Sportovní auta nutně nepotřebují vyšší stovky koní, stačí jen nízká hmotnost a dobrý podvozek. Dokazuje to například i Alpine A110 S, kterému stačí tři stovky koní. Tohle auto je v reálném světě v zatáčkách skoro až děsivě rychlé!
Sportovní geny
Ať se na tohle auto podíváte z jakékoliv strany nebo z jakéhokoliv úhlu, vždycky to bude malé sportovní kupé. Jeho vnější tvary moderně odkazují na původní Alpine a to i včetně čtveřice kruhových předních světlometů. To v interiéru je to úplně jinak. Tady je to moderní auto, ačkoliv vzhledem k jeho datu narození už to neodpovídá nejnovějším trendům. Grafika displejů je postarší a informací v nich také moc není.
Testovali jsme ostřejší verzi Alpine A110 S, která má už ve standardní výbavě sportovní sedadla Sabelt Sport. My jsme ale měli příplatková sedadla Sabelt Racing, která jsou lehčí a pevná. Jejich sklon se nenastavuje ovladačem, ale musíte je odšroubovat na konzole, mechanicky přesadit a pak zase přišroubovat. Podélný posuv vpřed a vzad je ale běžný a slouží k tomu ovladač pod sedákem. Konstrukce sedadel je velmi tenká a jejich boční vedení naopak velmi výrazné.
Sportovní geny se projevují i na pohonném ústrojí a naladění podvozku. Motor je 1,8litrový čtyřválec, který najdeme i pod kapotou Renaultu Mégane R.S., a jeho výkon je v A110 S naladěn na 221 kW/300 koní a 340 Nm. V tomto případě ale motor není vpředu, nýbrž tzv. uprostřed. Nachází se za sedadly (jsou tu pouze dvě) a přes 7° automatickou převodovku pohání zadní kola. Dynamika autu rozhodně nechybí, vždyť zrychlit z místa na stovku dokáže za 4,2 sekundy a maximální rychlost může být až 260 km/h.
V tomto případě to ale není primárně o rychlosti v přímce, nýbrž o rychlosti v zatáčkách. K tomu přispívá nejen nízká pohotovostní hmotnost kolem 1,1 tuny, ale také umístění těžiště (snižuje jej i příplatková karbonová střecha) či vyvážení hmotnosti (44 : 56). I díky tomu reálná rychlost auta v zatáčkách opravdu překvapí. Verze s přívlastkem S je nejsportovnější z nabídky, čemuž odpovídá i nastavení a naladění podvozku, který má přepracovanou geometrii, jinak naladěné tlumiče i pružiny a je o 4 mm nižší. Ani tak ale překvapivě není auto při jízdě nijak výrazně tvrdé, podvozek je poddajný a skvěle filtruje nekvalitu silnic, přitom lehké kupé v zatáčce drží skvěle i na rozbité silnici.
Nízká hmotnost se projevuje i při brzdění. Alpine A110 S standardně obouvá 18″ kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4, ale za příplatek mohou být dokonce i Michelin Pilot Sport Cup2. Pod koly vpředu i vzadu prosvítají brzdové kotouče s průměrem 320 mm. A třmeny se do nich dokážou zakousnout opravdu hodně, přetížení při brzdění je hodně velké.
Za volantem
Už samotné nastartování auta vyvolá emoce, protože tohle auto má zvuk! A to nejen z výfuku, ale i z motoru, který je hned za sedadly. Za hlavami cestujících je navíc přívod vzduchu do sání, takže při akceleraci slyšíte i to, jak si motor sahá pro vzduch. Tahle zvuková symfonie je parádní, zejména ve sportovním režimu při ostřejší jízdě, kdy motor radostně letí do otáček. Je to atmosféra, kterou už v dnešních autech prakticky nemáme možnost zažít.
A pak uberete plyn a z výfuku se ozve střílení. K tomu mám ale jednu výtku, protože vždycky se ozvou ty čtyři úplně stejné rány, není tu žádná evoluce, žádný vývoj, pokaždé ty stejné rány. Škoda, protože právě například Renault Mégane R.S. do výfuku také střílí, ale ty rány se mění. I tak je ale skvělé, že jde o auto, které jízdu dokáže doprovodit i hodně slušným zvukem. Ten je navíc v interiéru syrový a o to víc si klikaté okresky budete užívat.
Také Alpine A110 S dostal některé moderní a veskrze otravné prvky jako je například Start/Stop. Ten se ale naštěstí dá jednoduše vypnout, slouží k tomu fyzické tlačítko. Zcela deaktivovat se dá i stabilizace. I k tomu slouží jedno jediné fyzické tlačítko. Jeho krátkým stiskem stabilizaci omezíte, dlouhým pak zcela vypnete. Pozor je ale pak dávat na to, že zadní náprava se ráda smýká a motor má dostatek výkonu k tomu, aby auto do přetáčivého smyku dostal. Kvůli motoru uprostřed to pak chce hodně rychlé ruce.
Automatická převodovka se ovládá tlačítky. Pro jízdu vpřed je třeba stisknout tlačítko „D“ a pokud jej při jízdě stiskněte znovu, přepne se převodovka do manuálního režimu. Ke změně rychlostních stupňů pak slouží páčky, které nejsou umístěny na volantu, ale přímo na sloupku řízení. I když jsou poměrně rozměrné, klidně by mohly být ještě větší. Je ale škoda, že nejde o plně manuální režim, kdy by převodovka držela motor v omezovači, ale jakmile si motor o omezovač brnkne, převodovka řadí vyšší kvalt.
Jezdit s Alpine A110 S v zatáčkách rychle je ale vážně zábava. Díky nízké hmotnosti je hbité a mrštné a navíc skvěle brzdí. Jeho podvozek je poměrně tuhý a ve skvělých sportovních sedačkách jste s autem perfektně spojeni, takže v zadku cítíte prakticky všechno, co se s autem děje. Posed je tak nízký, že v koloně se díváte autům na zadní nárazník, nikoliv do zadního skla. Na kvalitní silnici drží auto perfektně, podvozek je tuhý a auto působí jako přilepené. Jakmile se ovšem povrch zhorší a silnice bude hrbolatá, bude na Alpine A110 S potřeba pevná ruka. Auto trošičku znervózní, ale pokud mu ukážete, že pánem situace jste vy, užijete si to ještě víc.
Ostrá jízda je zábavná a auto je opravdu rychlé. Až začnete přemýšlet o tom, že snad nemůže mít „jen“ 300 koní. To, jak se proplétá zatáčkami, jak se na výjezdu opře do zadních pneumatik a odjíždí pryč, je působivé. Ale co, když pak zvolníte? V tu chvíli vynikne tužší podvozek a výraznější zvuk motoru. Bude vás to štvát? Vlastně asi ne, ale že je to primárně opravdu sportovní auto, to mu odpárat nelze.
Výhodou nízké hmotnosti je také to, že Alpine A110 S nepotřebuje žádný velký motor. Díky čtyřválci se tak dá na skvělé hodnotě držet i spotřeba paliva. Jasně, pokud se půjdete projet na své oblíbené okresky nebo okruh, vyprázdníte nádrž rychle (na okreskách asi tak za 200 kilometrů). My jsme ale na konci testu dostali spotřebu k 9 l/100 km. A to je při schopnostech, které tohle auto má, opravdu skvělá hodnota, tím spíše, že jsme rozhodně nejezdili na spotřebu.
Pro každodenní život to ale přesto úplně ideální auto samozřejmě není. Má jen dvě sedadla, která nejsou z nejpohodlnějších, a kufr? Ani o tom se mluvit nedá. Pod zadním sklem je jen taková malá prohlubeň, do které se vejde bunda a čepice. Navíc je blízko u motoru, takže je tu horko. Další zavazadlový prostor je vpředu. Oba dva mají přibližně po 100 litrech. A pak tu máme podvozek, který v centru Prahy na kočičích hlavách také neoceníte. Klimatizace tu je, ačkoliv její ovládání pochází ještě z předchozí generace Renaultu Clio. Vlastně to ale nevadí, protože je to přehledné a funguje to. Nechybí ani USB konektory, elektrická okna a i multimediální systém docela slušně hraje, navíc umí Android Auto i Apple CarPlay, ale i zrcadlení chytrého telefonu.
Závěr a cena
Alpine A110 S je skvělé sportovní auto, které boduje nízkou hmotností a skvělou ovladatelností. Designově odkazuje na svého předchůdce, ale přesto na to jde moderně. Potěší, že spojení řidiče a stroje není příliš digitální, ale naopak poměrně příjemně analogové a řidič může mít nad autem, pokud bude chtít, plnou kontrolu. A co vás taková malý a lehký sporťák bude stát? Bude záležet na tom, jakou verzi vyberete – v nabídce jsou totiž civilnější (A110 a A110 GT), ale i sportovnější (testovaná A110 S) anebo dokonce téměř okruhová (A110 R). Ceny jsou od 1 865 000 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Alpine A110 S |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1798 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 221 kW/300 koní při 6300 ot/min |
Točivý moment: | 340 Nm při 2400 – 6000 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,2 s |
Maximální rychlost: | 260 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 6,8 -6,9 l/100 km |
Emise CO2: | 153 – 157 g/km |
Objem nádrže: | 45 litrů |
Délka: | 4181 mm |
Šířka: | 1798 mm |
Výška: | 1252 mm |
Rozvor: | 2420 mm |
Provozní hmotnost: | 1109 kg – 1140 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 96 litrů vpředu / 100 litrů vzadu |