Tesla Model S autopilot

Autonomní řízení je zatím hudbou budoucnosti, ale některé jízdní situace umí už dnes auta vyřešit sama. Kromě adaptivního tempomatu, aktivního udržování v jízdních pruzích nebo samočinného brzdění v případě hrozící čelní kolize, to může být i autonomní změna jízdního pruhu. S takovou funkcí jako první přišla Tesla Motors, ale není to tak úplně do detailu vyladěné…

Ještě donedávna to ale nebylo tak, že by auto měnilo pruhy samo o sobě, řidič mu musel dát pokyn aktivací směrového světla, tedy posunutím páčky řidiče nahoru nebo dolů, podle toho, jestli chce změnit jízdní pruh doleva anebo doprava. Americká automobilka nedávno udělala jisté softwarové úpravy, které už nyní k automatické změně pruhu nevyžadují žádnou řidičovu součinnost a nechávají vše čistě na autě. Manévr sice automobil začne dělat ve chvílích, kdy on si myslí, že je to vhodné, ale nemusí tomu tak úplně být. Řidič tedy může samozřejmě auto “opravit” a manévr přerušit. Musí šlápnout na plyn nebo se přetahovat s volantem nebo vypnul adaptivní tempomat, s nímž je tento systém spojen.

Test elektromobilu Tesla Model S P90D

Americká asociace Consumer Reports si na aktulizovaný software elektromobilů posvítila ve svém testu. Výsledkem je to, že tvrdí jednu velmi důležitou věc. Tento elektronický aktivní asistent nebere v potaz záměry ostatních řidičů. Nepředvídá. Díky tomu musí občas řidič chování auta nebezpečně korigovat.

Consumer Reports tvrdí, že Tesly teď vykonávají změny pruhu někdy i velmi nebezpečně. Prostřednictvím svého ředitele Jakea Fischera výsledky komentovala tak, že systém se nedívá příliš daleko a nepočítá s tím, že na silnicích jsou i jiní řidiči, kteří by se mohli chovat nečekaně. Řidič by tak správně při používání tohoto systému měl být ještě více ve střehu než kdyby řídil a měnil jízdní pruhy sám.

Nový Nissan Skyline dostane systém ProPilot. Bude umět jezdit autonomně

V testu se také ukázalo, že Tesla nemá problém nebezpečně zkřížit testu automobilu jedoucímu v “novém” pruhu a následně ho ještě zbrzdit, protože adaptivní tempomat si musí znovu udržet bezpečný rozestup od vozu vpředu. Podle počítače sice Tesla udělá všechno správně, ale způsobí tak kolizní situaci na silnici. Podle Consumer Reports je to ale způsobeno hlavně tím, že už dále nestačí hardwarové požadavky. Takový systém bude bez problémů možná použitelný v době, kdy spolu budou na silnici všechna auta komunikovat, ale nikoliv dnes.