Jeden z nejnovějších elektrických modelů se znakem Audi nabízí pohodlí, komfort, parádní dynamiku, ale hlavně dlouhý dojezd. V rámci klasického týdenního test jsme vyzkoušeli Audi A6 Sportback e-tron.
„Nová“ A6
Tahle elektrická Audi A6 měla „novou“ Audi A6. Německá automobilka totiž měla v plánu oddělit své elektrické a spalovací modely. Zatímco ty spalovací si měly ponechat označení s lichými čísly (A3, A5, A7 a podobně), tak ty elektrické měly být sudé (A4, A6, Q6, …). U Audi A4, které se změnilo na Audi A5 se to stalo, ale u Audi A6 se to nakonec nestalo. Těsně před odhalením spalovací verze, která měla dostat označení A7, se plán opět změnil. Teď tu tedy máme dvě Audi A6, přičemž ta elektrická dostala přídomek e-tron a ta spalovací je prostě jen A6.
Přestože se obě auta jmenují Audi A6, jsou to úplně odlišné modely stojící na zcela rozdílných platformách a mající také úplně jiný vzhled karoserie. Podobají se jen v interiéru, protože oba modely dostaly nejnovější kabinu, se kterou přijelo už i Audi A5 nebo elektrické SUV Audi Q6 e-tron.
Základem Audi A6 e-tron je podvozková platforma PPE (Premium Platform Electric), kterou využívají i modely Porsche. Jde o zcela nově vyvinutou platformu, kterou jako první dostalo právě Q6 e-tron a nové Porsche Macan. V jejích útrobách se schovává až 100kWh baterie. Ta je složena z 12 modulů vyrobených z niklu, kobaltu a manganu v poměru 8:1:1. Výhodami takového řešení jsou oproti předchozím modelům e-tron vyšší dojezd, rychlejší nabíjení, ale hlavně nižší rozměry i hmotnost samotné baterie a tedy i auta jako takového. Navíc tu je už 800V palubní architektura, takže se auto rychleji dobíjí.
Nové Audi A6 e-tron dokáže podle automobilky u hyperchargeru (DC) dobíjet výkonem až 270 kW. Z 10 % na 80 % kapacity baterie se tak v ideálním případě dokáže nabít už za 21 minut. Tohle auto navíc umí využívat i 400V nabíjecí stanice naplno, protože v takovém případě dokáže baterii „rozdělit“ na dvě části a dobíjet každou z těchto částí výkonem až 135 kW, čímž simuluje výkonnější 800V dobíjení. Pokud byste chtěli nabíjet i střídavým proudem (AC), pak to bude v základu 11 kW, za příplatek 22 kW.
Zadokolka nebo čtyřkolka
Co se elektromotorů týká, standardem je synchronní elektromotor na zadní nápravě, u verze quattro přibyde na přední nápravě asynchronní elektromotor. Oba jsou přitom chlazeny olejem, přičemž jejich náplň se podle automobilky nemusí měnit, je prý doživotní.
Základem nabídky je tedy zadokolka s výkonem 210 kW/286 koní a s 83kWh akumulátorem, případně výkonnější verze s 270 kW/367 koní a se 100kWh akumulátorem (využitelná kapacita je 94,9 kWh). V případě pohonu všech čtyř kol si můžete vybrat buď Audi A6 e-tron quattro s 315 kW/428 koní nebo rovnou Audi S6 e-tron s 370 kW/503 koní u modelu S6.
Díky velikosti baterií, ale i díky tomu, že Audi A6 e-tron (a je jedno jestli v testované verzi Sportback nebo jako kombi Avant) má i perfektní aerodynamiku. Koeficient součinitele odporu vzduchu má totiž hodnotu jen 0,21, respektive 0,24 u kombi. Díky tomu základní 210kW zadokolka ve verzi Sportback (podle homologace WLTP) ujede až 784 kilometrů ve městě, respektive 622 km v kombinovaném režimu. My jsme testovali výkonnější zadokolku Audi A6 Sportback e-tron Performance, která má větší baterii a podle homologace nabídne ještě delší dojezd. V technických údajích se dočteme o tom, že celkový dojezd ve městě je až 911 km, ten kombinovaný pak 751 km. V případě konkrétního testovaného auta je to díky lepší a bohatější výbavě „jen“ 871, respektive 731 kilometrů.
Za volantem
Posed za volantem je parádní, protože rozsah nastavení sedadla i volantu je velmi bohatý. Interiér chce chvíli na zorientování, protože fyzické ovladače takřka zmizely (bohužel i z volantu), navíc jsou tady hned tři displeje – digitální kaplička přístrojů, dotekový displej infotainmentu a k tomu ještě další dotekový displej v palubní desce před spolujezdcem. Dotekový panel je dokonce i na dveřích řidiče, tady se ovládají světlomety, vnější zpětná zrcátka, centrálního zamykání a také dětské pojistky zadních dveří nebo paměti elektricky ovládaných sedadel. O kousek dál dozadu jsou pak čtyři klasické mechanické ovladače stahování oken.
Na voliči jednostupňové automatické převodovky, která je na středovém tunelu, jsou klasické jízdní módy, ale místo sportovního je tady „B“. Ten slouží pro zvýšenou rekuperaci a prakticky aktivuje jízdu s jedním pedálem. Znamená to, že jakmile stojíte na pedálu plynu, auto zrychluje (případně udržuje stálou rychlost), ale jakmile pedál plynu uvolníte anebo z něj dáte nohu pryč, začne auto brzdit. A brzdí opravdu výrazně, až se rozsvítí brzdová světla. Pokud chcete jen maličko zpomalovat, nesmíte nohu z pedálu úplně sundat, ale jen maličko odlevit, ale stále musíte zlehka přidávat. Potěší, že auto v režimu B dokáže brzdit až do zastavení.
Pokud ale „jednopedálovou jízdu“ nechcete, můžete si intenzitu rekuperace nastavit pomocí páček na volantu, které v autech se spalovacími motory slouží k manuálnímu řazení. Tady si s nimi řidič upravuje inenzitu rekuperace – od plachtění až po velmi výrazné zpomalování podobné režimu B. Nastavovat to lze ve 4 úrovních, přičemž s úplně vypnutou rekuperací auto po uvolnění plynu plachtí a prakticky nezpomaluje.
S 270 kW/367 koňmi a 565 Nm jde navíc o hodně rychlé auto. A to i s přihlédnutím k tomu, že pohotovostní hmotnost testovaného kusu je 2346 kilogramů. Vždyť zrychlení z místa na stovku je z říše sportovních aut, odehraje se za 5,4 sekundy. Maximální rychlost je pak omezena na 210 km/h.
Ale poměrně překvapivé je, že tohle auto není rychlé jen v přímce, ale i v zatáčkách. A to zejména právě kvůli jeho hmotnost a velikosti. Výhodou ale je, že díky umístění těžkého akumulátoru v podlaze mezi nápravami má hodně nízké těžiště a vzduchový podvozek se ve sportovním režimu přitvrdí a výrazně zmenší náklony karoserie. Není to sportovní auto, na to je pořád příliš těžké (hlavně na brzdách), ale oblouky dokáže projíždět až překvapivě rychle.
Pokud ale nebudete dynamické schopnosti i schopnosti podvozku využívat v rychlém a ostrém tempu, potěší vás spotřeba elektrické energie. Audi slibuje, že v kombinovaném režimu spotřebuje 14,5 kWh na každých 100 ujetých kilometrů. A není to zase tak daleko od pravdy, protože jezdit v kombinovaném provozu mezi 16 a 17 kWh/100 km není problém. Ve městě se dá navíc dostat i o dvě a více kWh na 100 km níž (jezdili jsme nejčastěji na prostřední stupeň rekuperace). Naopak dostat se přes 20 kWh vyžaduje už opravdu ostřejší zacházení.
Také v klidnějším tempu oceníte vzduchový podvozek, protože auto je s ním hodně komfortní. Není to sice až tak komfortní, jak to umí nová spalovací Audi A6, ale i tak je to velmi příjemné. Tím spíš, když jsme na autě měli velká 21″ kola.
Pochválit je třeba odhlučnění kabiny, která samozřejmě nabízí i akustická skla. Při jízdě ve městě je tady opravdové ticho, stejně tak je tu ale překvapivé ticho i při jízdě mimo město nebo na dálnici. Přispívá tomu samozřejmě opět i perfektní aerodynamika. Pokud ale naopak ticho nechcete, můžete si pustit skvěle znějící audiosystém Bang & Olufsen s 3D, který nabídne reproduktory třeba i v opěrkách hlavy.
Závěr a cena
Audi A6 Sportback e-tron nás během týdne za volantem příjemně překvapilo. Umí být pohodlné a tiché, když chcete jet v klidu, ale zároveň nabídne překvapivou dynamiku i jistotu v zatáčkách, když na to přijde. Dojezd je skvělý, reálně se můžete blížit i k šesti stovkám kilometrů a pokud pak energie v baterii dojde, dobíjet výkonem přes 200kW není problém. Audi zkrátka dokázalo, že i velký elektrický liftback může být nejen praktický a efektivní, ale vlastně i zábavný a příjemný na řízení.
Aktuální cena Audi A6 Sportback e-tron startuje na 1 676 900 Kč s DPH, za kterou dostanete základní zadokolku s 210 kW a s menší baterií. Testované Audi A6 Sportback e-tron Performance vychází minimálně na 2 016 900 Kč s DPH a pokud byste chtěli čtyřkolku, připlatit budete muset minimálně na 2 126 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Audi A6 Sportback e-tron |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 270 kW/367 koní |
Maximální výkon elektromotoru po dobu 30 minut: | 120 kW/163 koní |
Točivý moment: | 565 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,4 s |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 100 kWh (celková) |
Dojezd: | 731 km |
Délka: | 4928 mm |
Šířka: | 1923 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1486 mm |
Rozvor: | 2950 mm |
Provozní hmotnost: | 2346 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 502 litrů (zadní) |
TIP: Chcete nové auto bez starostí a bez čekání?
Máme pro vás výhodný operativní leasing! Auta skladem, žádné zbytečné papírování, rychlé vyřízení.
Vyberte si své nové auto ještě dnes