levoproudar-jizda_v_levem_pruhu

Stačí 20 sekund a pokuta. Německý recept na „levoproudaře“ by prospěl i českým dálnicím

Autor: Petr Pilný - Zdroj: auto-motor-und-sport.de, avd.de, oezbay.com - Foto: Pavel Srp - 9. 10. 2025


České dálnice by si rozhodně zasloužily plynulejší provoz. Kromě toho, že je na nich opravdu velký provoz, tak často vidíme i tzv. „levoproudaře“, který prostě vjedou do levého jízdního pruhu a jedou v něm, přestože mohou uhnout do pravého, a blokují řidiče za sebou. Nejde však o nepozornost řidiče, ale spíše o bezohlednost a vychovávání.

Německo ovšem našlo na tento problém jednoduchý, ale přísný recept. Jde o takzvané pravidlo 20 sekund, které by se rozhodně ujalo i u nás v České republice.

Jak německé pravidlo 20 sekund funguje?

Princip je prostý. Řidič smí zůstat v levém pruhu jen tehdy, pokud by v pravém nemohl jet plynule alespoň 20 sekund. Jakmile je pravý pruh volný, měl by se tam vrátit. Zůstane-li v levém jízdním pruhu bez důvodu déle, dopouští se přestupku.

Stejně jako u nás, i v Německu je levý pruh na dálnicích určen výhradně k předjíždění, nikoliv k trvalé jízdě. Řidič, který ho zbytečně blokuje, může dostat pokutu. Německá policie navíc často využívá civilní vozy s kamerami, které přestupky zaznamenávají přímo za jízdy.

Co by to znamenalo pro české silnice

Zavedení podobného principu v ČR by mohlo být malou revolucí. Řidiči by konečně měli jasné vodítko, kdy je jejich jízda v levém pruhu ještě v pořádku, a kdy už je bezdůvodná a je to naprosto jistý přestupek. Dnes je totiž situace nejednoznačná. Zákon říká, že se má jezdit vpravo, ale neurčuje, jak rychle se tam máte vracet. Výsledkem je to, že si to každý vykládá po svém. Někdo se zpět zařadí hned po předjetí pomalejšího auta, jiný třeba až po kilometru, další vůbec.

Jak je to s jízdou v levém pruhu ve městě? Zakázaná sice není, ale rychlejším musíte uhnout

Pokud by česká silniční pravidla dostala podobný jasný časový rámec, mohlo by to zlepšit plynulost dopravy, snížit počet nebezpečných přejíždění a ulevit těm, kteří chtějí jet rychleji a předjíždět.

Zvyk, který je třeba zlomit

Nejde však jen o změnu zákonů, ale i o změnu myšlení. Češi si často z levého pruhu dělají jakousi „komfortní zónu“. Často tam jedou z pohodlí, ne z nutnosti. A dokud to nebude policie důsledně vymáhat, nic se asi nezmění.

Pravidlo 20 sekund by mohlo přinést i psychologický efekt. Mohlo by donutit řidiče, aby byli aktivnější a víc sledovali dění kolem sebe. Aby přestali brát jízdu po dálnici jako samozřejmost a začali ji vnímat jako společnou odpovědnost.

20 sekund, které mohou změnit kulturu jízdy

Zavedení takového pravidla by pro Českou republiku vlastně nebylo přehnané ani složité. Vyžadovalo by spíš odvahu začít měřit a vymáhat to, co už dávno platí, tedy to, že levý pruh není osobní dálnice, ale výhradně prostor pro předjíždění pomalejších aut.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru