Druhá generace BMW X1 staví na zcela odlišné koncepci než ta první. Zatímco ta první používala pohon zadních nebo všech kol, tu aktuální pohánějí kola přední nebo jde o čtyřkolku. V redakčním testu jsme se podívali na benzínový čtyřválec 20i s pohonem všech kol xDrive.
Pozměněná koncepce
BMW X1 stojí na stejném základu jako aktuální generace MINI, ale také jako modely řady 2 Active Tourer, respektive řady 2 Gran Tourer. A to znamená motor vpředu napříč a primárně pohon předních kol, za příplatek pohon všech kol xDrive. Někteří fanoušci BMW to těžce nesou, ale BMW je snad poslední automobilkou, která se původního receptu motoru vpředu a pohonu zadních kol držela. Jenže (samozřejmě nejen) čím dál přísnější předpisy a snižující se maximální hodnoty emisí CO2 ji přeci jen dostihly.
S tím samozřejmě přicházejí i některé další novinky, jako je použití tříválcových motorů jako základ nabídky a nebo automatické převodovky Aisin, zatímco „zadokolky“ používají ZF. Také samotný ovladač je jiný, narozdíl od joysticku, jenž používá ZF, má X1 a další modely této koncepce klasický pákový volič automatické převodovky.
Nabízí prostorný interiér
Zásadním úkolem inženýrů při vývoji nové generace byl – samozřejmě kromě nové koncepce – vnitřní prostor. Ačkoliv je druhá generace zvenku menší a má i o 90 mm kratší rozvor, oproti předchozí generaci nabídne v interiéru znatelně více místa. X1 nyní zcela bez problémů pojme čtyři pasažéry, odjet na výlet v pěti ale zvládne také.
Maximální základní objem zavazadlového prostoru je 505 litrů, což je mezigenerační nárůst o 85 litrů. Maximální hodnota je to proto, že lavice zadních sedadel může být za příplatek v posuvná rozmezí až 13 cm. Zadní sedadla se dají sklopit (nevznikne schod, ale ani zcela rovná plocha) a zavazadelník nakonec vzroste až na 1550 litrů.
Řidičská pozice je velmi dobrá, ačkoliv je samozřejmě posez o něco vyšší. Palubní deska je prakticky dobře známá z řady 2 AT/2 GT, přehledností nezklame. Všechny prvky mají své jasné místo a tam, kde byste je hledali, také jsou.
Pohonná jednotka a jízda
Základem nabídky je verze 18i s tříválcovým benzínovým motorem spojeným výhradně s pohonem předních kol sDrive. Ceník pokračuje benzínovými čtyřválci 20i sDrive, respektive 20i xDrive a 25i xDrive. V případě naftových motorů lze vybírat opět ze základního tříválce 16d s pohonem pouze předních kol a nebo ze čtyřválců 18d, 20d a 25d. Kromě verze 25d, která je vždy s pohonem všech kol, je u čtyřválců možné vybírat z pohonu předních nebo všech kol.
Testovaný vůz měl pod kapotou benzínový střed nabídky. Poháněl ho tedy motor 20i, což značí dvoulitrový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s výkonem 141 kW/192 koní a s točivým momentem 280 Nm. To umožní BMW X1 zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximální rychlost je 223 km/h. Motor je tichý, kultivovaný, ale jeho projev je poměrně vlažný. Ačkoliv slibuje vcelku krátký čas ke zrychlení z 0 na 100 km/h v praxi působí ospalejším dojmem. K výraznější dynamice je potřeba ho točit.
Udávaná spotřeba paliva je v kombinovaném režimu 6.4 l/100 kilometrů, ale na takové hodnoty jsme nebyli schopní se dostat. Pohybovali jsme se nejčastěji kolem devítilitrové hranice při běžné jízdě. Svůj podíl na tom jistě má i hmotnost 1.6 tuny.
BMW X1 má tvrdší podvozek a pneumatiky run-flat, které sice umožňují dojezd i po defektu, ale zároveň zhoršují komfort jízdy. Jsou těžší, tužší a po přejetí větších nerovností se od podvozku ozve rána. X1 je při rychlejší jízdě nedotáčivá a řízení nemá zpětnou odezvu. Sportování jí tak příliš nesedí, nicméně při běžné jízdě jsou jízdní vlastnosti i tak na špici třídy.
Závěr
Testované BMW X1 20i xDrive budilo pozornost zejména svou barvou, hnědá barva karoserie mu ve společnosti černých kol opravdu slušela. Klidně bych se nebál vyměnit bílý interiér také za hnědý, který BMW umí dobře. Designově tak autu téměř není co vytknout. Výraznější nedostatky jsme nezaznamenali ani z hlediska jízdy, pneumatiky run-flat jsou již „ohranou deskou“ a stežujeme si na to snad u každého BMW…
Po nahlédnutí do ceníku lze zjistit, že základní cena startuje na částce 772 200 Kč s DPH za benzínový tříválec, za naftovou verzi dáte minimálně 786 500 Kč. Za pohon všech kol se připlácí přibližně 60 tisíc Kč, osmistupňový automat je podle verze cca za 50 tisíc Kč.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Prostorný interiér,V základu s pohonem předních kol a tříválcem
Jisté jízdní vlastnosti,Tužší a hlučnější podvozek
Velký zavazadlový prostor,Nutnost připlácet si za poměrně běžné věci
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5627″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X1 20i xDrive
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,141 kW/192 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment:,28 Nm při 1 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.4 s
Maximální rychlost:,223 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.7 / 5.7 / 6.4
Emise CO2:,149 g/km
Objem nádrže:,61 litrů
Délka:,4 439 mm
Šířka:,1 821 mm
Výška:,1 598 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1 550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]