[Not a valid template]Na víkendové testování jsme měli k dispozici auto, které spousta z vás snad ani nikdy naživo neviděla a jen o něm slyšela, případně ani to ne. Jde o novinku z produkce korejské automobilky SsangYong, která vznikla sloučením dvou velkých automobilových společností v roce 1963 a dnes je čtvrtým největším korejským výrobcem automobilů.

Testovali jsme model Korando, který se na českém trhu usídlil v současné generaci teprve před necelým rokem. Náš kousek byl ve výbavě Active. Ta za katalogovou cenu 549 900 Kč s DPH nabízí vše, co byste k pohodlnému cestování mohli potřebovat. Namátkou bych vyjmenoval: ABS + ESP, stálý pohon všech 4 kol s elektronickou uzávěrkou diferenciálu, manuální klimatizace, elektrická okna + zrcátka, centrál na DO, 16″ litá kola a mnoho dalšího.

Všechny modely Korando se nabízejí pouze s jediným motorem a tím je turbem přeplňovaný naftový “dvoulitr” o výkonu 129 kW (175 koní) a s točivým momentem 360 Nm. Ten může být spojen s šestipňovou manuální nebo automatickou převodovkou. My jsme měli manuál.

Toto pohonné ústrojí dokáže s autem vážícím cca 1,7 tuny slušně “zacvičit”, a to jak ve městě, tak i na okresce nebo na dálnici. Za několik stovek ujetých kilometrů na všech typech silnic jsem nepocítil výrazný nedostatek výkonu a na dálnici jsem proháněl i osobáky, které to nejspíše ani nečekaly… 🙂 Jediný větší nedostatek, který by se motoru dal vytknout je to, že by mohl být lépe odhlučněn. Do interéru se jeho zvuk přenáší celkem výrazně.

[Not a valid template]Korando se svou světlou výškou 18 cm, nájezdovými úhly 22° vpředu a 28° vzadu a s asistentem rozjezdu do kopce si můžete dovolit celkem dost i v lehčím terénu. S pohonem všech kol a s elektronickou uzávěrkou diferenciálu vás jen tak něco nepřekvapí a pokud ano, vězte, že váš pud sebezáchovy je hodně daleko a měli byste si vzít spíše Hummera 🙂

Když s autem vyrazíte na okresky, pocítíte značné náklony karoserie dané opravdu vysokou stavbou vozu. Všiml jsem si, že oproti ostatním SUV sedím opravdu vysoko a na řidiče např. Kia Sportage, Hyundai Tucson nebo třeba Land Rover Freelander se dívám trochu z výšky. Díky takto vysokému posezu jsem měl pocit bezpečí a dobrý přehled o tom, co se kolem auta děje. Výhledu nepřekáží ani sloupky karoserie.

V interiéru panují tvrdé plasty, které na omak nijak zvlášť příjemné nejsou, ale žádné pazvuky se z nich neozývaly (auto mělo najeto necelé 4 tisíce kilometrů). Palubní deska je přehledná a nemusíte nijak přemýšlet a tápat nad tím, které tlačítko co ovládá nebo kde se pouští vyhřívání zadního skla a podobně. Jediné, co by vás mohlo překvapit, je přepínání palubního počítače, jehož ovladač je nečekaně na středovém panelu. Vytknout také musím zobrazení hodin nad ovládáním klimatizace – displej nás vrací do devadesátých let a moderních digitálních hodinek. 🙂 Naopak polohu za volantem si řidič najde snadno. Sedadlo je výškově stavitelné a výškově i podélně je stavitelný také volant.

Problém nebudete mít ani s odvozem zavazadel, která můžete naskládat do zavazadlového prostoru o objemu 486 litrů, který můžete zvětšit sklopením zadních dělených (1/3 ku 2/3) sedadel, které vytvoří zcela rovnou plochu bez schodu. Jediné, co by vás mohlo trochu otravovat, je vyšší nakládací hrana. V kufru ale není žádný schod, takže vyndávání zavazadel je jednoduché a nemusíte je přizvedávat.

Ačkoliv jde o SsangYong, jeho vzhled tomu dnes už nenasvědčuje. Dříve SsangYongy bývaly spíše takové, no, ošklivé. Byli jsme zvyklí na nepříliš líbívé kreace, kterým nové Korando “zatnutlo tipec”. Celkově jde o povedené auto, které, s cenou lehce přes půl milionu Kč, dokáže nabídnout solidní výbavu a slušné výkony na silnici i mimo ni. Příjemné překvapení…

Za zapůjčení vozidla bychom rádi poděkovali společnosti Emil Frey ČR (www.emilfrey.cz).

-PS-