Náhradní díly do aut jsou nesmírně důležité. Občas se i dnes stává, že na náhradní díl do auta musíme pár dní čekat, ale v dobách dávno minulých se to stávalo zcela běžně. A nebylo vůbec jisté, kdy a zda vůbec náhradní díl opravdu dorazí. Informovala o tom poměrně často i tehdejší československá televize.
Díly primárně pro Mototechny
Jednu z takových reportáží vysílala televize v Televizních novinách v neděli 7. června 1987. Do tříminutové reportáže nás moderátor uvede tím, že do televize za poslední měsíc přišlo na tři sta dopisů, v nichž si majitelé aut stěžují na nedostatek náhradních dílů. Podle reportáže odchází přibližně polovina zákazníků z prodejny bez úspěchu. Nejvíce chybí vodní pumpy, výfuky nebo blatníky.
Podle této reportáže byla v roce 1987 situace nejobtížnější za posledních pět až šest let, přičemž se dále očekává její zhoršení. Přejímací technici museli zákazníkům už tehdy říkat, že nemají dostatek náhradních dílů, že jim auto nedokáží opravit. Zároveň dodali, že pokud si náhradní díl seženou sami, auto jim opravit dovedou.
V reportáži se vyjádřil i tehdejší automechanik. Řekl, že se stává, že pokud dostane k opravě přední nápravu, může se stát, že například svislé čepy nebude schopen vyměnit a auto kvůli nedostatku dílů bude muset na dva týdny odstavit. Stejný problém se týká i časté opravy zadních brzd.
Důvodem nedostatku náhradních dílů bylo i tehdejší nařízení, které zařadilo 93 položek náhradních dílů na seznam, podle něhož budou tyto díly dodávány pouze Mototechnám, takže na běžné autoopravny se nedostane.
Problémy ale měla i Mototechna
O další čtyři měsíce později se v televizi objevila další reportáž. Ta říkala, že do problémů se dostala i Mototechna. I v jejích provozovnách byl kritický nedostatek náhradních dílů, zejména na škodovky. „Halogenovou žárovku ke škodovce máte?“ ptal se redaktor prodavače z kolínské Mototechny. „Bohužel nemáme,“ odpověděl mu. Stejnou odpověď dostal i na dotaz na hadičku přívodu benzinu.
Nešlo o problém pouze jedné provozovny, naopak stejné problémy byly napříč celým tehdejším Československem. Podobně neúspěšní totiž byli redaktoři i v Mototechně v Kladně. Po tamní prodavačce chtěli brzdové hadice nebo těsnění do vodní pumpy. Nedostali nic, skladem tyto díly jednoduše nebyly.
Stejná situace se opakovala i v Mostě. Ani v této Mototechně s nákupem náhradních dílů reportér nepochodil. Brzdové destičky, výfuk, ale ani plynový pedál se tu koupit nedá. Petr Linhart, tehdejší vedoucí mostecké Mototechny v rozhovoru vysvětlil, že za svých téměř 25 let praxe si tak kritický nedostatek náhradních dílů nepamatuje. Podle něj jsou poslední asi tři roky zdaleka nejhorší.