Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Stinná stránka elektromobility. Státy přichází o peníze, někde to chtějí řešit speciální daní

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Autoblog.com - Foto: Pavel Srp - 30. 7. 2024


V souvislosti s elektromobilitou často slýcháme, jak je prospěšná pro životní prostředí. Elektromobily mají nulové místní emise a jako takové jsou fakticky velmi žádané hlavně ve městech. Mají ovšem i řadu negativních vlastností. Jednou z nich je i ta, že čím víc jich je, tím více jednotlivé země přichází o peníze. Pokud totiž řidiči hojně přejdou na elektromobily, stát přijde o peníze z daní z pohonných hmot. A citelně to začínají pociťovat třeba v Kalifornii.

Jakkoliv máme se zákazem prodeje nových aut se spalovacími motory spojenou hlavně Evropu, Kalifornie v Americe jde podobným směrem. I v tomto státě mají v plánu zakázat prodej nových aut se spalovacími motory. A i tady se mluví o roku 2035. Nutno říct, že už dnes jsou tam elektromobily velmi populární. Vždyť tam na silnicích jezdí asi 1,5 milionu elektrických aut a podobný počet hybridů. Tak velký odliv od spalovacích motorů se ale musel logicky projevit na tamní pokladně.

Každý motorista v Kalifornii platí průměrně v přepočtu zhruba 7000 Kč ročně za daně z fosilních paliv. To jsou miliony dolarů, které teď Kalifornii chybí. Rozhodně je nenahradí roční poplatek za elektromobily, který v Kalifornii vychází v přepočtu přibližně na 2300 Kč. Jakmile Kalifornie zakáže prodej nových aut se spalovacím motorem, budou daně z fosilních paliv ještě nižší. Z těchto peněz se mimo jiné třeba udržuje dopravní infrastruktura, což ročně tento americký stát prý vyjde na 8,5 miliardy dolarů.

Řešení? Nová daň

Podle amerického Autoblogu je jedním z možných řešení těchto ne úplně hezkých počtů nová daň. Ve hře je poplatek s názvem „California Road Charge“, který by byl účtován každému řidiči na základě toho, kolik mil ročně najezdí. V tuto chvíli neexistuje žádná konkrétní sazba, jde jen o jeden z nápadů, jak do státní pokladny vrátit miliony dolarů, které tam už dnes citelně chybí. Přesto se mluví o poplatku od 0,02 dolaru do 0,04 dolaru za ujetou míli, tedy ani ne koruna. Problém ale je, že zatím není jasné, jak by úřady chtěly najeté míle kontrolovat.

Ve hře je spolupráce s pojišťovnami, pravidelný report ujetých kilometrů z počítadla kilometrů, ale i nové zařízení, které by ujeté kilometry automaticky monitorovalo. Už teď se v Kalifornii spouští pilotní program, do kterého se mohou řidiči dobrovolně přihlásit. Na nich se pak bude testovat, jak by šly peníze vybírat. Vybraní uživatelé budou do ledna 2025 platit předem dohodnutý poplatek a na konci testovacího režimu jim stát buď vrátí daň z pohonných hmot nebo registrační poplatek. Výsledky tohoto pilotního programu pak bude stát vyhodnocovat a určí, v jaké výši a jakou formou bude novou daň vybírat, pokud ji nakonec vůbec bude vybírat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

2 názory na “Stinná stránka elektromobility. Státy přichází o peníze, někde to chtějí řešit speciální daní”

  1. následovat bude daň z počtu ušlých km pěšky, daň z počtu nádechů za rok ( respektive CO2 daň z výdechu), z kg vyprodukovaných bobků a litrů moči a končit to bude daní z počtu mrknutí okem za rok, zelená ideologie je hnus

  2. Vše podle mě směřuje k zavedení mýta i pro osobní automobily.
    Každý zaplatí podle ujetých km a tím i podle využívání a opotřebování silniční infrastruktury.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru