Třetí generace Audi Q5 přichází s revolučním designem exteriéru i interiéru a nové jsou i pohonné jednotky, které přestože jsou pouze mild-hybridní dokáží čistě na elektřinu i popojíždět – například při parkování nebo při popojíždění v kolonách. My jsme se v testu podívali na Audi Q5 s benzinovým čtyřválcem. A jak na nás po týdnu testování zapůsobila?
Úplně nová platforma i motory
Nové Audi Q5 není jen evolucí toho původního modelu, dostalo totiž úplně novou podvozkovou platformu PPC, kterou má například i nejnovější Audi A5. Přestože spousta lidí si myslím, že Audi A5, ale i Q5 jsou převlečené škodovky nebo Volkswageny, není to tak. Na rozdíl od těchto modelů stojících na platformě MQB mají totiž modely Audi motor umístěný podélně před přední nápravou. Standardem je přesto také pohon předních kol, případně za příplatek pohon všech čtyř kol quattro. Všechny motorizace bez výjimky jsou vybaveny automatickou, respektive dvouspojkovou převodovkou S-tronic (je to vlastně DSG).
V rámci modelové nabídky Audi Q5 je možné vybírat ze čtyřválcových a šestiválcových motorizací, přičemž základ nabídky tvoří testovaný benzinový motor 2,0 TSI se 150 kW/204 koňmi a 340 Nm. Naftový motor je také dvoulitrový čtyřválec a může se pochlubit hodnotami 150 kW/204 koní a 400 Nm. A pak je tu vrchol nabídky, kterým je benzinový třílitr V6 s 270 kW/367 koňmi a 550 Nm, který bude dostupný ve verzi Audi SQ5. Nedávno ještě přibyl plug-in hybrid, který by čistě elektricky měl dojet kolem stovky kilometrů.
Už jsme prozradili, že je tu i v případě mild-hybridních motorizací výraznější elektrifikace, i proto Audi pohonné jednotky označuje jako MHEV plus. Jde o poměrně značně upravený mild-hybridní pohon, protože například generátor už se spalovacím motorem není spojen řemenem. Úprav je ale mnohem víc, což Audi popisuje v tiskové zprávě: „Kompaktním a současně výkonným modulem elektrického pohonu v novém systému MHEV plus je generátor s funkcí elektromotoru (PTG). Tento komponent je také největším rozdílem oproti doposud značkou Audi nabízené technice MHEV, která pracuje výhradně s řemenem poháněným alternátorem s funkcí spouštěče. PTG, uložené v kompaktní jednotce s integrovanou výkonovou elektronikou přímo na výstupním hřídeli z převodovky, může k pohonu přispívat elektrickým výkonem až 18 kW/24 koní. Tento modul umožňuje maximální točivý moment 230 Nm na výstupu z převodovky, který je k dispozici k pohonu vozidla již při jeho rozjezdu. Kompaktní převodovka PTG pracuje s převodem 3,6:1. MHEV plus využívá PTG do rychlosti jízdy 140 km/h, aby byla zajištěna maximální hospodárnost. Ve vyšších rychlostech je PTG odpojeno od poháněcí soustavy prostřednictvím integrované zubové spojky.“ Pokud by vás zajímaly další podrobnosti nebo to, jak to funguje, přečíst si to můžete přímo v tomto obsáhlém článku: Audi představuje novou generaci elektrifikovaných spalovacích motorů MHEV plus.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
Nový koncept ovládání interiéru
S novou platformou přichází i nová kabina, která teď sází mnohem víc na digitální ovládání, fyzických tlačítek je tady minimum. Standardně jsou tady dva displeje – kaplička přístrojů přímo před řidičem a displej infotainmentu na středovém panelu – ale může tu být i třetí displej. Půjde o dotekový displej, který bude v palubní desce před spolujezdcem. Ten umožní zobrazit některé funkce z běžného infotainmentu, ale také může přehrávat média. Nastaveno je to tak, že tam uvidí spolujezdec, ale řidič nikoliv.
Když už jsme mluvili o displeji infotainmentu, sluší se dodat, že i samotný infotainment je nový. Designově se od původního MMI tolik neliší, ale už nepoužívá původní Audi řešení, nýbrž stojí na základu Android Automotive. Znamená to, že je teď chytřejší a svým fungováním připomíná chytré mobilní telefony. Nabízí totiž například „rollovací“ okna, která se dají vytáhnout z horní části obrazovky (i když to není žádná novinka, to umělo i MMI), ale i z levého boku obrazovky. Tady jsou některá upozornění od auta, ale také se tu dají ukládat vybrané oblíbené uživatelské funkce. Do tohoto nového infotainmentu je možné instalovat i aplikace třetích stran, takže tu můžete mít například YouTube, Amazon Music, Spotify, Tidal a podobně. Můžete si sem nainstalovat ale také třeba Booking, hry nebo i speciality jako například Home Assistant, takže pak z auta můžete ovládat svou chytrou domácnost.
Dotekové ovládání, přestože od něj některé automobilky opět odchází, má Audi nejen na displejích, ale i volantu nebo na dveřích. Vypadá to čistě, ale je to nešikovné a neovládá se to hezky. Potěší aspoň, že při manipulaci s volantem (například v zatáčkách) se nám nestalo, že bychom se nějaké plošky dotkli omylem a přepnuli si rádi nebo palubní počítač, ale naopak občas, když jsme chtěli, to nezareagovalo tak dobře. Pořád je to ale lepší řešení než u později testovaného Mercedes-Benzu, kde je dotekové ovládání na volantu ještě mnohem méně uživatelsky přívětivé.
Další dotekový ovladač je i na řidičových dveřích. Jde o poměrně velký obdélník, na němž se ovládají vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, světlomety (potkávací, automatické, mlhové, …), dětské pojistky zadních dveří anebo se tu ukládá poloha řidičova sedadla do paměti. Kromě toho je na dveřích (o kousek směrem dozadu) ovládání elektrického stahování oken.
Zajímavostí je, že Audi u nejnovějších modelů nešlo cestou „prázdného“ středového tunelu, který by nabídl jen odkládací přihrádky. Některé jiné (nejen z koncernu VW) automobilky totiž ze středového tunelu odstraňují voliče převodovek, protože v době, kdy jsou ovladače elektronické, už je jedno, kde budou nebo jak budou vypadat. Audi se však stále drží desítky let osvědčeného receptu a volič převodovky – ač jde o maličký joystick – nechává na středovém tunelu.
Tradičně se Audi drží i toho, že pro ovládání hlasitosti a posunu stop nebo změnu rádiových stanic, má sloužit mechanický ovladač. Na středovém panelu je tak před voličem převodovky klasický otočný ovladač, který upravuje hlasitost. Jeho vychýlením do strany se pak právě přepínají stopy nebo radiové stanice.
Za volantem
Pod kapotou našeho testovaného auta jsme měli právě základní benzinový dvoulitr se 150 kW/204 koňmi a 340 Nm, který přes sedmistupňovou převodovku S-tronic poháněl všechna čtyři kola. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a maximální rychlost až 226 km/h. Pocitově je nicméně dvoulitrový motor takový bez vzrušení. Jeho zátah je hodně lineární a není tú úplně cítit radost po otáčkách. Neznamená to, že by tahle Audi Q5 byla pomalá, jen není úplně zábava jezdit s ní ostře. Potěší však, že s motorem si perfektně rozumí převodovka, která řadí rychle, hladce a intuitivně, takže řidič prakticky nemá potřebu řadit si sám.
Nejvíc tohle auto překvapí svým odhlučněním, které je opravdu povedené. Platí to jak pro volnoběh motoru, tak hlavně pak pro jízdu. Do kabiny se totiž všechny vnější vlivy přenášejí jen hodně vzdáleně. V kabině je ticho i co do hluku od pneumatik nebo aerodynamiky a to i v dálničních rychlostech.
A pochválit musíme i nastavení a naladění podvozku. Pro Audi Q5 jsou k dispozici tři verze podvozků: základní, sportovní (za necelých 10 tisíc) anebo jako u testovaného auta adaptivní vzduchový (za necelých 58 tisíc korun). Ten dokáže měnit světlou výšku podle zvoleného jízdního režimu, přičemž ve sportovním Dynamic je nejblíže k asfaltu a při tom off-roadovém se naopak zvedne. Komfort je parádní, přestože větší Audi Q7 dokáže být ještě pohodlnější. Menší Q5 ale překvapí hlavně tím, že se v zatáčkách skoro nenaklání a přesto je stále dostatečně komfortní a parádně filtruje nekvalitu silnic.
A co spotřeba paliva? Audi uvádí, že v testované konfiguraci je to přesně 7,5 l/100 km v kombinovaném režimu. Naše zkušenosti napříč testovacím týdnem ukazují, že jezdit kolem osmilitrové hranice není vůbec žádný problém. Nejvíc jízd přitom bylo hlavně přes Prahu (asi 60 %), zbylé kilometry se pak přibližně rovnoměrně rozdělily mezi dálniční provoz a okresky. Potěší také, že palivová nádrž má objem 65 litrů.
Závěr a cena
Celkově se dá říct, že nové Audi Q5 dělá přesně to, co od něj většina zákazníků očekává. Při jízdě není nijak zvlášť vzrušující, ale z pohledu jízdy vlastně dělá všechno správně. Technicky v nové generaci opět o něco dospělo, působí moderně, v interiéru je ticho a panuje tu pohoda – tedy až na prakticky všudypřítomné dotekové ovládání. Testované provedení s dvoulitrovým TFSI začíná aktuálně na částce 1 482 900 Kč s DPH, zatímco za naftové dvoulitrové TDI si Audi účtuje minimálně 1 516 900 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Audi Q5 Avant TFSI quattro |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol (quattro) |
Výkon: | 150 kW/204 koní při 4300 – 6000 ot./min |
Točivý moment: | 340 Nm při 2000 – 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,2 s |
Maximální rychlost: | 226 km/h |
Převodovka: | 7° automatická převodovka |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,5 l/100 km |
Emise CO2: | 170 g/km |
Objem nádrže: | 65 litrů |
Délka: | 4717 mm |
Šířka: | 1900 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1637 mm (bez střešních nosičů) |
Rozvor: | 2823 mm |
Provozní hmotnost: | 2111 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 520 / 1473 litrů |