Sypače raději nepředjíždějte a nezapomínejte na větší šířku aut údržby. Uklizené silnice nemohou být vždy a všude

Autor: Anina Russová - Zdroj: Správa údržby silnic Pardubického kraje - Foto: TSK Praha - 4. 12. 2023


V posledních dnech si všichni řidiči připomněli, že jízda v zimních podmínkách není jednoduchá. Je potřeba myslet, mít připravené auto, a hlavně většinou už tak špatnou dopravní situaci nezhoršovat. Pokud na silnici potkáte sypač, dobře si rozmyslete, jestli ho opravdu nutně potřebujete předjet.

Od pátečního odpoledne silničáři, hasiči i policisté prosili řidiče, aby, pokud je to možné vůbec nevyjížděli. Problémy na silnicích totiž pravidelně zhoršují jak ti, kteří nepřezuli svá auta, tak ti, kteří přecení své schopnosti nebo u řízení zapomenout použít mozek. S železnou pravidelností pak každoročně posloucháme, že silničáři zaspali. Faktem ale je, že ani sypače a pracovníci údržby neumí zázraky na počkání. „Berte v potaz, že máme jen omezený počet sypačů i personálu a náš rozpočet není nafukovací. Prohrnutí i jenom hlavních tahů může dvě tři hodinky zabrat. Stejně tak je dobré chápat, že při opravdu špatných podmínkách protažený úsek znovu zasněží během chvilky. Abychom si to dali do nějakých čísel, tak průměrná rychlost pracujícího sypače je asi 40 km/h a každý sypač si obhospodařuje svůj úsek. Ten je obvykle kolem 80 kilometrů dlouhý a má samozřejmě dva směry (vždy se ošetřuje jen jedna polovina silnice), dohromady tedy vůz ujede 160 kilometrů, aby svůj „revír“ obstaral celý. Při jeho rychlosti to tedy trvá zhruba čtyři hodiny. Za hustého sněžení je logicky nemožné udržet vozovky permanentně černé,“ říká Správa údržby silnic Pardubického kraje.

A tato slova potvrdil i Jakub Horák ze Střediska správy a údržby dálnic Řehlovice: „Při skutečně silném sněžení jsme ale stále na přírodu krátcí a zejména v horských partiích se někdy i proplužená a chemicky ošetřená vozovka tzv. zavírá téměř ihned po průjezdu sypače a jednoduše není možné udržet vozovku vždy ‚černou‘. Snažíme se ale, aby takových situací bylo co nejméně a vozovka byla právě i díky preventivním posypům sjízdná i při vytrvalém sněžení. Mnohdy se řidiči celou směnu nezastaví a na středisko přijíždějí jen za účelem doplnění posypového materiálu a paliva. To, že nás zrovna řidiči v době svého průjezdu po trase nevidí, ještě neznamená, že na trase nejsme. S největší pravděpodobností budeme buď před nimi, nebo za nimi.“

Pokud řádně neočistíte auto od sněhu a ledu, můžete dostat pokutu v řádu tisíců. Důležité je očistit i RZ

Na sypače pozor!

Radost řidičů z toho, že potkali sypač a situace se tedy brzy zlepší, ale může velmi rychle vystřídat nehoda nebo řada velmi nebezpečných situací. To především ve chvíli, kdy se řidič rozhodne sypač předjet. Tento manévr si ale raději dobře rozmyslete, ideálně jej zavrhněte. „Někdy se zdá, že sypač jede zbytečně po prostředku, ale to je z toho důvodu, že by jinak radlicí kosilo patníky. A i pokud předjíždění situace umožňuje, podívejte se, jak to vypadá v protisměru. Sníh vás pravděpodobně dost zpomalí, takže se předjížděcí manévr protáhne. Pokud to bude ještě k tomu klouzat, zasáhne stabilizace a auto si samo omezí výkon. Někdy je skutečně lepší počkat, obvykle sypač třeba na autobusové zastávce zajede ke kraji a nechá auta za sebou předjet. Není to ale jeho povinnost! On je na silnici v tu chvíli pravděpodobně ten nejpotřebnější a dělá svoji práci. Snažte se proto pochopit, že nemůže co dvě stě metrů zastavit a přerušit ji, aby ostatní mohli jet rychleji,“ vysvětlila Správa údržby silnic Pardubického kraje.

Může se stát, že uprostřed silnice narazíte na pruh nahrnutého a napadaného sněhu. Nemusíte se ho zbytečně bát, jen přes něj přejíždějte plynule, netrhejte volantem, zbytečně moc nepřidávejte, ale ani nebrzděte. Pokud máte kvalitní pneumatiky, nic se nestane.

Snažte se vše nezhoršit

Právě ve dnech, kdy napadne hodně sněhu, je potřeba přemýšlet i za ostatní. Také je nutné přeci jen trochu zpomalit, a to i na dálnicích. Potkat se totiž můžete s černým ledem, ale třeba i s řidiči, kteří se dostanou do úzkých.

„Stačí jenom trochu přemýšlet a dedukovat. Jestliže někdo pod kopcem nasazuje řetězy, pravděpodobně už ho zkoušel vyjet bez nich. Vidíte-li, že se auto před vámi smýká ze strany na stranu a zpomaluje, pak počítejte s tím, že pod koly máte vrstvu ledu. Věřte nám, že je opravdu lepší přijet do cíle cesty raději o půl hodiny později než řešit, kdo vám vytáhne auto z příkopu,“ dodává Správa údržby silnic Pardubického kraje.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru