Nejprodávanější model značky Škoda dostal ve své čtvrté generaci facelift. Modernizovaná Octavia opět změnila přední světlomety, ale přidala k tomu i další novinky. A my jsme se na ní podívali a také se s ní svezli.
Co je nového?
V rámci faceliftu se u Škody Octavia (s výjimkou první generace) výrazně měnily přední světlomety. Jen si vzpomeňte na druhou generaci, která z původně docela malých a nízkých světlometů udělala o poznání větší, která připomínala vajíčka na pánvi, anebo třetí generaci s kontroverzními rozdělenými přední světlomety. U čtvrté generace se modernizace na přední světlomety zaměřila také, ale úpravy byly decentnější.
Nejvýraznější designovou změnou je to, že přední světlomety se u masky chladiče protáhly směrem dolů k nárazníku. A to nejen tvarem, ale i denním svícením. Není to na první pohled ale tolik vidět, protože kolem masky chladiče (ta je také nová) je černý pruh, který na světla navazuje a vytváří jednolitý objekt. Všimnete si toho při bližším zkoumání. Přední světlomety navíc dostaly Matrix-LED ve své druhé generaci s 36 individuálními světelnými segmenty.
V závislosti na tom, zda je nová Octavia vybavena matrixovými světlomety nebo nikoliv, se liší i grafika předních světlometů. Pokud Matrix-LED světlomety má, bude denní svícení ve tvaru vzdáleně připomínajícím písmeno „M“, pokud je nemá, bude linka denního svícení pouze na spodní části světlometu se zlomem k masce chladiče. Nové jsou také tvary obou nárazníků, díky čemuž se délka obou karosářských verzí prodloužila o 9 milimetrů na celkem 4 698 mm, ale také zadní světlomety i některé disky.
Tou největší změnou v interiéru jsou použité materiály – ať už na palubní desce nebo v rámci čalounění – integrace chatbotu ChatGPT nebo fakt, že lišta před displejem, kterou se ovládá hlasitost infotanimentu (který může být nově dokonce až 13″), je konečně podsvícená. Žádná verze už nemůže mít čistě analogové budíky, všechny už mají digitální přístrojový štít. Nabíjení telefonů nebo tabletů či jiných chytrých zařízení bude rychlejší díky 45W USB-C konektorům (mají 3x vyšší výkon než dříve) a využít lze i odvětrávanou plošku pro bezdrátové dobíjení.
Zapomenout musíme na standardní výbavové linie, které jsme označovali jako Ambition, Style a podobně, protože stejně jako všechny ostatní nové modely, i modernizovaná Octavia přechází na výbavové linie s názvy Essence, Selection, Top Selection, Exclusive Selection, Sportline a RS (které přijde později) a kombinuje je až s 9 různými variantami interiérů.
Už jen čtyřválce
V rámci modernizace se změnily motorizace. Z nabídky vypadl základní litrový tříválec, ale také plug-in hybridní verze a nejvýkonnější naftový motor. Výkonová paleta motorů startuje na 85 kW/115 koních (1,5 TSI a 2,0 TDI) a končí na 195 kW/265 koních (RS 2,0 TSI). V případě plug-in hybridní verze je ale možné, že se přeci jen do nabídky nevrátí (důvodem jsou flotilové emise), ale v nové generaci s jedna pětkou, jakou mají modely Kodiaq a Superb.
Původní litrový tříválec dnes nahrazuje čtyřválec 1,5 TSI, který má stejný výkon 85 kW/115 koní a nabízen je v klasické čistě spalovací verzi pouze s manuální převodovkou, případně jako mild-hybrid výhradně s DSG. Jedna pětka se nabízí i ve verzi se 110 kW/150 koňmi, kde je výběr převodovce stejný jako u slabší verze. O něco později ještě přijde dvoulitr se 150 kW/204 koňmi a zmiňovaná benzinová Octavia RS se 195 kW/265 koňmi.
Naftové motory jsou v nabídce dva, v obou případech jsou to dvoulitrové čtyřválce. Ten slabší má 85 kW/115 koní a výhradně manuální převodovku, ten silnější má 110 kW/150 koní a naopak pouze DSG. Silnější čtyřválec tu není a nebude, s čímž souvisí i to, že naftová Škoda Octavia RS už po faceliftu v nabídce nebude. A nebude ani Scout.
Standardně jsou auta vybavena pohonem předních kol a pokud chcete čtyřkolku, máte zatím smůlu. Ta se do nabídky teprve dostane (výroba začne až v 9. týdnu roku 2025), ale bude jen a pouze k benzinovému motoru 2,0 TSI 150 kW. V tomto přípípadě půjd eo standard a bude spojena pouze s převodovkou DSG.
Přehled motorů
Benzinové motory | |||
Výkon | Točivý moment | Pohon | Převodovka |
1,5 TSI 85 kW/115 koní | 220 Nm | Pohon předních kol | 6stupňová manuální |
1,5 TSI 85 kW/115 koní mHEV | 220 Nm | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
1,5 TSI 110 kW/150 koní | 250 Nm | Pohon předních kol | 6stupňová manuální |
1,5 TSI 110 kW/150 koní mHEV | 250 Nm | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
2,0 TSI 150 kW/204 koní (2025) | 320 Nm | Pohon všech kol | 7stupňová automatická |
2,0 TSI 195 kW/265 koní | 370 Nm | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
Naftové motory | |||
Výkon | Točivý moment | Pohon | Převodovka |
2,0 TDI 85 kW/115 koní | 300 Nm | Pohon předních kol | 6stupňová manuální |
2,0 TDI 110 kW/150 koní | 360 Nm | Pohon předních kol | 7stupňová automatická |
Za volantem
Už když k autu přicházíte, samo se odemkne. Faceliftovaná oktávka totiž dostala pokročilejší bezklíčový přístup, který auto sám odemkne, už když se k němu blížíte a zamkne, pokud od něj odcházíte. Spolujezdci tak nemusí čekat na to, až se vy s klíčem rozhodnete vzít za kliku.
Škoda Octavia 2.0 TDI 110 kW DSG
V rámci úplně prvního seznámení jsme po otevření dveří usedli za volant silnější naftové verze. V testované výbavě překvapil poměrně velký displej infotainmentu, který dostal novou grafiku s možností uložení oblíbených funkcí do lišty nahoře i dole. Hodí se to například pro rychlou (de)aktivaci systému Start/stop, vyvolání jízdních asistentů (například pro rychlou deaktivaci upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti), oblíbenou rádiovou stanici anebo spoustu dalšího.
Přestože interiér je jinak beze změny z pohledu tvarů, zaujmou nové dekory palubní desky, ale také čalounění. To může být z velké části vyráběno z recyklovaných materiálů a důraz je kladen na udržitelnost. Škodovka to dělá tak, že pokud to nevíte, nic byste nepoznali. Recyklované materiály ale nemají všechny verze, dostane je jen Top Selection s verzí interiéru Lodge (tady se objeví kombinace čalounění v podobě recyklované látky a umělé kůže) anebo Sportline (tady se kombinuje recyklovaná šedá látka a umělá kůže). Také kožený interiér nemusí být nutně kožený, ale může být právě z umělé kůže.
Pojďme se projet. Po startu je motor docela hezky utlumený, což se při běžné jízdě nezmění. Překvapilo nás, že auto hodně maskuje rychlost, zejména na dálnici. Aerodynamický hluk je velmi dobrý a se vzrůstající mimoměstskou i dálniční rychlostí se už skoro nemění. Jednoduše se vám tak může stát, že z původních 110 km/h je najednou 150 km/h a ani si toho nemusíte všimnout. Platí to pro situaci, kdy budete přidávat „omylem“ a jen tak zlehka. Pokud ale plynový pedál přišpendlíte k zemi, tak je kolem 3500-4000 otáček motor poměrně hlučný, zejména pokud pak uberete a převodovka ještě neodřadí. V jiném spektru otáček se to nedělo.
Dynamika není vůbec špatná a převodovka s motorem spolupracuje velmi dobře. Z auta čiší, že se parádně hodí pro každodenní ježdění. Pokud dáte plný plyn, má motor lineární chod, se vzrůstajícími otáčkami negraduje, ale táhne stále. Jakmile se dostane k červenému poli, převodovka zařadí vyšší rychlost a opakuje se to. Při klidné jízdě naopak DSG drží co nejnižší otáčky a co nejvyšší rychlost. Dělá to tak, že motor nepodtáčí, ten tak v kabině neduní a auto nevibruje. Sladění motoru a převodovky se povedlo.
Auto mělo adaptivní podvozek DCC (nikoliv DCC+, který mají nový Superb a Kodiaq), jehož naladění se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu, případně v rámci profilu Individual. K dispozici je asi 15 možných nastavení, takže si musí vybrat úplně každý. V měkčích nastaveních se auto poměrně dost kolíbá, přičemž od přední části se houpe o něco víc než od té zadní. Na svědomí to má zejména těžký dvoulitrový nafťák, kvůli kterému je téměř všechna hmotnost auta vpředu. Je ale možné, že si toho při běžné jízdě spousta řidičů ani nevšimne.
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW DSG
Jako druhou jsme vyzkoušeli základní benzinovou variantu 1,5 TSI s 85 kW, ale s mild-hybridní technikou, takže s převodovkou DSG. Šlo o auto v relativně nízké výbavě se základními předními světlomety i skromnější výbavou. Přesto je v základu u všech verzí například automatická dvouzónová klimatizace a některé jízdní asistenční systémy.
Jedna pětka je samozřejmě o poznání tišší než nafťák a také za jízdy působí lehčím dojmem a ochotněji zatáčí. Projev čtyřválcového motoru je vcelku utlumený, tak nějak bez radost. To původní tříválec působil „radostněji“. Dynamika je dostatečná, předjíždět na okreskách není úplně složité, stejně jako držet na dálnici rychlost výrazně nad povolenými českými limity. I tady je převodovka DSG s motorem dobře sladěna a nebojí se v případě potřeby podřadit.
Benzinový motor potěší spotřebou, když se s ním dá při běžné jízdě jezdit kolem šesti litrů, tedy jen asi o půl litru víc než s naftovým motorem. Díky 50litrové palivové nádrži tak nebudete muset tankovat často.
Ceny
Pokud se podíváme do ceníku, zjistíme, že ceny začínají na částce 629 900 Kč včetně DPH. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde. Čtyřkolka s 2,0 TSI a verze RS přijdou později.