Když přibližně před rokem přišlo na trh BMW řady 2 Active Tourer, byla to u automobilky BMW taková malá revoluce. Do té doby bylo možné v nabídce najít pouze automobily s pohonem zadních nebo všech kol, ale tohle auto má v základu pohon kol předních (za příplatek samozřejmě xDrive). Rozdělilo tak fanoušky bavoráků (opět…) na dva nesmiřitelné tábory…

Důvod toho, proč tady takové auto máme, je ale jednoduchý. Typicky rodinné auto v nabídce BMW chybělo. Navíc je pohon předních kol levnější než pohon zadních kol. Můžete namítat, že zadokolky jsou zábavnější a také mají přední kola při jízdě „méně práce“, ale opravdu potřebujete „lítat bokem“ v rodinném autě? Na to jsou tu jiná auta! Nemá rodinné auto být pohodlné a takové, aby odvezlo děti do školky a do školy, velký nákup a nebo celou rodinu i s prarodiči na nedělní výlet?

test-bmw-218d-active-tourer-p1

Ja si myslím, že má. I proto jsem neváhal ani minutu a nabídku na svezení s novým – respektive prodlouženým – MPV, které automobilka pojmenovala jako BMW řady 2 Gran Tourer, jsem bez rozmýšlení přijal. Tohle auto přišlo na trh na začátku letošního června a nabízí nejen delší karoserii, větší zavazadlový prostor, ale za příplatek také sedm sedadel.

Do testu dorazila vznětová varianta 218d Gran Tourer s manuální převodovkou. Už od pohledu je vidět, že jde o kus auta. Na délku měří 4 556 mm, to je o 214 mm více než kratší řada 2 Active Tourer. Objem zavazadlového prostoru také narostl (oproti 468 litrům v 2 Active Tourer) na objem základních 645 litrů, který se posunutím zadních sedaček (rozpětí cca 15 cm) a změně jejich sklonu dá zvětšit až na 805 litrů. Stačí opěradla zadních sedadel úplně sklopit (do roviny) a kufr se zvětší až na 1905 litrů. Zadní sedadla jsou navíc dělená v poměru 40:20:40.

test-bmw-218d-active-tourer-p2

Interiér je už na první pohled typickým BMW, ačkoliv se některými detaily od ostatních bavoráků liší. Rozdíly je možné najít například v uspořádání středového panelu, ale i na tlačítkách klimatizace, ruční brzdy nebo změny jízdních režimů. Jinak řešený je také head-up displej, tady se údaje promítají podobně jako ve vozech MINI na destičku vyjíždějící z palubní desky, nikoliv přímo na sklo. Použité materiály nebo zpracování nicméně svůj prémiový původ nezapřou.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia RS 2,0 TSI 180 kW (2021)

Interiér BMW řady 2 Gran Tourer nabízí v předních dvou řadách sedadel dostatek prostoru, třetí řada se vyklápí z podlahy a je spíše nouzová. Přesto si na sedadla dva dospělí sednout mohou a i přesto, že sedadla jsou položena nízko a kolena tak budou vysoko, se dá zvládnout i delší cesta. Sedadla v druhé řadě jsou umístěna výše než ta přední, takže zajišťují dobrý výhled z auta, mají ale krátké sedáky. No, a nakonec přední sedadla, ta jsou vcelku pohodlná, chyběla mi jen možnost většího rozsahu nastavení bederní opěrky. Že jde o rodinné auto prozradí také fakt, že je prošpikované spoustou odkládacích přihrádek.

Pod kapotou je možné najít (coby základní motorizace) tříválce a čtyřválce. Testovaná verze 218d je dvoulitrový čtyřválec spalující naftu. Motor disponuje výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 330 Nm, což vůbec nezní špatně, a autu to pro běžnou, ale i svižnější jízdu zcela dostačuje. Motor je ochoten pracovat i při velmi nízkých otáčkách a znatelně zatahuje kolem cca 1400 ot./min. Je poměrně kultivovaný a dobře odhlučněný, do interiéru proniká hlavně aerodynamický hluk od vnějších zpětných zrcátek.

test-bmw-218d-active-tourer-p3

Potěšila mě spotřeba paliva. S autem jsme vyrazili na frankfurtský autosalon a po návratu z cesty dlouhé cca 1 100 km vesměs po dálnicích s několika zácpami a rychlostmi v Německu cca kolem 140-150 km/h jsme na displeji palubního počítače odečetli rovných šest litrů. Po zbývajících pár dní, kdy se auto pohybovalo po městě i mimo něj spotřeba klesla ještě o pár deci níže. Na plnou nádrž tak není problém ujet i více než 1 000 kilometrů. Kombinovaná spotřeba je podle výrobce 4,3 l/100 km.

Jízda jako taková by však klidně mohla být pohodlnější, podvozek je možná až moc sportovní – a to navzdory tomu, že testované auto bylo ve výbavě Luxury Line na 17″ discích. Nebylo to ale nic, co by vás muselo vyloženě trápit. Od předních kol se také tu a tam – zejména po přejetí větších nerovností – ozvala tupá rána. Manuální šestistupňová převodovka má poměrně krátké dráhy a řazení je přesné.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem elektromobilu Škoda Enyaq Sportline iV 80x. Je to čtyřkolka se 195 kW

BMW 218d Gran Tourer přináší do modelové řady této bavorské automobilky zcela revoluční přístup, který se rozšiřuje i na další modely. Následuje ho nová generace BMW X1 a v příštích generacích bude i řada 1. Je to prostě tak, pokrok nelze zastavit, ale nevidím to jako nějaký velký průšvih. Tohle auto totiž vůbec nejezdí špatně ani s pohonem předních kol, dokonce je to jedno z nejlépe jezdících MPV na trhu. Je potřeba zahodit předsudky, přestat myslet na „doby minulé“, a až budete řešit rodinné auto, popřemýšlejte v záplavě všech těch nabídek také na BMW. Chybu neuděláte.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 218d Gran Tourer
Motor: řadový čtyřválec (R4)
Objem válců: 1 995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 330 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.3 s
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.5
Emise CO2: 119 g/km
Objem nádrže: 51 litrů
Délka: 4 556 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1 641 mm
Rozvor: 2 780 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 525 kg
Objem zavazadlového prostoru: 645 – 805 / 1 905 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde

Comments are closed.