Na začátku listopadu začne opět platit povinnost zimních pneumatik, pokud na silnici leží souvislá vrstva sněhu a ledu anebo se to dá předpokládat. Řidiče tedy čeká zajistit si včasné přezutí pneumatik, přičemž některé z nich také případný nákup nové sady zimních nebo celoročních pneumatik. Při výběru se téměř 70 % řidičů rozhoduje zejména podle výsledků odborných testů, které pravidelně zajišťuje například německý autoklub ADAC, rakouský ÖAMTC nebo známý motoristický časopis AutoBild. Společnost Continental vysvětluje, jak tyto testy probíhají a proč jsou důležité pro výběr té správné zimní pneumatiky.
Švédsko, Finsko nebo Švýcarsko – země, v nichž se nejčastěji testují nové zimní pneumatiky. Je to dáno příhodnými klimatickými podmínkami, vybaveností testovacích center i charakterem pozemních komunikací v daných zemích. „Ve švýcarském Ulrichenu mají k dispozici několik tras vedoucích horským terénem, s ostrými zatáčkami a velkým stoupáním. Zároveň je zde k dispozici také rozsáhlá plocha vojenského letiště, speciálně připravená pro další testovací disciplíny. To vše činí toto místo zcela ideálním pro testování,“ říká Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum s.r.o.
Velké množství testovacích kritérií zajišťuje vysokou relevanci testů
Základ všech testů představuje měření délky brzdné dráhy na konkrétním povrchu, tedy na suchu, mokru a v případě zimních pneumatik především na sněhu a ledu. Dále se v testech zkoumají jízdní vlastnosti pneumatiky a její schopnosti reagovat na každodenní manévry, se kterými se řidič za volantem nejčastěji setká. „Akcelerace a prokluz kol, stabilita při řízení a vyhýbacích manévrech, ovladatelnost na mokru, aquaplaning, tendence jít s vozem do přetáčivého, respektive nedotáčivého smyku, vibrace nebo chování v limitních rychlostech – všechna tato kritéria se u pneumatiky testují, především z důvodu bezpečnosti, ale zároveň i kvůli celkovému jízdnímu komfortu, který by měla pneumatika řidiči poskytovat,“ vysvětluje Aleš Langer a dodává: „U zimních pneumatik se dále testuje spotřeba paliva (valivý odpor pneumatik), hlučnost nebo rychlost opotřebení, přičemž tato kritéria nemají takovou váhu a slouží spíše jako doplněk k hodnocení. U většiny testů je nejdůležitějším kritériem pro celkový výsledek chování pneumatiky na mokru a na sněhu, neboť právě tyto dva povrchy bývají během zimy nejčastější a například v testech německého autoklubu ADAC představují dohromady až 50 % celkového hodnocení.“
Testy zimních pneumatik probíhají takřka vždy pouze v noci, zhruba od desáté hodiny večerní do druhé hodiny ranní. Děje se tak kvůli stabilitě venkovní teploty i samotného povrchu, což je důležité zejména při testech na sněhu, aby byla zaručena co možná největší vypovídací hodnota testu.
Nejmodernější technologie vs. lidský faktor
Při testování zimních pneumatik se vždy počítá s rozdělením do dvou základních částí – tzv. objektivní a subjektivní. Objektivní část testů vychází z exaktních měření jednotlivých sad pneumatik v disciplínách, jakými jsou zmiňovaná brzdná dráha z určité rychlosti a na konkrétním povrchu, akcelerace, rovněž na určitou rychlost a v závislosti na povrchových vlastnostech, a ovladatelnost neboli rychlost průjezdu definovaným zatáčkovitým / kopcovitým úsekem. Během objektivní části se pracuje s mnoha moderními měřicími přístroji (například speciální GPS modul), jejichž data jsou poté pečlivě vyhodnocována.
Subjektivní část má naopak na starosti zkušený testovací pilot (jde často o bývalého závodníka), který bez toho, aniž by věděl, jaké pneumatiky má zrovna obuté na autě, hodnotí na základě vlastních pocitů na bodové škále 0 až 10 vlastnosti dané sady. Nejčastěji se opět hodnotí už zmiňovaná ovladatelnost, stabilita při řízení a při úhybných manévrech, trakce a další důležité aspekty, z nichž se skládá celkový dojem a hodnocení. „Jako testovací vůz bývá používán automobil vybavený silným motorem. To proto, aby bylo možné dostat testované pneumatiky během každé jízdní situace na jejich limit, respektive ještě trochu za něj,“ doplňuje Aleš Langer.
Zařízení AIBA jako budoucnost testování pneumatik
Zkratkou AIBA neboli Automated Indoor Braking Analyzer je nazváno první plně automatické zařízení pro testování pneumatik na světě, které patří do testovacího portfolia společnosti Continental. Zařízení AIBA se nachází v areálu Contidromu nedaleko německého Hannoveru, kde sídlí i samotná společnost, a jeho unikátnost spočívá v možnosti testování bez ohledu na venkovní počasí, bez vlivu lidského faktoru, neboť vozidlo jezdí bez testovacího řidiče a dalších externích vlivů. Díky tomu je dosaženo maximální přesnosti výsledků při konstantních podmínkách. Další výhodou je časová flexibilita, neboť testy lze provádět doslova 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Podle odborníků bude tento typ testování v budoucnu převažovat a měl by plně nahradit některé venkovní testy.