Nová generace BMW řady 1 je velkou evolucí předchozí generace. My jsme ji vyzkoušeli v rámci týdenního redakčního testu v benzinové motorizaci 120, která má pod přední kapotou tříválec. A co jsme zjistili?
Stejný základ, ale vylepšená technika
Čtvrtá generace BMW řady 1 stojí na stejné podvozkové platformě jako třetí generace. Jde tedy o auto primárně s pohonem předních kol (verze xDrive s pohonem všech kol jsou v nabídce také), které může mít pod kapotou tříválcové nebo čtyřválcové motory.
V BMW se v rámci vývoje nové generace zaměřili zejména na podvozek. Běžné verze dostaly nové přední i zadní stabilizátory, mají také novou rozpěru u přední nápravy i novou křížovou rozpěru na zadní nápravě. Tyto úpravy ještě více zpevnily skelet auta. A pak je tu vrcholné nejvýkonnější BMW M135 xDrive, které má výztuhy ještě pevnější a má jich ještě o pár navíc. Má také rychlejší převod řízení a o osm milimetrů snížený podvozek.
Tato verze nás ale teď nezajímá, my tady máme BMW 120 s tříválcem. A to, stejně jako všechny ostatní motorizace, dostalo standardně adaptivní podvozek. Nejde však o podvozek s elektronickými tlumiči, nýbrž o podvozek čistě mechanický. Tlumiče jsou vyrobeny tak, že reagují na to, po jaké silnici auto jede a podle množství pohybů se pasivně mění jejich tuhost. Jde o tzv. frekvenční tlumení (FSD).
A když už jsme nakousli ty motorizace, pak vězte, že pod kapotu si můžete vybrat z naftových nebo benzinových motorů. Jde o mild-hybridní tříválce a čtyřválce. Pokud byste chtěli nějakou větší formu elektrifikace, máte v případě BMW řady 1 smůlu. Možná jste si také všimli, že v nadpise i v textu píšeme označení motorizace pouze číslicí. Není to chyba, protože BMW z označení benzinových motorů odstranilo písmenko „i“, aby se to nepletlo s elektrickými modely. U naftových motorizací se nic nemění a písmenko „d“ v označení motorizace zůstává.
Jednička vyrostla
Nová generace jedničkového bavoráku je teď delší, širší i vyšší. Designéři navíc design změnili tak, aby auto přesto působilo nižším a sportovnějším dojmem. Má totiž níže umístěné přední světlomety i masku chladiče, jejíž obrys může být podobně jako u dalších modelů BMW osvětlený. Rozvor náprav i objem kufru (380 litrů) nicméně zůstaly nezměněny. Opět úplně jiná je grafika předních i zadních světlometů, takže je ve tmě opět o něco těžší poznat, že před vámi nebo za vámi (pokud mu nebude svítit maska) jede BMW.
Ještě výraznější změny jsou uvnitř. Palubní deska je tady „čistější“ a prakticky skoro bez tlačítek, ta zůstala jen na středovém tunelu. Prakticky všechny funkce (včetně topení a klimatizace) se ovládají přes displej infotainmentu. Nejsou tu ani nápadné výdechy klimatizace/topení, jsou tu pouze malé oválné otvory, ve kterých jsou schované. Přiznané je ve tmě naopak ambientní osvětlení v palubní desce, ale bohužel se odráží v čelním skle i v bočních oknech. Pokud by vám to vadilo, můžete ho v Menu vypnout. A pokud vám to vadit nebude, můžete si vybrat z několika barev.
Nová generace auta dostala i novou generaci infotainmentu. Jde o iDrive 9. generace. Na první pohled byste to možná nepoznali, protože vzhledově se od předchozí verze příliš neliší, je ale opět o něco chytřejší. V Menu jsou všechny ikonky najednou, ale podobně jako na svém chytrém telefonu si je můžete seřadit tak, jak chcete, ale zároveň si je můžete také uspořádat do skupin. I tak je to na první pohled nepřehledné, ale potěší, že nahoře v záložkách je i kolonka, která vám ukáže vaše naposledy použité položky Menu. To často hledání některých funkcí urychlí a ulehčí.
Ovládat infotainment ale musíte jen dotekem na displej, jinak to v jedničce nejde – respektive pokud máte infotainment v češtině. Hlasové ovládání v češtině totiž není dostupné, ale pokud si auto přepnete třeba do němčiny nebo angličtiny, půjde to i hlasem. Není tu navíc ani ovládací kolečko systému iDrive, to mají totiž až větší modely od BMW řady 5 výš.
Za volantem
BMW 120 pohání 1,5litrový tříválec s přeplňováním turbodmychadlem. Je ale přesto poměrně výkonný, vždyť nabízí 125 kW/170 koní a točivý moment 240 Nm a k tomu je potřeba ještě přidat dalších 15 kW/20 koní a 55 Nm ze 48V startér/generátoru, protože tohle je mild-hybrid. To jsou hodnoty, které měly před pár lety dvoulitrové čtyřválce. Tahle jednička tak rozhodně není pomalé auto, což dokazují i technické údaje. Zrychlit z 0 na 100 km/h zvládne za 7,8 sekundy a jede až 226 km/h. Poháněna jsou přitom výhradně přední kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic. Manuál už v tomhle autě není a být nemůže.
Tříválec v takovém autě? To byla otázka, kterou jsme v rámci testovacího týdne slyšeli hodně často, ale on to vlastně vůbec není problém. Pokud jedete klidně a motor nevytáčíte, skoro o něm nevíte. Že byste slyšeli nějaké tříválcové dunění nebo snad vibrace? O tom nemůže být řeč. Že je pod kapotou tříválec ale budete vědět, pokud plynový pedál sešlápnete výrazněji, přesto se v BMW opravdu důkladně zaměřili na odhlučnění kabiny, takže zvuk motoru k posádce proniká hodně vzdáleně.
Síly sice na rozdávání nemá, ale přesto to dokáže být svižné a i mrštné auto. Na tom se velkou měrou podílí i podvozek. Ten je totiž dostatečně komfortní při klidné jízdě, ale zároveň pak i dostatečně tuhý v zatáčkách. Tahle jednička není sportovní auto, ani ve vás takový pocit při rychlejší jízdě nevyvolá, ale i díky lehkému předku dokáže hezky zatáčet.
A sportovní pocit ve vás tohle auto nevyvolá i kvůli dalšímu důvodu. Při konfiguraci tohoto konkrétního kousku totiž někdo nezaškrtl poměrně důležitou věc – sportovní převodovku. Ona sice fyzicky převodovka nebude jiná, ale dostanete páčky pro manuální řazení na volant. V testovaném autě si totiž nemáte jak manuálně přeřadit, na maličkém voliči převodovky na středovém tunelu to totiž taky nejde. Samotná převodovka sice neřadí špatně a často trefuje rychlostní stupně, které byste si dali i vy, ale i tak jsou situace, kdy byste si mohli chtít přeřadit sami. Pokud se tak s jedničkou chcete občas svézt sportovněji, o tomto příplatku popřemýšlejte. A co spotřeba paliva? Ta se dá držet kolem 7 l/100 km.
Je to nové auto, které má samozřejmě spoustu aktivních jízdních asistentů, které korigují řízení anebo třeba jen upozorňují. V jedničkovém bavoráku jsou ale naladěny poměrně dobře, vlastně po většinu času nebudete mít potřebu je vypínat. Například hlídání jízdních pruhů je naladěno citlivě a pokud opravdu nepřejíždíte čáry, do řízení nezasahuje. Je tu ale i „inteligentní“ upozorňování na překročení maximální rychlosti. BMW jej naladilo tak, že nepípá hned potom, co rychlost překročíte třeba i o jediný kilometr za hodinu a nějakou dobu počká, aby zjistilo, že to nebylo „omylem“ a teprve pak zapípá. Otravné je to ale i tak. Vypnout se tu ale dá jednoduše, stačí jen podržet tlačítko „SET“ na volantu.
Cena
Základní cena BMW řady 1 startuje na 760 500 korunách s daní za verzi BMW 116 s tříválcem s 90 kW. Testovaná verze 120 je od 898 300 korun. Pokud byste chtěli naftovou motorizaci, pak si musíte na základní čtyřválcový dvoulitr 118d se 110 kW připravit 885 300 korun. Čtyřkolky jsou k dispozici pro nejvýkonnější benzinový dvoulitr 123 xDrive (1 043 900 Kč) anebo vrcholné M135 xDrive (1 358 500 Kč).
Technické údaje:
Model: | BMW 120 |
Motor | zážehový tříválec |
Objem válců | 1499 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | benzin (mild-hybrid) |
Pohon | předních kol |
Výkon | 125 kW/170 koní při 4700 – 6500 ot./min + 15 kW/20 koní (48V mild-hybrid) |
Točivý moment | 240 Nm při 1500 – 4400 ot./min + 55 Nm (48V mild-hybrid) |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,8 s |
Maximální rychlost | 226 km/h |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 – 5,6 |
Emise CO2 | 121 – 127 g/km |
Objem nádrže | 49 litrů |
Délka | 4361 mm |
Šířka | 1800 mm (bez zrcátek) 2072 mm (se zrcátky) |
Výška | 1459 mm |
Rozvor | 2670 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1500 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 300 / 1135 litrů |