Do redakce se nám dostalo BMW řady 2 Coupé s nejsilnějším přeplňovaným čtyřválcem 228i, pohonem pouze zadních kol a automatickou převodovkou. Je tohle auto pro cestovatele, jako většina těch ostatních, a nebo je to naopak auto pro řidiče?

test-bmw-228i-at-p1

Už i BMW dostihlo všemožné rozšiřování modelové nabídky, a tak si můžete pořídit “téměř od každého čísla něco”. Dvojka dříve neexistovala (a podobně jako u čtyřky), jde jednoduše o změnu názvosloví u řady 1 (respektive řady 3). Sudými čísly dnes automobilka označuje modely Coupé (a je to tak právě po vzoru “nejstarší” řady 6).

BMW řady 2 je malé a obratné coupé, praktičnosti ale příliš nenabízí. I když… Čtveřice pasažérů se v autě odveze, ti zadní se jen budou na svá místa dostávat krkolomněji a nebudou mít příliš prostoru pro kolena. Na předních sedadlech ale není problém vůbec žádný. Nedostatkem prostoru trpět nebudete, sedadla jsou pohodlná a nejen v testované výbavě Luxury line vypadá interiér (a vlastně i zbytek auta) velmi pěkně. Rozložení ovladačů i jejich funkce jsou navíc dobře známé ze všech ostatních BMW. S prostorem příliš nezaostává ani kufr s objemem 390 litrů. Díky karoserii coupé je do něj ale horší přístup.

Ale jak dvojka s nejsilnějším čtyřválcem jezdí? Motor slibuje velmi slušné hodnoty. Výkon 180 kW/245 koní a točivý moment 350 Nm. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 6,0 sekundy a ve zrychlení dokáže pokračovat až ke 250 km/h. A to (zejména na čtyřválec) vůbec není špatné. Motoru bych ale vytkl jeho zvuk, který je moc hlasitý a mým uším vůbec nelahodí. Možná to bylo ale způsobeno také tím, že jsem do 228i přesedal z famózního BMW 340i se skvělým řezavým řadovým šestiválcem…

test-bmw-228i-at-p2

Jsme zvyklí, že automatické převodovky ve vozech BMW odvádějí skvělou práci a nejinak je tomu i v případě testovaného auta. Osmistupňové ZF řadí hladce, přesto intuitivně a rychle. V případě potřeby mu můžete samozřejmě pomoci příplatkovými páčkami pod volantem a nebo přímo pohybem voliče automatické převodovky (řadí se “správně” dopředu podřadit, dozadu zařadit vyšší stupeň). V komfortním i v ECO režimu drží převodovka co nejnižší otáčky (v ECO navíc využívá plachtění a zvýší odpor proti stlačení plynového pedálu), ve sportovním naopak drží otáčky vyšší.

Jízda s BMW 228i je zajímavá nejen díky poměrně vysokému výkonu a skvělé automatické převodovce, ale zejména díky pohonu zadních kol. Auto díky tomu netahá při zrychlování za ruce přes volant a díky citlivě, přesto nesmlouvavě nastavenému stabilizačnímu systému nemá problém s přenosem výkonu na (suchou nebo mokrou) silnici. Za výrazně snížené přilnavosti zapříčiněné například kamínky nebo sněhem na silnici, kterého jsme si užili dosyta, samozřejmě zadní část utíká. Reakce stabilizace je ale blesková, autu jemně, ale znatelně ubere výkon a přibrzděním jednotlivých kol smyk srovná. Pokud byste tomu však chtěli zamezit, a užít si dlouhý táhlý smyk, není problém. Stabilizace má totiž celkem tři režimy. Již popisovaný zcela zapnutý, ale pak také sportovní nastavení, při kterém nechá záď o pár stupňů vybočit, a nebo zcela vypnutý.

Při vypnuté stabilizaci se z auta stává nadmíru zábavný stroj, zejména na sněhu. Stačí ťuknout do plynového pedálu a auto jede přetáčivým smykem. Díky vysokému výkonu není problém smyk držet poměrně dlouho a ve velkém úhlu. Nesmí ale přijít náhlá změna podkladu, protože 228i nemá diferenciál s omezenou svorností. Kola se tak točí nezávisle na sobě a v případě, že jedno z nich najede na povrch s větší přilnavostí, půjde na to druhé více točivého momentu a “klouzání” (a nebo klidně i jízda) se můžou zastavit. Se zapnutou (nebo omezenou stabilizací) supluje samosvorný diferenciál přibrzďování kol brzdami.

test-bmw-228i-at-p3

Spotřeba paliva hodně závisí na tom, jak s autem budete jezdit. Při klidné jízdě se budete držet do 8 litrů na 100 kilometrů, pokud si budete užívat sněhových radovánek, počítejte s dvoucifernou spotřebou. Při běžném svižnějším ježdění se spotřeba paliva pohybuje mezi 8 a 9 l/100 km.

Smutné ale je, že zadokolky z nabídky BMW mizí. Malé modely opouštějí pohon zadních kol a po vzoru BMW řady 2 Active Tourer (Gran Tourer) nebo nového X1 dostávají pohon předních nebo za příplatek všech kol. Je potřeba kupovat, dokud malé zábavné zadokolky budou. Vypadá to totiž, že se blíží doba, kdy i BMW budou auty, která budou ze svých řidičských předností ustupovat a půjde o čistě spotřební zboží. I když zdá se, že s příchodem nového BMW M2 se tato doba neblíží zase tak rychle… 🙂

BMW řady 2 je v nabídce ve dvou karosářských verzích. Vybírat můžete z testované verze Coupé nebo z verze Cabrio. V nabídce jsou tříválcové (pro základní verzi 218i), čtyřválcové a šestiválcové motorizace (pro M235i a M2). Základní cena startuje na částce 756 600 Kč, nejnižší cena testované verze 228i je 959 400 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:BMW
Typ:228i Coupé
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1 997 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:zadní
Výkon:180 kW/245 koní v 5 000 až 6 500 ot./min
Točivý moment:350 Nm v 1 250 až 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:6.0 s
Maximální rychlost:250 km/h
Převodovka:automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):9.0 / 5.4 / 6.7
Emise CO2:157 g/km
Objem nádrže:52 litrů
Délka:4 432 mm
Šířka:1 774 mm
Výška:1 413 mm
Rozvor:2 690 mm
Pohotovostní hmotnost:1 630 kg
Objem zavazadlového prostoru:280 / 335 litrů
Ceník:ke stažení zde