To, kolik má auto najeto, je důležité z mnoha aspektů. Nájezd se promítá i do toho, jak dlouho bude vůz ještě v záruce a má tedy nárok na záruční opravy. Jeden z majitelů Tesly u soudu chce dokázat, že americká automobilka Elona Muska nepočítá najeté kilometry podle toho, kolik s autem opravdu ujel, ale podle jakýchsi algoritmů. A kvůli tomu přišel o možnost záručních oprav.
Podle agentury Reuters, která o případu informovala, je žalobcem Nyree Hinton, který vlastní Teslu Model Y. Jde o auto z roku 2020, které dotyčný jako ojeté kupoval v prosinci 2022 s 36 772 najetými mílemi (59 178 kilometrů). Podle něj je jisté, že Tesla nepočítá ujeté kilometry podle reálného nájezdu, ale podle spotřeby elektrické energie, chování řidiče za volantem a pomocí prediktivních algoritmů. Hinton vychází z toho, že si začal všímat dnů, kdy mu auto hlásilo například 72 ujetých mil, ale on si je jistý, že více než 20 nenajel. Je tedy přesvědčený o tom, že počítadlo ujetých kilometrů jde zhruba o 15 % rychleji, než jaký je reálný nájezd auta.
Hinton tvrdí, že jde o strategii Tesly, jak ušetřit. Základní záruka Tesel je totiž 50 000 kilometrů a ty on kvůli vadnému počítání kilometrů překročil mnohem dříve, než čekal. A také než je podle něj reálné. Vedlo to až k tomu, že opravu podvozku Modelu Y za 10 000 dolarů musel zaplatit ze svého. Tím podle něj Tesla navyšuje své příjmy i za ty opravy, které by jinak měla hradit v rámci záruky ze svého.
Tesla na tato obvinění nereagovala, ale na to v následujících týdnech dostane prostor u kalifornského soudu. Hinton totiž požaduje pro sebe, ale i ostatní majitele Tesel v Kalifornii (a může jich být více než milion) odškodnění. Pro Teslu to může být hodně nepříjemné, protože to rozhodně není první žaloba, kterou musí řešit. Někteří majitelé se chtějí u soudu za to, že automobilka uměle nafukuje dojezdy svých modelů, domáhat odškodnění.