Když chcete velké SUV, jednou z možností je Audi Q7. Přestože je s námi tohle auto už 10 let, stále má co nabídnout. Platí to jako pro design, tak i pro jízdu, ale i pro technologie a výbavu. V Audi na Q7 totiž prakticky neustále pracují, naposledy dostalo další vylepšení v loňském roce. My jsme ji už v redakci měli, testovali jsme plug-in hybrid, tentokrát se podíváme na u nás oblíbenější verzi s naftovým šestiválcem.
Pořád novější a modernější…
Audi Q7 se za těch 10 let na trhu docela výrazně proměnilo. První kusy druhé generace dnes už působí trochu zastarale – platí to jak pro exteriér, tak hlavně pro interiér. I když má nejnovější provedení stále stejnou karoserii, úpravy světlometů, nárazníků, masky i dalších na první pohled zdánlivých drobností auto stále dostává do dnešní doby.
Pojďme začít exteriérem. Tam se největší změny odehrály už v roce 2019. Tentokrát to bylo spíš takové drobné doladění, nejvíce na světelné technice. Upraveny byly totiž přední i zadní světlomety, nikoliv pouze grafikou, ale také funkcemi. Už ve standardní výbavě má Audi Q7 samozřejmě fullLED světlomety, ale za příplatek můžete mít světlomety HD Matrix LED a dokonce také Audi Laser Light. A pokud si za takové světlomety připlatíte, rozhodně neuděláte chybu. Nejen, že skvěle svítí, ale také umějí samozřejmě „vyřezávat“ ze světelného paprsku okolní auta, motorky, náklaďáky, abyste je neoslňovali, ale vyříznou i dopravní značky, aby ty naopak neoslňovaly odrazem vás. Auto také na silnici dokáže „kreslit“ koberec, který vám ukazuje šířku pruhu, a podobně. A pak jsou tu ty laserové světlomety. Ty jsou zcela automatické, řidič jejich rozsvícení nijak neovlivní (musí jen nechat ovladač světel v režimu „Auto“) a mít aktivovaná automatická dálková světla. Laserová světla (fakticky jsou to ale jen ještě o něco svítivější LEDky) se pak v případě splnění předdefinovaných podmínek aktivují nad 60 km/h. Platí to pouze v případě, kdy v dosahu není žádné jiné auto.
Světlomety nejsou vpředu jedinou novinkou. Tou další je upravená maska chladiče Single frame. Ta dostala jinou výplň a můžete si jí objednat buď v lesklém stříbrném provedení nebo v černém provedení. Vybrat si můžete i stříbrný nebo černý znak, který je také nový, protože už není typický chromový jako dřív, ale jde o 3D plast.
Na zádi jsou v rámci loňských novinek změny prakticky jen na světlometech, protože lišta procházející mezi světlomety je tu už od modernizace v roce 2019. Zadní světlomety tvoří systémem OLED a lze u nich měnit grafiku zobrazení. To lze provádět v menu Infotainmentu a vybírat lze z 8 předdefinovaných animací, které se přehrají po odemknutí a zamknutí auta. Grafika se přitom změní současně pro zadní, ale i pro přední světlomety. A zadní světlomety umějí nové také reagovat na to, kdy k zadní části Q7 dojíždí nablízko jiné auto. V této situaci se aktivují veškeré LED segmenty a světla rozsvítí se naplno, aby přijíždějícího řidiče upozornily na to, že tady auto opravdu stojí. Příplatek za tyto speciální digitální OLED světlomety je 30 tisíc korun.
Oproti původní Q7 je kabina té po všech modernizacích úplně jiná. Ta největší změna proběhla opět v roce 2019, kdy se tu namísto nevelkého displeje na vrchu palubní desky objevila dvojice velkých displejů ve středovém panelu. Tentokrát už Audi změnilo jen verzi infotainmentu za aktuálně nejnovější, která má jinou grafiku a podporuje vestavěné aplikace třetích stran (jako jsou například platformy pro přehrávání hudby). Abyste je mohli využívat, nebude nezbytně nutné připojovat telefon a pouštět hudbu přes Apple CarPlay, respektive Android Auto, zvládnete to přímo z infotainmentu.
Jako v bavlnce
Protože Audi Q7 je jedním z vrcholů modelové nabídky německé automobilky, nabízí spoustu opravdu luxusní výbavy. Kromě toho, že má samozřejmě bezklíčové odemykání, zamykání a startování, umí bezdotekově otevřít třeba i kufr. Jeho víko je samozřejmě elektricky ovládané, včetně roletky, která se po otevření dveří kufru automaticky elektricky vysune nahoru a po zavření dveří se zase vrátí do původní vodorovné polohy.
A pak je tu samotné nastupování. V infotainmentu si můžete nastavit, že sedadlo i volant se automaticky odsunou, aby se vám lépe nastupovalo a vystupovalo. Na pozici pro řízení – nastavenou v paměti podle zvoleného řidiče nebo podle čísla paměti – se pak nastaví po nastartování. Navíc s dveřmi nemusíte „mlátit“, stačí je jen zlehka zaklapnout a servomotory je dovřou samy. Jemně a prakticky téměř neslyšně.
Při jízdě pak můžete samozřejmě využívat třízónovou automatickou klimatizaci, ale také vyhřívání sedadel nebo jejich odvětrávání anebo třeba také masážní funkci. Chybět nemusí ani vyhřívání volantu. Vyhřívání (volantu i sedadel) a odvětrávání (sedadel) si navíc můžete nastavit tak, aby se automaticky spouštělo při klesnutí pod nějakou teplotu, případně když naopak teplota nad nějakou hranici stoupne. Po nastartování se tak tyto funkce automaticky spustí, aby navodily co nejrychleji pohodu posádky.
Za volantem
V autě už pohodlně sedíme, teď je čas na to, abychom nastartovali motor. Pod kapotou Audi Q7 mohou být výhradně šestiválcové motory – dva naftové (třílitry s označením 45 TDI se 170 kW a 50 TDI s 210 kW), jeden benzinový (třílitr 55 TFSI s 250 kW) a výše zmiňovaný plug-in hybrid. A pak je tu ještě Audi SQ7 TFSI, které může pohánět i benzinový čtyřlitrový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec. To ale náš případ není, my jsme měli pod kapotou výkonnější naftový třílitr. Mimochodem, všechny verze mají standardně automatickou osmistupňovou převodovku a pohon všech čtyř kol se samosvorným středovým diferenciálem. K tomu si můžete připlatit za natáčecí zadní nápravu anebo adaptivní vzduchové odpružení sport.
Pod označením Audi Q7 50 TDI quattro dostaneme naftový vidlicový šestiválec s výkonem 210 kW/286 koní a točivým momentem parádních 600 Nm. A to znamená, že pomalé a líné tohle auto opravdu není, přestože s posádkou váží víc než dvě a čtvrt tuny. Z místa na stovku totiž zrychlí za něco málo přes šest sekund a jeho maximální rychlost je 241 km/h.
A těch šest stovek newtonmetrů je vážně parádní porce, navíc jsou k dispozici už mezi 1750 do 3250 otáčkami za minutu, takže po přidání plynu nemusí často převodovka ani podřazovat. Pokud byste přeci jen na plynový pedál šlápli ještě víc, převodovka podřadí a nechá to na těch skoro třech stovkách koní. Audi Q7 se nahrbí na zadní a začne zrychlovat, nebude to ale žádné bouchnutí do zad, je to spíš takové, jako když začne zrychlovat cestovní letadlo před startem. Počítat musíte jen s tím, že na plynovém pedálu je pořád drobná prodleva a pokud máte zvolený komfortní jízdní režim, méně ochotně podřazuje také převodovka. Můžete to ale vyřešit sami pomocí páčky na volantu anebo přepnutím do dynamického jízdního režimu.
Pozor musíte dávat na to, že tohle auto opravdu hodně maskuje rychlost. Ve městě to takový problém není, tam přeci jen splynete s provozem, horší je to mimo město a na dálnici. Může za to hlavně odhlučnění kabiny a celková izolace interiéru od exteriéru. Tedy nejen množství izolačních materiálů, ale také samotná tloušťka skel. Do interiéru se zvenku nedostává skoro nic, a to ani od okolního světa, ale ani od kol, od motoru nebo z pohledu aerodynamického hluku.
Ve srovnání s parádní dynamikou auta překvapí i jeho spotřeba paliva. Ono totiž dokáže jezdit mezi 9 a 10 l/100 km, přičemž rozhodně nebudete brzda provozu, naopak budete jedno z těch rychlejších aut. A pokud pak vyrazíte na delší cestu po dálnici a pojedete přibližně podle předpisů, spadne spotřeba paliva i výrazně níž. Může se pohybovat i zlehka nad osmi litry na každých 100 kilometrů.
Na nevysoké spotřebě paliva má nějaký podíl jistě i to, že jde o 48V mild-hybrid. Ten totiž umí vypínat motor třeba i při jízdě po dálnici (můžete plachtit s vypnutým motorem v rychlostech od 55 do 160 km/h), ale také už při pouhém dojíždění na křižovatku, kde na semaforu svítí červená anebo je tu stopka. Auto nemusí zcela zastavit, aby se aktivoval systém Start/stop, ten totiž funguje už pod 22 km/h. Systém Start/stop se ale dá i vypnout, slouží k tomu „digitální tlačítko“ v oblíbených položkách na spodním displeji. Vedle tohoto tlačítka si sem můžete jako „oblíbenou položku“ uložit třeba i další „digitální tlačítko“, kterým můžete jednoduše a zcela vypnout akustické upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti.
Když se na auto podíváte, všimnete si poměrně velkých kol. Testovaný kousek měl příplatkové 22″ kola, která na něm vypadají skvěle, ale nebude to problém z hlediska jízdních vlastností? Ne, nebude. Když jsme zvolili komfortní jízdní režim, na silnici se naše testované Audi Q7 příjemně „neslo“. Platí to jak pro kvalitní i hladkou silnici, tak i pro silnici s horším povrchem. I přestože máme největší kola v nabídce, nemáme v kabině pocit, že by si s nimi podvozek nedokázal poradit. A ani nemáme pocit, že by snad byla až příliš velká a těžká. Nepříjemné je to jen na větších a ostrých nerovnostech, ale to trpíte spíš pocitově vy, než že by trpělo auto nebo jeho podvozek.
Závěr a cena
Audi Q7 i po deseti letech od uvedení stále působí moderně a suverénně – ať už vzhledem, technologiemi, nebo jízdními vlastnostmi. S každou modernizací je lepší a svěžejší. V rámci osledních novinek se úpravy nejvíc dotkly světelné techniky a infotainmentu. Testovaná verze s nejvýkonnějším naftovým šestiválcem potěší dynamikou a komfortem jízdy, ale také relativně příznivou spotřebou paliva. A k tomu je tady bohatá výbava a kvalitní odhlučnění.
Stále tak před námi stojí jedno z nejlepších SUV na trhu. To se ale také trochu promítá na ceně. Nejlevněji se dá pořídit Audi Q7 se slabší naftovou motorizací 45 TDI quattro, která jako jediná začíná pod dvěma miliony s daní (1 937 900 Kč). Testované 50 TDI quattro jen lehce dvoumilionovou hranici překonává (2 002 900 Kč s DPH). Benzinové 55 TFSI quattro je pak za 2 038 900 Kč s DPH a plug-in vyjde minimálně na 2 200 900 Kč s DPH. Jenže další statisíce můžete utratit za příplatkovou výbavu…
Technické údaje:
Auto: | Audi Q7 50 TDI quattro |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2967 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 210 kW/286 koní při 3500 – 4000 ot/min |
Točivý moment: | 600 Nm při 1750 – 3250 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6.1 s |
Maximální rychlost: | 241 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 8,0 – 8,9 l/100 km |
Emise CO2: | 209 – 232 g/km |
Objem nádrže: | 85 litrů |
Délka: | 5072 mm |
Šířka: | 1970 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1734 mm |
Rozvor: | 3004 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2218 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 867 litrů |