkou pro bezdrátové dobíjení telefonu. Chytrý telefon se tam vejde (pouze) vodorovně a je tam docela natěsno. Je to dobré v tom, že to řidiče nutí, aby mobil během přesunů nevyndával a soustředil se na řízení. Byť nabíjecí box bychom si představovali asi trochu větší. Omlazovací kúru prodělal taktéž věnec, jenž lze v rámci příplatkových paketů pořídit s vyhříváním. Má nový vzhled s mírně zploštělou spodní částí a graficky nápadnějším středem s novým logem značky uprostřed. Do volantu jsou zabudovány ovládací prvky tempomatu a audiosystému.

Co se týče zvukového zážitku, tam jde, přiznejme, o lehčí podprůměr. Člověk na to ale rázem zapomene, když si uvědomí, na jak parádních sedačkách sedí. V Berlingu jsou poprvé vpředu použitá sedadla Advanced Comfort se sofistikovanou architekturou v kombinaci s kvalitní pěnou. Dále připočtěme vyladěné čalounění a tříbarevné provedení s již zmíněným oranžovým nádechem, které dodává interiéru eleganci par excellence. U sedadel ještě na moment setrvejme. Osvěžené Berlingo nabízí tři samostatná, posuvná a sklopná sedadla ve třetí řadě. Přičemž zůstává v duu variant. Ve standardní, respektive kratším provedení M se 4403 mm délky, což je náš případ. A v delším derivátu XL se 475 centimetry. Modulární zavazadelník startuje na objemu 775 litrů za druhou řadou. Na téma prostornosti ještě vyřkněme, že se Berlingo pyšní 27 odkládacími přihrádkami po celé kabině s celkovým objemem 186 litrů.

Test Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 (2024)

Nyní se už ale vypravme na silnice. Pod kapotou si lebedí dieselový motor s maximálním výkonem 130 koní. Ten kooperuje s automatickou osmistupňovou převodovkou. Ne že by rozjezdy byly zbrklé, ale určitě by mohly být plynulejší. Naopak když se auto dostane na hranu dálničního tempa – tam mu to svědčí náramně. Nadto kvitujeme solidní odhlučnění, i s menšími výtluky si umí vůz poradit s grácií. Taky nás těší fakt, že s plnou nádrží na nás bliká dojezd 620 kilometrů, což je latentní pochvala na to, že jsou spalovací verze na českém trhu k mání. Neboť se původně počítalo s tím, že se budou prodávat jenom baterkové varianty ë-Berlingo.

Jízdu zpříjemňuje zástup asistenčních systémů řízení. Nominálně jich může být až 18 od barevného head-up displeje přes adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go až po zadní kameru s funkcí Top Rear Vision. Zde ještě doplňme informaci o jednodušším parkování díky tuctu senzorů zabudovaných v přední i zadní sekci automobilu. Veškeré záběry pak běží na probíraném desetipalcovém displeji ve vysokém rozlišení.

Z pozice šoféra je relativně slušný výhled, auto se na asfaltu chová předvídatelně, třebaže kvůli rozměrům to s ním na extrémní závodění není. Ale na rychlostních komunikacích si odvede své. Školním okem bychom udělili známku chvalitebně. Nejvyšší tempo umí vyšponovat na 184 km/h, k tomu jsme se nedostali, i tak naše přesuny byly dostatečně kvapné. Nakonec jsme šestidenní kolaboraci zakončili s hodnotami spotřeby 6,4 litru na sto kilometrů.

Test Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8 (2024)

Závěr a cena

Jsme rádi, že spalovací verze modelu Berlingo mohou zakoupit i čeští řidiči. Námi testovaná vrcholná verze s dieselovým motorem o výkonu 96 kW má jistojistě své místo na trhu. Regenerované Berlingo si nás získalo svým zevnějškem a interiérem. Vzpomínáme si, jak jsme předtím kritizovali zastaralý infotainment, který je teď naopak jednou z devíz vozu. Zvláštní pochvalu si zaslouží opravdu nespočet odkládacích schránek a pohodlné sedačky s bočními opěrkami.

Auto v poměru ke své rozlehlosti v zásadě uspokojí i slušnými jízdními vlastnostmi. Nota bene s ohledem na to, kolik nákladu člověk může převézt. V tom spatřujeme právě deklarovanou univerzálnost, jež se pojí i s velkým posunem na poli konektivity.

Pohledem ceny je řeč o 876 000 Kč námi zkoušeného vozidla. Dlužno poznamenat, že je „vytuněný“ několika pakety: ať už paketem Zima, Drive Assist Plus, Techno nebo XTR. Navíc jsme si užívali nádherný šedý lak Artense za 15 000 korun. Co se týká elementární ceny této verze, tak začíná na částce 795 000 korun.

Technické údaje:

Auto:

Citroën Berlingo MAX 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1499 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 3750 ot./min

Točivý moment:

300 Nm při 1750 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

10,9 s

Maximální rychlost:

184 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,5 l/100 km

Emise CO2:

145 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4403 mm

Šířka:

2107 mm (se zrcátky)

Výška:

1860 mm

Rozvor:

2785 mm

Provozní hmotnost:

1493 kg

Objem zavazadlového prostoru:

775 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru