V Česku je stále více kruhových objezdů a dle odborníků je to dobře. Kruhové objezdy jsou bezpečnější a přehlednější než tradiční křižovatky. A na tuzemské silnice možná časem zamíří kruhový objezd, jaký u nás opravdu nemá obdoby. Řidiče zpočátku ale možná bude mást.
Pokud vám ještě nic neříká pojem Hasselcirkeln, tak byste si na toto slovo měli zvykat. Jde o označení speciálního kruhového objedu, který před nedávnem vznikl ve Švédsku. A v následujících letech by se teoreticky mohl objevit i v Česku. Jeho velkou výhodou je to, že jak na tento kruháč vjedete, tak z něj i vyjedete. Není totiž potřeba měnit jízdní pruh. „Hasselcirkeln, jak se nový typ kruhových objezdů nazývá, počítá s tím, že během průjezdu křižovatkou zůstanete ve stejném pruhu. Nebudete tak muset přejíždět zleva doprava a proplétat se mezi auty. A právě díky tomu by se měl snížit počet nehod o 72 %,“ popsal český ministr dopravy Martin Kupka.
Celé to zní až neuvěřitelně jednoduše, ale upřímně v celém tom systému kruhového objezdu tušíme pár zádrhelů. Ne snad v jeho konstrukci, ta logiku má. Ale v reakci a chování řidičů. Řada motoristů má velký problém správně najet a použít i standardní kruhové objezdy, které u nás máme. Především ty, které mají více jízdních pruhů. Ani les dopravních značek bohužel některým nepomůže, byť je pravdou, že kruhové objezdy jsou i s chybami řidičů bezpečnější než křižovatky. Problém u Hasselcirkelnu vidíme hlavně v tom, že na něj už musíte najet ve správném jízdním pruhu, který si pak držíte po celou dobu jízdy.
A vzhledem k tomu, co je vidět na našich silnicích, tak tušíme, že to bude velký problém. Pak totiž idea tohoto objezdu, tedy držení jednoho jízdního pruhu, vezme za své, protože se dá odtušit, že řada řidičů bude zmatkovat, brzdit a měnit jízdní pruh. Ono magické číslo 72 %, o kterém mluví ministr Kupka funguje jen v tu chvíli, kdy řidiči kruháč umí správně použít. A to bude, minimálně v Česku, opravdu klíčová otázka.
paráda, zabereme hektar orné půdy navíc, utratíme o pár milionů víc, ale budeme mít pocit bezpečí!
A v Česku to dopadne takhle, kde je z toho bordel, protože to vodorovné značení není vidět:
https://mapy.cz/letecka?x=17.9698911&y=49.4769680&z=19
Vzhledem k tomu, že v letech 2010-2023 se v ČR stalo 2,1 mil. dopravních nehod a z toho 14517 na kruháčích, což činí cca 0,7%. tak mám pocit, jestli náhodou ministr dopravy necílí raketometem na mravence …
Kromě toho se zvětšené množství nehod na kruháčích stává okolo 3. hodiny ranní, což odpovídá tzv. disco crash, tedy to nemá nic společného s řazením do pruhů nebo nepruhů, ale spíše s nepřiměřenou rychlostí nebo nepřiměřeným sebevědomím.
Tento kruháč už ale u nás je!
No jak to tak rict, jeden takovej super kruhac udelali treba u Kralup nad Vltavou. Asi do 14 dni zrusili znaceni a udelali stary klasicky hnus. kde se auta ruzne krizi a vymysli kdo vlastne ma kde prednost, kdyz jsou Kralupy ucpane a vy chcete jet jen po kruhaci dal… Ze pry lidi to nechapou…co je k nepochopeni na tom jet svym pruhem?
Pane bože ono to u nás funguje dobře, tak to změníme at to je velká katastrofa. Už táhněte do propasti.
Český řidič bude najíždět tím pruhem, kde bude nejmenší fronta, a pak se bude snažit „nějak“ z toho vymotat. A k té „novince“ – před 50 lety jsem studoval dopravní inženýrství a tenkrát se tento princip nazýval „turbína“ (https://cs.wikipedia.org/wiki/Turbookružní_křižovatka)
Přišli jste na Ameriku.Z vvlastní zkušenosti vím že takovýto,,Švédský kruháč“Již několik let funguje u Hradce Králové,jeden je i u Opavy a vy si najednou vyhlédnete za vzor Švédsko.Než něco napíšu tak se napřed poohlédnu po Českých krajích kde už tento kruháč funguje nějakou dobu!!!