Test BMW i4 eDrive35 | elektromobil (2023)

Test BMW i4 eDrive35 | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 9. 2023


Elektromobily už dnes nevypadají jako futuristické studie nebo koncepty, ale i jako úplně běžná auta. A také tak vlastně jezdí, což dokazuje například BMW i4, které jsme otestovali ve vstupní verzi eDrive35.

Nová základní verze

BMW i4 už tady s námi je přibližně rok a půl, ale prapůvodně přišlo pouze s nejvýkonnějšími verzemi i4 eDrive40 a vrcholným i4 M50. Před časem se do nabídky dostala i slabší verze i4 eDrive35. Ale i když jde o základ nabídky, neznamená to, že by šlo o slabé auto. O pohon se totiž stará jeden elektromotor na zadní nápravě, který kola roztáčí 210 kW/286 koňmi a 400 Nm. 

Energii čerpá z akumulátorů o celkové kapacitě 70,2 kWh (využitelných je 67 kWh), která je umístěná v podlaze, což snižuje těžiště vozu. Posádka si přesto nepřipadá, že by seděla nějak vysoko, naopak se cítí jako v běžném aut této velikosti.

Test BMW i4 eDrive35 | elektromobil (2023)

Podle technických údajů s touto verzí dojedete v ideálních podmínkách až 483 kilometrů (WLTP). Bude ale hodně záležet na tom, jaká je venku teplota, jak moc rychle pojedete, ale i na tom, jak silně budete šlapat na plynový pedál. Reálně ale počítejte spíše s hodnotou kolem čtyř stovek kilometrů při klidném tempu. Dobít auto by pak nemělo trvat dlouho, protože BMW i4 umožňuje rychlodobíjení až 180 kW. Konektor se nachází vpravo vzadu.

Vypadá jako běžná čtyřka

V případě BMW i4 na první pohled skoro není poznat, že je to elektromobil a není to běžná „čtyřka“. Designově i konstrukčně vychází z BMW řady 4 Gran Coupé a vypadá takřka stejně. Liší se pouze detaily jako je třeba maska chladiče bez výplně, jinak tvarované nárazníky či chybějící koncovky výfuku. Zapuštěné kliky, které snižují aerodynamický odpor, ovšem mají jak spalovací verze, tak i ta čistě elektrická.

Uvnitř se ale obě verze (zatím ještě) liší. Zatímco spalovací verze používají ještě „starý“ vzhled interiéru, tak i4 už má ten nejnovější. To znamená. že místo původní kapličky přístrojů a displeje infotainmentu vystupujícího z palubní desky tady je jeden široký zahnutý displej, který obsahuje nejen klasické budíky, ale právě i displej infotainmentu. Nejde jen o designový prvek, ale i o zcela nový infotainment BMW iDrive 8. Ten už není tak přehledný a jednoduchý jako původní iDrive 7, ale nabízí ještě více možností nastavení. Jen je budete v Menu déle a složitěji hledat…

Test BMW i4 eDrive35 | elektromobil (2023)

Za volantem

Že je tu „něco jinak“ poznáte v kabině vlastně jen podle modrého „startovacího“ tlačítka, po jehož stisku se auto aktivuje pro jízdu – oznámí to typickou melodií a rozsvítí se displeje. Také „zařazení“ probíhá stejně jako u spalovací verze pomocí voliče převodovky na středovém tunelu. Rozjezd už je ale plynulý, hladký a prakticky bez jakéhokoliv zvuku – pokud si tedy v infotainmentu nezaškrtnete „BMW Iconic Sounds“. To pak auto bude v kabině vydávat zvuk, který pomáhal vytvářet i světový hudební skladatel Hans Zimmer.

Dynamika auta je skvělá, přestože váží přes dvě tuny. Ono ale těch skoro tři sta koní a čtyři stovky newtonmetrů dokážou elektrický bavorák rozjet velmi slušně. BMW slibuje, že sprint z místa na stovku zvládne za rovných šest sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na 190 km/h. Projev elektromotorů je navíc takový, že maximum točivého momentu je k dispozici takřka od nulových otáček, takže pokud přišpendlíte plyn až na podlahu a spolujezdci to nečekají, odhodí jim to hlavy dozadu a praští se o sedadlo. Dynamika je opravdu dobrá, ani jednou se nestalo, že bychom „chtěli“ nebo dokonce snad „potřebovali“ víc. 

Že je tohle těžké auto je bez debat, přesto na silnici působí překvapivě obratně. Podvozek je naladěn vcelku komfortně, čemuž pomáhají i – speciálně na dnešní dobu – poměrně malá 18″ kola testovaného kusu s naopak poměrně vysokými pneumatikami (245/45 R18 vpředu a 255/45 R18 vzadu). Pokud se ale do zatáček budete vrhat ostřeji, připravte se na to, že pneumatiky se brzy dostanou na svůj limit a začnou pískat.

Test BMW i4 eDrive35 | elektromobil (2023)

Příjemně překvapila spotřeba elektrické energie, protože tohle auto je poměrně efektivní. Ani když se nebudete příliš omezovat a tu a tam přidáte razantně, dokážete se pohybovat kolem 16-17 kWh/100 km, což vlastně odpovídá normované spotřebě 15,8-18,7 kWh/100 km. Pokud vyrazíte na dálnici a pojedete na maximální povoleném českém limitu, počítejte s odběrem kolem 19 kWh/100 km. Spotřebu dokážete trošičku upravovat – zejména ve městě – intenzitou rekuperace až do „řízení jedním pedálem“ až do zastavení. Intenzita se ovládá páčkami na volantu, které u spalovacích aut slouží k manuálnímu řazení. Nastavit si ale můžete i adaptivní rekuperaci, která se bude přizpůsobovat provozu a podmínkám silnice/dálnice, kde jedete. Někdy nechá auto zcela plachtit, jindy (například pokud dojíždíte auto, dojíždíte do křižovatky a podobně) rekuperuje, tedy brzdí.

Závěr a cena

Ačkoliv je testované BMW i4 eDrive35 základem nabídky, rozhodně to není model „cena od“. Jde o velmi příjemně jezdící, ale hlavně velmi svižný elektromobil. Je to vlastně úplně normální auto, což je prostě skvělá vizitka. Je tu něco, co by nás vyloženě štvalo? Vlastně není. Nevýhodou je snad jen menší baterie, protože výkonnější eDrive40 i i4 M50 mají baterie větší (využitelná kapacita je 81,1 kWh).

A nakonec je poměrně překvapivý i pohled do ceníku, protože BMW i4 eDrive35 je s cenou od 1 352 000 Kč s DPH tím vůbec nejlevnějším BMW řady 4 Gran Coupé v nabídce. Je totiž levnější než BMW 420i Gran Coupé (1 367 600 Kč s DPH), ale i BMW 420d Gran Coupé (1 424 800 Kč s DPH).

Technické údaje:

Auto:

BWM i4 eDrive35 (2023)

Motor:

elektromotor

Pohon:

zadních kol

Výkon:

210 kW/286 koní

Točivý moment:

400 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

6,0 s

Maximální rychlost:

190 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

15,8-18,7 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

70,2 kWh (využitelná: 67 kWh)

Délka:

4783 mm

Šířka:

1852 mm

Výška:

1448 mm

Rozvor:

2856 mm

Pohotovostní hmotnost:

2065 kg

Objem zavazadlového prostoru:

470 / 1290 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru