Řízení v kritických podmínkách nebo ve vysoké rychlosti vyžaduje nadstandardní řidičské dovednosti. Moravskoslezský kraj proto posílil profesionalizaci řidičů složek krajského Integrovaného záchranného systému. Projektu se zúčastnila záchranná služba, hasiči i policisté z regionu.

Když se někde na silnici ozve houkačka a projíždí auto s majákem, nejčastěji se jedná o cestu k nemocnému nebo za řešením nějaké krizové situace. Někdy jde dokonce o záchranu lidského života. Na profesionálních řidičích tak leží obrovská zodpovědnost. Je jistě na místě jejich zručnost za volantem neustále zdokonalovat a trénovat. Proto jsme se jako první kraj v republice rozhodli dovednosti řidičů zásahovek tímto způsobem posílit,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a dodal, že věří, že se tímto pilotním projektem budou inspirovat i ostatní kraje.

Projekt, který zefektivní činnost složek záchranného systému, si z krajské kasy vyžádá skoro čtyři miliony korun. Řidiči trénují přímo ve svých reálných zásahových vozidlech, takže vše, co si na brněnském okruhu vyzkouší, pak využijí naostro během své práce. Jsem si jistý, že tímto způsobem zvýšíme bezpečnost zásahů,“ doplnil hejtman kraje Ivo Vondrák.

Neméně důležité jsou řidičské schopnosti příslušníků Policie české republiky. Z Moravskoslezského kraje si svou zručnost za volantem zdokonalilo skoro 800 řidičů. „Projekt vznikl primárně z důvodu zdokonalení řidičských schopností policistů, kteří se musí z hlediska společenské poptávky pohybovat vyššími rychlostmi nežli běžný občan. Pokud je někdo v nouzi, jde mu o zdraví či o život, někdo na něj útočí, či mu ničí jeho majetek, vteřiny a minuty ubíhají velmi rychle a pomoc požadujeme co nejdříve… Policisté, hasiči a záchranná služba jedou na místo události, jak mohou nejrychleji a při tom musí řešit situace v normálním silničním provozu. Hrozí mnoho rizik střetů, nedání přednosti v jízdě a dopravních kolon. Nevyhýbají se nám bohužel při těchto emergency jízdách s majákem dopravní nehody, někdy s těžkými následky. Proto musí být řidiči IZS vyškoleni lépe než ostatní řidiči a modelovou jízdu za zvýšené rychlosti si na závodním okruhu natrénují za bezpečných podmínek a nově nabyté dovednosti si přenesou do své praxe. Velmi si vážím podpory Moravskoslezského kraje pod vedením pana hejtmana Ivo Vondráka při tomto edukačním projektu pro celé IZS Moravskoslezského kraje a jsem rád, že se k výcviku připojili jako partneři Záchranná služba a Hasičský záchranný sbor našeho kraje,“ řekl ředitel krajské policie Tomáš Kužel.

Obsahem školící akce je teorie jízdy a průjezd zatáčkou ve vyšší rychlosti, krizové situace a bezpečnostní manévry právě ve vysokých rychlostech. Následuje několik hodin praktických nácviků jízdy na okruhu. Řidiči trénují ve třech fázích – nejprve v „zahřívacím“ a seznamovacím kole, poté v rychlejším, tréninkovém a nakonec absolvují ostrou, dynamickou jízdu, ve které zúročí nově nabyté poznatky.

Zdravotnická záchranná služba bude mít díky projektu proškoleno více než pět desítek svých řidičů. „Nácvik rychlé a přitom bezpečné jízdy je důležitou součástí kontinuálního vzdělávání našich řidičů, a to s cílem získat nové zkušenosti a umožnit další zvýšení jejich profesních schopností. Právě záchranáři za volanty vozidel rendez-vous, totiž mají vysokou zodpovědnost. Jejich úkolem je nejen poskytování přednemocniční neodkladné péče společně s lékařem, ale také zajištění rychlé a bezpečné přepravy týmu k ohroženému pacientovi,“ řekl ředitel Zdravotnické záchranné služby MSK Roman Gřegoř.

Možnost zúčastnit se školení oceňují také řidiči Hasičského záchranného sboru MSK. „Tento typ odborné přípravy hasičů – řidičů je něco nového; je to školení, jež se dosud nerealizovalo. Standardně se zaměřujeme na odbornou přípravu řidičů vozidel s těžkými cisternovými automobilovými stříkačkami, zatímco tento typ školení je především určen velitelům stanic, řídícím důstojníkům a vyšetřovatelům příčin požárů, jež řídí poněkud jiné typy hasičských vozidel. Věřím, že absolvovaná příprava řidičů povede nejen ke zvýšení bezpečnosti při řízení ve vyšších rychlostech, ale napomůže také snížení dopravních nehod vozidel využívajících zvláštní výstražná znamení při přednostní jízdě,“ řekl ředitel Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje Vladimír Vlček a dodal, že projektu se v Brně zúčastnilo 36 členů sboru.