Mercedes-Benz má s pohonem všech kol bohaté zkušenosti a to nejen v případě osobních automobilů, ale i v případě užitkových modelů. Nejnovějším přírůstkem je Sprinter 4×4, s nímž jsme se o víkendu svezli v rakouských Alpách.
Stálý pohon všech kol
Pro nový Sprinter 4×4 nabízí Mercedes-Benz pohon všech kol poměrně tradičně. V nejnovější generaci jde o stálý pohon všech kol, který na zadní nápravu přednáší 65 % točivého momentu, na tu přední pak zbylých 35 %. Zapojení jednotlivých náprav tak nelze nijak regulovat.
Regulovat naopak lze uzavření diferenciálů a to hned všech tří. Za příplatek je totiž možné Sprinter 4×4 vybavit dodatečnými uzávěrkami mezinápravového, zadního, ale i předního diferenciálu. Stejně tak je možné si pro zlepšení průchodnosti terénem připlatit za redukční převodovku, která upraví převodové poměry o 42 %. Pro jízdu v terénu je Mercedes-Benz Sprinter 4×4 vybaven také asistentem sjíždění z kopce DSR.
Všechny verze sprinteru s pohonem všech kol poznáte na první pohled. Oproti verzím jen s předním nebo naopak jen se zadním pohonem je totiž výrazně vyšší. Už ve standardní výbavě je totiž čtyřkolka vyšší o 155 milimetrů na přední nápravě a o 135 milimetrů na zadní nápravě. Nechybí ani plaketa 4×4 na zadních dveřích.
Pohonné jednotky: 4 nebo 6 válců a automat
V případě modelu s pohonem všech čtyř kol bude možné vybírat z trojice motorů, dva z nich budou čtyřválcové, jeden šestiválcový (nikoliv řadový, ale ještě vidlicový). V případě čtyřválců jde o 2,1litrové motory s výkony 105 kW/143 koní nebo 120 kW/163 koní. Šestiválec je v nabídce s objemem rovných tří litrů a nabídne 140 kW/190 koní a točivý moment 440 Nm od 1600 do 2600 ot./min.
Motory jsou spojeny s automatickou sedmistupňovou převodovkou 7G-TRONIC PLUS, která je ve sprinteru vůbec poprvé. Jak jsme zvyklí z osobních modelů, i tady funguje skvěle a nemám k ní žádné výhrady. Samozřejmostí je možnost manuální volby rychlostí pomocí páček pod volantem. Mimochodem samotný volič převodovky je nový, tenčí a moderněji tvarovaný než mají ostatní dnešní mercedesy.
Nové asistenční systémy i infotainment
Po otevření dveří nejvíce zaujme moderní volant a ještě modernější multimediální systém. Ten totiž po vzoru nových osobních mercedesů třídy A, B, GLE dostal nové rozhraní MBUX (Mercedes-Benz User Experience). To nejen skvěle vypadá, nabízí spoustu nových možností, ale má i velký dotekový displej (podle verze infotainmentu 7 nebo 10,25 palců) s velmi jemnou grafikou, ale i moderní hlasové ovládání. Pokud po autě něco chcete, stačí, když ho oslovíte „Hej, mercedesi,“ nemusíte mačkat žádné tlačítko a on se zeptá, s čím může pomoci. V osobních modelech funguje hlasové ovládání i v Češtině, předpokládáme, že české bude i ve sprinteru.
Kromě toho tu budou nové asistenční systémy a asistenty, které dosud ve sprinteru také nebyly dostupné. Jde zejména o adaptivní tempomat, ale i aktivní brzdový asistent, který má reagovat na situace, kdy se auto rychle blíží k překážce a řidič nereaguje. Nechybí ale ani aktivní asistent jízdy v pruzích případně 360° kamery zobrazující auto z „ptačí perspektivy“.
Velmi zajímavou funkcí je ale také tzv. „Adaptive ESP“. To totiž upravuje své chování samozřejmě na základě povrchu, po kterém auto jede, ale i podle aktuálního zatížení auta. A je jedno o jakou verzi sprintera půjde – zda o dodávku, osobní verzi atd. Informace o zatížení bere z čidel zrychlení pro ESP. Z těch pozná nejen, kolik je v autě „zátěže“, ale i její přesné rozmístění, tedy aktuální těžiště auta.
První jízda
Na pár kilometrů jsme se posadili za volant výkonnější čtyřválce 316 CDI s dvojicí sedadel a nákladovým prostorem, ale i šestiválce 319 CDI v osobní verzi s devíti místy.
Pro vůbec první svezení padla volba na čtyřválec. Už po startu bylo jasné, že pod kapotou čtyřválcový motor je. Odhlučnění je sice na poměry dodávek velmi dobré, ale stále horší než u osobních mercedesů. Po rozjetí se motor projevuje rozvážně, zdaleka nejde o žádného velkého rychlíka. První desítky metrů jízdy hned střídá sníh.
Na sněhu je cítit, že prázdná dodávka omezuje výkon na kola, přece jen nejsou nijak výrazně zatížena. Jakékoliv zaváhání tu ale není. Stabilizace se dá omezit, pak nechá elektronika lehký prokluz kol, což by mělo pomoci i ve chvílích nouze. Třeba v případě, žy byste zapadli v hlubokém sněhu a bylo potřeba se vyhrabat.
Ani při omezené stabilizaci (v nastavení jako vypnutá) vás ale auto nenechá ve štychu a neustále pracuje na tom, aby byla trakce co nejlepší. Zapovězeno je ale jakékoliv dovádění, protože jakmile stabilizace ucítí jakýkoliv smyk, ihned jednotlivá kola přibrzdí tak, aby se auto srovnalo do původního směru. Na rozdíl od šestiválce byl ale čtyřválec méně komunikativní a celkově na uježděném sněhu méně jistý.
To s šestiválcem to byla úplně jiná „pohádka“ hned od začátku. Na pohled rozdíl poznat není, ale hned po startu ano. Šestiválec má příjemnější zvuk, ochotnější reakce na sešlápnutí plynu a (logicky) je s ním sprinter i rychlejší. Žádný rychlík to ale ani tak není. Při jízdě je ale oproti čtyřválci daleko příjemnější. Řízení má lepší odezvu a celkově auto působí stabilněji.
Závěr
Mercedes-Benz nabízí model Sprinter v mnoha variantách a verzích karoserie, tonážích, ale i délkách nebo výškách střech. Celkem je v nabídce více než 1700 možných verzí.
Do prodeje by se Sprinter s pohonem všech kol měl dostat v prvním čtvrtletí příštího roku. Cena na českém trhu zatím nebyla stanovena. V Německu startuje základní cena za nákladní verzi na 46 272 eurech (cca 1,19 milionu Kč) bez DPH, verze bez nástavby, tedy jen kabina a podvozek bude startovat na 43 652 eurech (1,13 milionu Kč) bez DPH.