2024-skoda_superb-historie

Tak šel čas se Škodou Superb. Toto jsou všechny verze a generace od počátků ve 30. letech minulého století až dodnes

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Škoda - Foto: Pavel Srp, Škoda - 15. 6. 2024


První generace moderního modelu Škoda Superb byla uvedena na trh v roce 2001 – téměř 70 let od premiéry historického modelu Superb v roce 1934. Do dnešního dne bylo vyrobeno více než 1 600 000 vozů této modelové řady. Obě karosářské varianty získaly v průběhu let řadu mezinárodních ocenění a cen renomovaných automobilových médií.

Předchůdce: První přelomový model Superb ve 30. letech

V roce 1934 přešla automobilka Škoda od žebřinového rámu podvozku k nové koncepci podvozku a změnila i názvosloví. Veřejnosti byly představeny dnes již známé modely Popular, Rapid a Favorit. Nabídku doplnil nový vrcholný čtyřdveřový sedan Škoda Superb.

Tehdejší model Škoda Superb měl nový odolný páteřový rám a nezávislé zavěšení kol s příčnými listovými pery. K dalším přednostem patřila vyspělá 12V elektroinstalace a jednookruhové hydraulické bubnové brzdy. O pohon se zpočátku staral kultivovaný řadový šestiválec s rozvodem SV a objemem 2492 cm³, spojený s manuální čtyřstupňovou převodovkou se synchronizovaným třetím a čtvrtým rychlostním stupněm. Nejdůležitější však byl jízdní komfort vozu, tedy přednost, na kterou se klade důraz i u nejnovější generace modelu Superb.

Škoda Superb se vyráběla v několika sériích, které se lišily designem, karoserií, počtem sedadel a použitými motory. V roce 1939 představila automobilka Škoda nejvýkonnější verzi modelu Superb. Superb 4000 byl vůbec prvním vozem značky Škoda, který byl vybaven zcela novým motorem V8 s rozvodem OHV, objemem 3990 cm³ a výkonem 72 kW. 

Během druhé světové války se Superb vyráběl jako osobní automobil, vojenský sanitní vůz, ale také jako velitelský kabriolet.

Návštěvníci Škoda Muzea dnes mohou vidět stříbrný Superb 913 z roku 1936, černý Superb 3000 OHV z roku 1939, zlatý Superb 4000 OHV z roku 1948 a jediný dochovaný Superb 4000 OHV s větším motorem V8 z roku 1940 v tmavě hnědé barvě. V muzeu se nachází také starší exemplář, černobéžový Superb 640 z roku 1935, který v současné době prochází renovací.

1936: Elegantní Superb 913 v metalické stříbrné barvě

Superb 913 byl modernizovanou verzí řady Superb. Měl nový design přední části připomínající model Popular a oddělené prostory pro řidiče a cestující vzadu, dvě rezervní sedadla a stříbrný metalický lak karoserie. Vůz poháněl řadový šestiválec s rozvodem SV a objemem 2 914 cm³. Jeho prvním majitelem byl strojní inženýr Otakar Podhajský. Po druhé světové válce vůz sloužil jako taxi. V 70. letech minulého století byl tento Superb zakoupen Škoda Muzeem a restaurován. Celkem bylo vyrobeno 350 vozů tohoto typu.

2024-skoda_superb-kompletni_historie

1939: Superb v černé barvě poháněný moderním motorem 3000 OHV

Typ 924 představoval zásadní modernizaci. Karoserie dostala zaoblenější tvary a dřívější dvoudílná kapota vyklápěná do boku byla nahrazena jednodílnou, otevíranou zpředu nahoru. V roce 1938 automobilka Škoda také přešla na účinnější řadový šestiválec s moderním konceptem OHV. Zdvihový objem byl zvýšen na 3 137 cm³. Model 924 se vyznačoval tím, že měl rezervní kola umístěna za předními blatníky. Zobrazený Superb má také oddělený prostor pro řidiče a cestující vzadu se dvěma rezervními sedadly, díky nimž se vůz může stát sedmimístným. Vůz byl získán od soukromého sběratele, který jej nechal zrenovovat. Od té doby tento Superb věrně slouží a díky péči a pozornosti týmu odborníků Škoda Muzea se účastní veteránských automobilových rallye a dalších motoristických akcí po celé Evropě.

1948: Zlatý hřeb – Superb OHV v metalické zlaté barvě

Historickou kapitolu uzavírá Superb OHV. Nabízel moderní design se zapuštěnými světlomety a mnoha chromovanými detaily, které podtrhovaly prestižní vzhled vozu. Jeho design byl podobný současně vyráběnému modelu Škoda 1101 Tudor. Vyroben byl pouze omezený počet kusů – 11 bylo vyrobeno v Mladé Boleslavi a 44 v Kvasinách. Zbývající kusy karosovaly karosárny Uhlík a Sodomka.

Tento konkrétní vůz poháněný řadovým šestiválcem o objemu 3 173 cm³ patřil Spojené správě hotelů a ubytovacích podniků Karlovy Vary, turistické kanceláři slavného letoviska. Po dvaceti letech služby byl vůz vyřazen a odkoupilo jej Škoda Muzeum, které provedlo pečlivou renovaci dokončenou v roce 2019.

2001: Oživený odkaz

Po bezmála 70 letech Škoda Auto znovu uvedla na trh model Superb. První moderní generace modelu Superb, která byla představena na frankfurtském autosalonu v září 2001, je od té doby vlajkovou lodí portfolia vozů se spalovacími motory. Do roku 2008 sjelo z výrobní linky přibližně 137 000 kusů první generace modelu. Superb byl tehdy prvním modelem značky Škoda, který nabízel takové prvky, jako jsou bi‑xenonové světlomety, automatická převodovka Tiptronic a funkce Coming Home, která nechávala krátce zapnutá potkávací světla po zavření dveří. První generace modelu Superb si vysloužila všeobecné uznání a získala mimo jiné ocenění od německého motoristického časopisu Auto Bild za „Nejlepší importovaný vůz“.

První generace Škody Superb byl přelom, vzpomínají designéři

2008: Uvedení druhé moderní generace

V roce 2008 představila Škoda Auto druhou generaci moderního modelu Superb, poprvé na přání s pohonem všech kol. Od roku 2009 česká automobilka rozšířila modelovou řadu o kombi. Do roku 2015 bylo zákazníkům dodáno 618 000 vozů Superb druhé generace.

Také druhá generace získala řadu mezinárodních ocenění. Britský automobilový časopis Top Gear ji v roce 2009 vyhlásil „Luxusním autem roku“. V roce 2012 vyhrála ve čtenářské anketě „Best cars“ německého motoristického časopisu auto, motor und sport ve své třídě v kategorii „Nejlepší importovaný vůz“.

Druhá generace Škody Superb přišla s unikátními pátými dveřmi a poprvé také jako kombi

2015: Nástup hybridní éry

Třetí generace novodobého modelu Superb je na trhu od února 2015, verze kombi následovala o několik měsíců později. Tato generace je postavena na platformě MQB koncernu Volkswagen a opět byla vybavena nejmodernějšími technologiemi. Superb třetí generace byl první vůz značky Škoda, který nabídl adaptivní podvozek DCC, třízónovou klimatizaci Climatronic a inovativní asistenční systémy, jako jsou asistent při jízdě v koloně a nouzový asistent. Nabídku modelu Superb rozšířily adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích a asistovaná jízda.

Třetí moderní generace modelu Škoda Superb je dosud nejprodávanější generací této modelové řady. Mezi mezinárodní ocenění patří cena Red Dot Award získaná v roce 2016 za mimořádně zdařilý produktový design. V roce 2017 zvolili čtenáři německého automobilového časopisu AUTO Straßenverkehr vůz Škoda Superb Combi nejlepším importovaným vozem v cenové kategorii 25 000 až 30 000 eur. Od modernizace, která proběhla v roce 2019, je k dispozici také Superb iV, první plug‑in hybridní vůz značky Škoda.

„Krystalický, precizní a nadčasový,“ tak hodnotí designéři třetí generaci Škody Superb

Napříč všemi generacemi bylo zatím celosvětově vyrobeno více než 1,6 milionu modelů Superb. Čtvrtá generace, která se dostává k prvním zákazníkům, je připravena v úspěšné historii pokračovat.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru