test-skoda-octavia-rs-volkswagen-golf-gti

Srovnávací test: Volkswagen Golf GTI DSG & Škoda Octavia RS TSI DSG

Autor: Pavel Srp - 12. 12. 2013


Rozhodli jsme se proti sobě postavit dva modely z nabídky automobilek Škoda a Volkswagen. Jak moc se od sebe budou lišit ostré verze běžných modelů – nová Škoda Octavia RS a Volkswagen Golf GTI?

Volkswagen představil Golf GTI už v březnu na autosalonu v Ženevě. Zájemci si mohou vybírat z dvojice výkonnových variant – základního přeplňovaného čtyřválce 2,0 TSI o výkonu 162 kW/220 koní a s 350 Nm točivého momentu nebo verzí Performance, která přidává 7 kW/10 koní (točivý moment bez změny) a také mechanický samosvorný diferenciál na přední nápravu nebo větší brzdy vpředu i vzadu.

Škoda si s modelem Octavia RS dala na čas a představila ji až o několik měsíců později. Auto poprvé oficiálně spatřilo světlo světa v červenci v Goodwoodu. Také Octavia RS nabídne dvě verze motorů, neliší se však výkonem jako u Golfu GTI, ale palivem, které spalují. Škoda Octavia RS je k mání s motorem 2,0 TDI o výkonu 135 kW/184 koní a s benzínovým motorem 2,0 TSI o výkonu 162 kW/220 koní a s 350 Nm (tedy se stejným motorem jako má základní Golf GTI). O tom, že RS není pravověrným sporťákem hovoří i fakt, že je na výběr mezi karoserií liftback nebo kombi.

Ke srovnávacímu testu dorazil modrý Volkswagen Golf GTI s paketem Performance, tedy s výkonem 230 koní a mechanickým samosvorem, s dvouspojkovou převodovkou DSG a žlutý liftback Škoda Octavia RS s benzínovým dvoulitrem TSI a dvouspojkovým DSG, ovšem bez pádel. Uvidíme, jak na nás obě auta zapůsobí…

Už jen při pohledu na obě auta je jasně vidět, že škodovka na to šla o poznání decentněji. Octavia RS má oproti běžným modelům jinak tvarované nárazníky, černou masku chladiče s logem RS, větší kola s prosvítajícími velkými kotouči a červenými brzdovými třmeny, dvojici (falešných) koncovek výfuku v rozích zadního nárazníku a u liftbacku decentní křídlo na víku zavazadelníku.

Naopak Volkswagen Golf GTI má kromě jiných nárazníků, velkých kol i mnoho dalších detailů. Brzdové třmeny nesou logo GTI, maskou chladiče s logem GTI prochází červená linka, jenž pokračuje dál ve světlech. Logo GTI lze nalézt i na blatníku. Největším rozdílem oproti eReSu jsou však kompletně diodová přední (parkovačky + mlhovky LED) i zadní světla (světla, brzdy, blinkry i zpátečka) a opravdové koncovky výfuku, z jejichž útrob se (narozdíl od RS, které „mlčí“) ozývá moc pěkný zvukový doprovod!

Změnami oproti séiovým modelům to pochopitelně pokračuje také v interiéru. Obě auta vás nechají se posadit do sportovních sedadel – i když každé z nich na to jde jinak. Golf GTI nabízí klasická sedadla s velkým bočním vedením a typickým kostkovaným potahem, Octavia RS naopak nabídne černá sedadla s logem RS designově podobná závodním skořepinám s integrovanou hlavovou opěrkou. Celkově však útulněji působí Golf. Nabízí totiž pocitově lepší materiály, sedadla mají lepší boční vedení, ve tmě vás chlácholí ambientním osvětlením či osvětlením prostoru pro nohy. Mínus má Golf za elektronickou ruční brzdu a dole zploštělý volant – ani jedno Octavia RS nemá, ruční brzda je klasická a volant je pravidelné kolo. A ještě dvě malá téměř bezvýznamná mínus si Golf GTI zaslouží. Rychloměr není tak přehledný jako u RS a tlačítko měnící jízdní režimy má stejnou grafiku jako v obyčejných modelech, tlačítko Octavie RS má grafiku speciální.

I když vám zavážou oči, už po nastartování poznáte, ve kterém z aut sedíte. Golf GTI je prostě slyšet, nejen motor, ale i výfuk si krásně přede, přitom však neobtežuje. Octavia RS je klidná, výfuk je vyladěn tak, že auto o sobě zvenku vlastně vědět vůbec nedá. Jenže zcela jiné je to v interiéru. Obě auta jsou vybavena zvukovými šidítky, která zvuk motoru vyrábějí. V Golfu GTI jde spíše o podpoření koncovek výfuku, v Octavii RS ale tento zvuk připomíná boxer Subaru WRX STI. Jenže to po chvíli začne otravovat.

Škoda Octavia RS má o poznání měkčí naladění podvozku, do zatáček se více naklání, ale její chování je neutrální. Volkswagen Golf GTI je oproti tomu tvrdší a v zatáčkách si (i díky karoserii hatchback) dovolíte mnohem víc. Mechanický diferenciál s omezenou svorností mezi předními koly pomůže s lepším (a rychlejším) výjezdem ze zatáčky, ale ani elektronické XDS+ (+ značí nové, lepší nastavení) u škodovky nefunguje vůbec špatně.

Oba motory jsou v základu stejné, takže nepřekvapí, že i když se výkonem o 10 koní liší, průběh výkonu je konstantní a nečeká na vás žádná špička. Nejen díky přeplňování totiž zatáhnou TSÍ-čka klidně už od dvou tisíc otáček za minutu a nepoleví až do červeného pole v sedmi tisících. Je to sice tak trochu nuda, ale to už k dnešním turbomotorům prostě patří. Na suchu s přenosem výkonu na silnici není, ale na mokrém asfaltu už je potřeba pomoc protiprokluzu nebo lehčí noha řidiče. Ani tak ale volant netahá za ruce! Zrychlení z 0 na 100 zvládne Octavia RS za 6,9 sekundy, Golf GTI Performance o 0,5 sekundy rychleji, maximální rychlost je pro RS 245 km/h, GTI je ještě o další 3 km/h rychlejší.

Na okreskách fungují obě auta výborně. Z Octavie je však znát, že byl kladen důraz spíše na každodenní použití a pohodlnější jízdu – třeba i s rodinou – než u Golfu GTI, jehož adaptivní podvozek je mnohem tvrdší. Oproti sériovým (u Octavie do 110 KW, u Golfu do 90 kW) modelům jsou tyto vrcholné verze vybaveny zadní nápravou s nezávislým zavěšením kol a podvozek je snížen o 15 mm.

Je jedno, jestli jedete po naprosto hladkém asfaltu a nebo po nekvalitní silnici, protože kola s povrchem kontakt neztrácejí a auta neodskakují. S Golfem GTI však na brzdy můžete jít o poznání později a zatáčku projedete vyšší rychlostí. Nesmíte jen zapomenout a přepnout si stabilizační systém do sportovního režimu (ani u jednoho z aut se nedá stabilizace úplně vypnout). Pokud necháte stabilizaci zapnutou, kontrolka vám bude neustále blikat a brzdy brzdit a motor ubírat, …..

Řízení neposkytuje příliš zpětné vazby ani v jednom z testovaných aut. Nabízí ale proměnlivý účinek, který oceníte zejména při parkování, kdy volantem stačí do maximálního rejdu otočit ani ne o jednu otáčku.

Samostatnou kapitolou jsou brzdy. Škoda Octavia RS má standartně brzdy o průměru 340 mm vpředu a 272 mm vzadu, za větší si připlatit nemnůžete. Naopak obyčejný Golf GTI má průměr kotoučů 312 mm vpředu a 300 mm vzadu. Pokud si připlatíte za verzi Performance, dopředu dostanete 340 mm kotouče a dozadu 310 mm kotouče. Brzdy obou testovaných aut mají plynulý nástup a dají se velmi dobře dávkovat. Dokonce tak dobře, že si lze s autem (sice jen hodně drobně, ale přesto) pohrát při nájezdu do zatáčky.

Volkswagen Golf GTI i Škoda Octavia RS jsou si v lecčem podobné, ale celkově jde o auta opravdu hodně rozdílná. Obě vás bez problémů dokáží vozit od pondělí do pátku do práce a o víkendu s nimi můžete vyrazit na svoje oblíbené okresky nebo dokonce na závodní okruh. Jen Octavia RS se vám bude víc líbit přes týden a Golf GTI o víkendu…

Volkswagen i Škoda navíc zvolily poměrně přiznivou cenovou politiku. Obě auta stojí v základu hluboko pod 700 tisíc a to při pomyšlení na to, co dokážou, nen§ vůbec špatná cena! Kompletní ceníky jsou k nahléndutí tady: Volkswagen Golf GTI | Škoda Octavia RS.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru