Staré škodovky s motorem vzadu a pohonem zadních kol se vyráběly dlouhé desítky let a z výrobních pásů sjížděly ještě i začátkem devadesátých let minulého století, kdy už byly opravdu zastaralé. A nebyla to nikdy ani rychlá auta. Tahle škodovka z Polska ale rychlá je, nestačí jí ani lecjaké moderní hot-hatche. Pod zadní kapotou má totiž turbomotor s výkonem přes 200 koní.
Poslední škodovky s motorem vzadu mohly mít motor s objemem maximálně 1,3 litru a maximálním výkonem přes 60 koní. Jejich hmotnost byla do tuny. Pokud si tyhle věci dáte dohromady, zjistíte, že to rozhodně nebyla úplně rychlá auta, přesto při závodech v rallye byla docela úspěšná. Receptem byla hmotnost lehce nad 700 kilogramů, 130koňový motor, upravený podvozek anebo samosvorný diferenciál na zadní nápravě a podobně.
I dnes existuje spousta lidí, která tyhle škodovky vlastní, a také spousta lidí, kteří se věnují jejich úpravám. Patří mezi ně například i Polák Przemek Kolek, který vlastní původně docela obyčejnou Škodu 120 GLS šedé barvy z roku 1989. Navenek tohle auto stále působí docela obyčejně, ale platí to jen do chvíle, než se otevře kapota. Ledacos by už ovšem mohly napovídat i otvory pro chlazení v ní.
Auto už Polák vlastní a upravuje dlouhá léta, vždyť úplně první úpravy proběhly v roce 2008, kdy motor dostal nové výfukové svody a nové sací potrubí s větším průřezem. Pak to pokračovalo dalšími úpravami, mezi něž patří například i instalace dvojice motocyklových karburátorů, kompletní kované vnitřnosti motoru a nakonec i turbodmychadlo.
Nepovedlo se to sice 100% naladit úplně napoprvé, protože po nějakém čase se třeba do turba začal dostávat olej a to muselo být zrepasováno. Postupem času se však auto podařilo naladit tak, aby fungovalo spolehlivě a jezdilo rychle. Znamenalo to ale spousta práce včetně nového bloku motoru, výměny původních motocyklových karburátorů za elektronické vstřikování paliva, programovatelnou řídicí jednotku a spoustu dalšího vymýšlení a upravování, protože třeba původní sériová spojka samozřejmě tak vysoký výkon nezvládala.
Upraven musel být také podvozek, protože z motoru se podařilo dostat přes 200 koní. Inspirací bylo již vymyšlené, takže se na této škodovce objevily komponenty a řešení podobné tomu ze závodní Škody 130 LR. Nestačily by ani původní brzdy, takže vzadu jsou místo bubnových brzd nyní kotoučové (navíc spojené s hydraulickou ruční brzdou) a ty přední mají lepší komponenty.
Majitel má na svém YouTube profilu spoustu videí, které vývoj jeho auta dokumentují a mapují téměř krok po kroku, takže pokud vás tohle auto zajímá detailněji, můžete se na videa podívat. Nás ale teď zajímá video z motorové brzdy z července 2017, kam škodovku po úpravě vzal. A výsledek? Na brzdě bylo naměřeno 243 koní a 333 Nm! Motor přitom jezdil na palivo E85, které je z 85 % tvořeno Ethanolem a zbytek je benzin.
Se škodovkou pak jezdil na závody ve sprintu a čas od času se na YouTube objevilo nějaké nové video. Nepravidelně asi jednou ročně. Pak to ale v roce 2019 přestalo a od té doby už se nic nového nedělo. Mohlo by se zdát, že „se škodovkou byl ámen“, ale nebyl.
Před pár dny se totiž na YouTube opět objevilo nové video, které ukazuje, že šedá škodovka pořád žije, vypadá pořád stejně, ale opět se na ní ladí nové věci. Ve videu je třeba vidět, že se kompletně repasoval motor. Objevil se ale nový problém, protože palivo E85 se přestalo nabízet, takže Polák musel improvizovat. Do paliva si tak alkohol přidává sám, přičemž řídící jednotka s tím samozřejmě počítá a palivovou směs si zanalyzuje. Později tento problém vyřešil tím, že si sehnal závodní palivo E85.
Po prvních jízdních testech sice motor fungoval, ale nefungoval zbytek auta, respektive při plném plynu nejelo rovně. Po úpravě geometrie zadní nápravy a úpravě usazení diferenciálů bylo nakonec vše opět v pořádku.
Na to, jak se auto připravovalo na tuto sezónu, se můžete podívat v tomto videu. Škodovka má za sebou už opět i nějaké další sprinty.
Klobouk dolů, že vykřesal přes dvěstě koní z v podstatě sériového mototu s třikrát uloženou klikovkou a v OHV.. Na druhou stranu vzhledem k deformačním zónám je to blázen. Téměř sérivý podvozek a absence bezpečnostních prvků kromě sedadel, ale ty vám nejsou moc platné, když máte podběh v hrudním koši..
Vzhledem k obyčejné RZ je vozidlo asi schválené pro normální provoz, V Polsku je asi také možné všechno jako v Rusku. Jinak auto pěkné, žádný bastl.
Škodovka neměla 1,3 tuny ani celkovou hmotnost v nejvyšší výbavě….
Vlastní hmotnost něco přes 800kg, takže těch 700kg není zase tak moc významné odlehčení….
Přesně tak. Nevím, kde autor sebral hmotnost 1300kg u škodovky s motorem vzadu.
Dovolím si nesouhlasit, v užovce z roku 1978 (120l) jsem vezl 20 pytlů cementu (25kg kus) a já 100kg, zřejmě mě jen autor potkal…