Test Audi A1 Sportback 1,4 TDI Ultra

Autor: Pavel Srp - 17. 3. 2015


Audi na přelomu roku modernizovalo svůj nejmenší model v nabídce. Na trhu je od roku 2010, a tak už bylo na čase. Podívali jsme se faceliftované verzi na zoubek. Do testu dorazilo pětidveřové provedení Audi A1 Sportback s novým tříválcovým motorem 1,4 TDI ultra.

Audi A1 na trhu prakticky nemá konkurenci, prémioví konkurenti nabízí až auta větší (BMW řady 1, Mercedes-Benz třídy A), výjimkou by snad mohl být jen (Citroën) DS 3. Audi A1 tak vlastně „bojuje“ proti běžným malým autům jako jsou koncernoví sourozenci Volkswagen Polo či Škoda Fabia a nebo jako je Hyundai i20, Opel Corsa a tak dále. I kvůli tomu mohl být facelift veskrze decentní a z exteriéru se tak zaměřil pouze na drobné přepracování nárazníků či novou grafiku předních i zadních světlometů. Jako by tu padlo to staré dobré pořekadlo: „Když něco funguje, neměň to!“ Auto navíc zvenku působí větším dojmem, než ve skutečnosti je.

test-audi-a1-14-tdi-ultra-p1

Příliš se neproměnil ani interiér. Stále zde vládne ta typická německá strohost a přehlednost. Každé tlačítko má své jasně definované místo i funkci. Testované auto bylo vybaveno autorádiem MMI s manuálně výklopným displejem na vrchu palubní desky, který společně s několika dalšími detaily umocňoval jeho luxusní původ. Prostoru je v autě (na poměry třídy) dostatek pro čtyři pasažéry, v příčném směru by však pár centimetrů k dobru neuškodilo.

Podobné je to i v zavazadelníku. Po otevření jeho rozměrného víka se před vámi rozprostře pravidelně tvarovaný kufr o objemu vcelku skromných 270 litrů. Víko se otevírá podobně jako například u Opelu Insignia ST i se zadními světly, a tak jsou v blatníkách schována malá LED světla, která funkci těch standartních po otevření dveří převezmou.

test-audi-a1-14-tdi-ultra-p2

Pod kapotou je po modernizaci šest zcela nových nebo výrazně přepracovaných motorů, čtyři spalující benzín a dva jsou naftové. Pod kapotou testovaného vozu byl nejúspornější z nich, nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI ultra s výkonem 66 kW/90 koní a točivým momentem 230 Nm – mimochodem takové hodnoty měly před patnácti lety legendární koncernové motory 1,9 TDI. Deklarovaná spotřeba paliva je přitom pouhých 3,4 nafty na 100 ujetých kilometrů.

Pryč jsou naštěstí ty doby, kdy byly tříválce, ty naftové zejména, hrubé a nevychované. 1.4 TDI v Audi A1 na volnoběh sice vibruje, ale jen málo a po zahřátí by se dal prakticky srovnatel se čtyřválcem. Také jeho zvuk do interiéru proniká jen tak „z dálky“.  A navíc je tu stejně systém Start/Stop, který na křižovatce motor deaktivuje. Věřím tomu, že někteří řidiči tak možná ani nepoznají, že mají pod kapotou tříválec. Nicméně ve srovnání s novou generací Škody Fabia Combi se stejným naftovým tříválcem, kterou jsme testovali o týden později, to vypadá, jako by auta měla úplně jiné motory. Ve Fabii je o poznání hlučnější a celkově nevychovanější.

Motor má i přes svůj malý objem docela sílu, příjemným zátahem se projevuje zejména mezi 1 500 – 2 500 ot./min, kde má maximum točivého momentu. Ačkoliv je maximum výkonu už ve 3 250 ot./min, se vzrůstajícími otáčkami se schopnost akcelerovat pozvolna vytrácí.

test-audi-a1-14-tdi-ultra-p3

Pohon v tomto případě zajišťují kola přední nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky (za příplatek je možný také automatický šestistupňový S Tronic), jejíž dráhy jsou krátké a přesné. Převodovka má sice „jen“ pět rychlostních stupňů, ale je vhodně odstupňovaná. Při dálničních 130 km/h se připravte přibližně na 2 600 ot./min a spotřebu kolem 5,0 l/100 km. Vlastně spotřeba samotná je příjemným překvapením, protože i při svižnější jízdě se hodnota na displeji palubního počítače málokdy dostane přes pět litrů a při troše snahy spadny i pod čtyři.

Příjemně nastaven je podvozek, je to povedený kompromis mezi pohodlním a sportovností, navíc si skvěle rozumí i s obutými 16″ koly. Ačkoliv jsou tlumiče tužší, dokáží velmi dobře filtrovat nástrahy města i nekvalitních okresek, ale nabídnou řidiči i dostatek zábavy na kvalitních okreskách. Díky lehkému motoru v přídi je A1 také poměrně agilní a ochotně zatáčí.

Zdá se to jako velmi povedený mix, ovšem až do té doby, než se podíváme na cenovku. Testovaný kousek stojí podle ceníku více než šest set tisíc Kč. Můžu samozřejmě argumentovat tím, že auto je velmi bohatě vybaveno, ale na druhou stranu za takovou cenu lze pořídit podobně vybavené auto o třídu větší, jen nebude mít prémiový rodokmen…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A1
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1 422 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,66 kW/90 koní při 3 250 ot./min
Točivý moment:,230 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.6 s
Maximální rychlost:,182 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.9 / 3.1 / 3.4
Délka:,3 973 mm
Šířka:,1 764 mm
Výška:,1 422 mm
Rozvor:,2 469 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 195 kg
Objem zavazadlového prostoru:,270 / 920 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru