Jedním ze zdrojů, ze kterých jsou budovány nové silnice a opravovány ty stávající, je mýto. Dopravci za první pololetí letošního roku státu odvedli 9,525 miliardy korun, což je meziroční nárůst téměř o 12 %. A jen v červnu výběr mýtného vzrostl o 11 procent na 1,623 miliardy Kč.
Podle Miroslava Beneše, mluvčího správce mýtného systému CzechToll připadá celkem 89 % z vybraných mýtných poplatků na dálniční síť, zbylých 11 procent je ze zpoplatněných úseků silnic I. třídy. Podíl 54 procent z vybraného mýtného v prvním pololetí měli zahraniční dopravci. „S ohledem na geografickou polohu je Česká republika významnou tranzitní cestou a je pro nás klíčové rychle adaptovat elektronický mýtný systém na rozvíjející se dopravní infrastruktuře. Poslední změny ve zpoplatněné síti jsme úspěšně nasadili k 1. červnu,“ dodal ředitel CzechTollu Petr Chvátal.
A od 1. července přišla další změna. Od tohoto data mají povinnost platit mýtné také traktory o největší povolené hmotnosti vyšší než 3,5 tuny a konstrukční rychlosti 80 km/h nebo vyšší. Traktor se tak v systému elektronického mýtného registruje jako nákladní vozidlo. Tato změna dopadla zejména na tzv. tatraktory, tedy nákladní vozidla přestavěná na traktory, která jsou ale využívána i v běžném provozu a je jim dovoleno používat zpoplatněné komunikace včetně dálnic.
Ke konci června bylo v systému elektronického mýtného registrováno 907 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 723 tisíc aut mělo zahraniční registrační značky. K registrovaným vozům vydal CzechToll dopravcům 666 tisíc palubních jednotek.
TIP: Chcete nové auto bez starostí a bez čekání?
Máme pro vás výhodný operativní leasing! Auta skladem, žádné zbytečné papírování, rychlé vyřízení.
Vyberte si své nové auto ještě dnes