BMW řady 5 má v současné generaci nejrozmanitější nabídku pohonných jednotek v historii. Pohánět ji může benzin, nafta, kombinace benzinu a elektřiny, ale i čistá elektřina. My jsme v nejnovějším testu vyzkoušeli sedan s plug-in hybridním pohonem.
Čtyři, šest, ale i osm
Doba se mění a to, co bylo možné před deseti, dvaceti lety, už dnes nejde. A je to dobře, protože jinak bychom stále lezli po stromech, jedli rukama a bydleli v jeskyních. Jakkoliv se nám to líbí anebo ne, v budoucnosti bude stále větší roli hrát i čistě elektrický pohon. Jen to pravděpodobně nebude nakonec asi tak přímočaré a rychle, jak se původně zdálo a jak si v Evropě představovala EU.
Už sedmá generace pětkového bavoráku pod kapotou měla hned několik elektrifikovaných pohonných jednotek, byly to ale jen mild-hybridy a plug-in hybridy. K tomu nabízela samozřejmě i naftové a benzinové motory. To zůstalo i do osmé generace, přesto je spalovacích motorů méně, místo nich jsou čistě elektrické verze. A třeba benzinový osmiválec už si nepořídíte jinak než jako BMW M5, kde je výhradně plug-in hybridní.
Nové BMW M5 představeno. Plug-in hybrid má až 727 koní a 1000 Nm. Cena startuje na 3,6 milionu korun
Pokud budete chtít pod kapotu svého nového BMW řady 5 jen a pouze spalovací motor, budete muset vybírat ze štíhlejší nabídky než dříve. Čistě benzinový šestiválec pod kapotou není, nabízí se dvoulitrový čtyřválec 520i s pohonem zadních kol. U naftových motorů je naftový čtyřválec jako základ nabídky (s pohonem zadních nebo všech kol), ale sáhnout lze i po třílitrovém šestiválci (výhradně s pohonem všech kol).
Mnohem větší je ale nabídka u pohonných ústrojí s elektřinou – ať už u elektromobilů nebo u plug-in hybridů, které nás budou tentokrát hlavně zajímat. Základem je verze 530e s dvoulitrovým čtyřválcem a s pohonem zadních kol, přičemž za příplatek si ji můžete pořídit s pohonem všech čtyř kol. A pak je tu testované 550e xDrive, které kombinuje elektromotor s benzinovým třílitrovým šestiválcem a je vždy vybaveno pohonem všech čtyř kol.
Je rychlé!
Zní to zajímavě, co říkáte? A ono to nakonec i zajímavé je. Spalovací motor nabízí 230 kW/313 koní a k tomu i 450 Nm točivého momentu. K tomu přidejme dalších 145 kW/197 koní a 280 Nm z elektromotoru a je jasné, že tohle nebude pomalé auto. Celkové hodnoty prozrazují 360 kW/489 koní a celkem 700 Nm, což znamená zrychlení z místa na stovku za 4,3 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. Čistě na elektřinu může auto jet sto čtyřicítkou.
Přestože jde o velké (délka: 5060 mm, šířka: 1900 mm, výška: 1515 mm) a docela těžké (pohotovostní hmotnost je 2230 kg) auto, s dynamikou opravdu problém nemá. Prvotní reakce na sešlápnutí plynu jsou díky elektromotoru prakticky bez prodlevy a vzápětí se o slovo přihlásí také spalovací motory. Zátah auta je působivý a předjet auto na okresce je jednoduché jako ukrást dítěti lízátko. Platí to jak v situacích, kdy máte v akumulátoru dostatek energie, tak i v situacích, kdy se tváří jako vybitý.
Tohle pětkové plug-in hybridní BMW hospodaří s elektřinou při úplném vybití (nikoliv fyzickém, ale faktickém podle ukazatelů na přístrojové desce, protože akumulátor se nikdy nevybije úplně do absolutní nuly, elektronika to nedovolí) jinak než třeba nedávno testované plug-in hybridní Audi Q7. U BMW se totiž na displeji mohou po delší jízdě se zapnutým spalovacím motorem (typicky na dálnici nebo při vyšších rychlostech na okreskách) objevit i jednotky kilometrů čistě elektrického dojezdu, baterie se totiž poměrně dost dobíjí. To u Audi se tohle nestává, objeví se zpravidla jeden, dva, maximálně tři čistě elektrické kilometry.
V obou případech ovšem platí, že čistě elektrický dojezd je oproti předchozím generacím plug-in hybridního ústrojí výrazně delší a pohybuje se podle technických dat 90 km (technické údaje udávají od 83 do 90 km podle WLTP). V případě BMW se energie ukládá do akumulátoru s kapacitou 19 kWh.
Protože jde o plug-in hybrid, je třeba jej – pro to, abyste mohli ony desítky kilometrů najet bezemisně – nabíjet. Na rozdíl například od Mercedes-Benzu nebo škodovek nenabízí rychlonabíjení. Energii lze doplňovat maximálně 7,4 kW, což znamená, že z 0 do plna se akumulátor dostane asi za tři a čtvrt hodiny. Vydrží vám pak reálně na víc než sedmdesát čistě elektrických kilometrů v případě, že budete jezdit po městě.
BMW udává, že spotřeba benzinu je při nabité baterii jen asi litr paliva na 100 ujetých kilometrů a pokud se baterie vybije, pak je to kolem osmi. Litrové spotřeby se nám dosáhnout nepovedlo, protože jet celých 80 kilometrů v kuse prostě není reálné. S nabitou baterií se ale dokážeme držet asi čtyřlitrových hodnot v kombinovaném režimu provozu. Jakmile se baterie vybije, jezdili jsme hluboce pod 9 l/100 km, což je i tak skvělá hodnota.
Pohodlné a tiché
Protože jde o pětkové BMW, které je určeno hlavně na dlouhé trasy po dálnicích, dali si v Bavorsku záležet na tom, aby bylo tiché, pohodlné a kultivované. Tu pohodlnost trochu kazí sice na pohled povedená, ale vcelku velká kola (jsou to dvacítky, přesto můžete mít ještě větší kola) s poměrně nízkými pneumatikami. Podvozek je sice adaptivní, ale na nerovnostech je nízká pneumatika znát. Jakmile však pojedete po hladkém povrchu, je naladění podvozku skvělé. Auto se hezky „nese“ a na palubě panuje klid a pohoda.
Potěší odhlučnění, protože to je na skvělé úrovni a platí to pro celé auto – od kol, přes aerodynamiku až po spalovací motor i elektromotor, protože v autě není slyšet ani náznak toho typického pískání elektromotoru. Tohle je opravdu povedené, navíc pokud jedete čistě na elektřinu v městských rychlostech, je to ještě lepší a posádka si s trochou nadsázky může i šeptat.
Závěr a cena
BMW řady 5 plug-in hybrid v testované verzi 550e xDrive ukazuje, že elektrifikace nemusí být na úkor výkonu. Nabízí skvělou dynamiku, tichou a pohodlnou jízdu, která je ideální pro dlouhé trasy. Spojuje praktičnost každodenního provozu s úsporností a zároveň neztrácí nic na typickém charakteru BMW – rychlé, elegantní a dobře ovladatelné. A navíc měl testovaný kus (zejména ve slunečních paprscích vážně skvělou) barvu Individual Anglesey Green.
A co ceny? Nové pětkové BMW už je na trhu jako tradiční sedan, ale i praktičtější kombi, za které se připlácí zhruba 50 tisíc korun a nenabízí se se základní benzinovou motorizací 520i. Ceník BMW řady 5 Sedan startuje na 1 467 700 Kč s DPH za BMW 520i, naftové 520d je od 1 524 900 Kč a testovaný výkonnější plug-in hybrid vyjde minimálně na 1 968 200 korun s daní. Konkrétní auto z fotek je nabyté výbavou, což jeho cenu zvýšilo na celkem 2 785 930 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | BMW 550e xDrive |
Motor: | R6 (benzin) + elektromotor |
Objem válců: | 2998 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 230 kW/313 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 450 Nm (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,3 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 0,8 – 1,0 l/100 km (s nabitým akumulátorem) |
Emise CO2: | 18 – 23 g/km |
Objem nádrže: | 60 litrů |
Kapacita baterie: | 19 kWh |
Délka: | 5060 mm |
Šířka: | 1900 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1515 mm |
Rozvor: | 2995 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2230 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 520 litrů |