Postavit proti sobě do srovnávacího testu prémiové a neprémiové auto by se na první pohled mohlo zdát jako holý nesmysl, ale v tomto případě tomu tak být nemusí, teda až na cenu. V nelítostném souboji jsme proti sobě postavili dvě SUV: BMW X5 a Kia Sorento.
Obě dvě auta do testu přijíždějí se čtyřválcovými vznětovými motory, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Liší se ale výbavou, protože BMW přijíždí poměrně skromně vybaveno, Kia naopak „v plné náloži“. A je to na nich znát prakticky na první pohled, ne zvenku, ale uvnitř.
BMW sice nabízí bezkonkurenční kvalitu zpracování a příkladnou přehlednost, Kia se mu ale kvalitou zpracování minimálně přibližuje. Designově se mi ale její interiér tolik nelíbí (i když digitální budík rychloměru je high-tech a přehledný…). Stupňovitý středový panel je v Kii rovný, na rozdíl od BMW ale není natočený k řidiči, takže na něj není tak dobře vidět, a na umístění a rozmístění ovladačů (třeba rádio se ovládá pouze dotykem na displeji) si musíte zvyknout, ale nebojte, nebude vám to trvat úplně dlouho. Testované Sorento mělo navíc ve výbavě snad všechno, co si můžete naporoučet, od hlídání jízdního pruhu, přes adaptivní tempomat, navigaci, automatickou dvouzónovou klimatizaci, xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, parkovací senzory i automatický parkovací asistent včetně panoramatického zobrazení vozu pomocí kamer, až po elektrické víko zavazadlového prostoru a mnoho dalšího. To vše můžete míti v BMW, pokud si za to řádně připlatíte, na výběr toho ale budete mít podle ceníku ještě mnohem více. Nejen, co se týká samotné výbavy, ale i motorizací, včetně vrcholného přeplňovaného benzínového osmiválce ve verzi X5 M. Cena auta se pak ale jednoduše vyšplhá na několik milionů.
Pokud se do obou aut posadíte, zjistíte, že v obou autech je opravdu spousta místa do všech směrů, a to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Pokud by vám pět míst pro posádku nestačilo, můžete si připlatit za sedmimístné verze. Testované Sorento sedm míst mělo, ve třetí řadě sedadel se dalo překvapivě docela sedět, přesto to na žádné dlouhé cestování není. Ani nastupování, resp. vystupování není příliš komfortní. Obě auta mají bohatě nastavitelné sedačky i volant (samozřejmě výškově i podélně), přesto je jednodušší najít řidičtější pozici v BMW. Interiér Sorenta naopak působí vzdušnějším a prostornějším dojmem, velký podíl na tom má i panoramatické střešní okno, které se dá nejen zcela zatáhnout, ale také vyklopit.
Plánujete se svým SUV často jezdit na dovolenou a nebo převážet velké předměty? Ani s jedním autem nebudete mít problém. Obě totiž nabízejí velké zavazadelníky. Technické údaje BMW hovoří o základním objemu zavazadelníku 650, respektive 1870 litrů se sklopenými sedadly. Kia slibuje 660, respektive 1 732 litrů v pětimístném provedení a nebo 142 (s vyklopenými zadními sedačkami) až 1 662 litrů v sedmimístné verzi. Liší se však přístup do zavazadelníku, Kia otevírá standartně páté dveře v jednom kuse, BMW podobně jako Range Rover otevře okno s částí dveří nahoru, a druhou částí dveří vespod, což je ostatně jasně patrné z přiložených fotografií. Vznikne tak příjemná „lavička“, ale dosáhnout pak až na konec kufru k sedačkám bude pro osoby menšího vzrůstu těžké.
Pod kapotami obou vozů pracovaly jedním turbodmychadlem přeplňované naftové čtyřválce. BMW X5 25d xDrive nabízí objem motoru rovné dva litry, výkon 160 kW/218 koní a točivý moment 450 Nm. To postačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a maximální rychlost 220 km/h. To jsou suchá čísla, ale jaká je praxe u velkého SUV vážícího přes dvě tuny? Po pravdě to není vůbec špatné, v nízkých rychlostech je dynamika velmi slušná, ale zrychlování není problém ani v rychlostech nad 100 km/h. Teprve až po překročení českého dálničního maxima není X5 příliš agilní, přesto k dosažení 200 km/h rychlosti nepotřebuje kopec a vítr do zad. Bude to ale chvíli trvat…
Ačkoliv je odhlučnění motoru perfektní a v interiéru je slyšet spíše z povzdálí, stále se nemohu zbavit dojmu, že čtyřválec do takového auta nepatří. Sametovější zvuk šestiválce se k povaze prémiového vozu hodí mnohem více, přesto jde o pouhý osobní dojem a čtyřválec svou práci odvádí dobře.
To v Sorentu mi čtyřválec tolik „nevadí“. I když není odhlučněn tak dobře jako v X5 (stejně jako například podběhy), do kabiny se jeho zvuk také příliš nedostává. Oproti BMW má Kia objem motoru větší o 0,2 litru, agregát 2,2 CRDi nabízí výkon 147 kW/200 koní a stejný točivý moment 450 Nm. BMW nabízí maximum točivého momentu v 1 500 – 2 500 ot./min, Kia ho má o něco výše, v 1 750 – 2 750 ot./min. I když je Sorento přibližně o dva metráky lehčí, a výkon nemá o tolik nižší, jeho dynamika je přesto nejen podle technických údajů znatelně horší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,6 sekundy a maximální rychlost je 203 km/h.
Na svědomí to mají i použité převodovky, BMW má výborný osmistupňový automat, který řadí rychle a hladce nahoru i dolů. Kia má automat pouze šestistupňový, ten sice řadí také hladce, ale takovou rychlostí řazení jako v BMW se pochlubit rozhodně nemůže. A použitá převodovka má svůj podíl jistě také na spotřebě paliva, ačkoliv asi ne absolutně. BMW spotřebuje přibližně o litr paliva na 100 km méně, jezdili jsme s ním kolem 8 l/100 km, se Sorentem kolem 9 l/100 km.
BMW X5 tak působí při jízdě mnohem agilnějším a obratnějším dojmem nejen co do zrychlování, ale zejména co do zatáčení. Kia je rozvážnější, všechno ji trvá déle a řízení je „gumovější“. Na okresních silnicích se tak rozdílné naladění obou aut projeví nejvíce, protože s bavorákem si jízdu na okreskách můžete s jistou nadsázkou užít, se Sorentem se budete spíše kochat. X5 je mnohem stabilnější také na dálnici. Ve městě to ale bude naopak, protože tam, kde vám budou v X5 díky tvrdšímu podvozku drkotat zuby, Sorento pojede hladce.
Obě auta používají pohon všech kol, každé na to jde ale jinak. BMW má svůj xDrive, který preferuje pohon zadní nápravy a přidává přední nápravu, Kia to má obráceně a k předním kolům přidává ta zadní. Sorento v interiéru nabízí tlačítko s možností uzamknutí pohonu 4×4, kdy bude hnací síla mezi přední a zadní kola rozdělena v poměru 50:50. V suchém týdnu, ve kterém jsme auta testovali, jsme však neměli pohon všech kol jak a kde vyzkoušet.
A co cena? To je možná právě kámen úrazu, který BMW rázem staví „na druhou kolej“. Jednodušeji řečeno: Tam, kde Kia Sorento končí (rozuměj cenou v nejvyšší výbavě, s pohonem všech kol a automatem), tam BMW začíná… V Než to tady vyjmenovávat, odkazy na ceníky najdete tradičně pod galerií v tabulce.
Ani jedno z aut není výrazně lepší nebo horší, což je vlastně i pro nás překvapení, Kia na novém Sorentu opravdu zapracovala. Každé z aut je však zcela odlišné. S BMW se svezete jistěji a rychleji a můžete si užít i jízdu po klikatých silnicích. Díky tvrději naladěnému podvozku si ale pohodlí v autě rozhodně neužijete tolik jako v Kii Sorento. S tou se naopak na okreskách rozhodně mezi rychleji jedoucí auta řadit nebudete a jízdou se musíte spíše kochat. Za volantem jsem se ale cítil lépe v BMW, i díky rozvržení interiéru a samotnému posezu. Pokud netrpíte finanční nouzí a nekoupíte si základně vybavené BMW X5, bude to jednoznačně lepší auto. V tomto případě sice také vyhrává, leč s odřenýma ušima…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,BMW,Kia
Typ:,X5,Sorento
Motor:,25d,2.2 CRDi
Typ motoru:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm,2 199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,nafta,nafta
Pohon:,4×4,4×4
Výkon:,160 kW/218 koní v 4 400 ot./min,147 kW/200 koní v 3 800 ot./min
Točivý moment:,450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min,450 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2 s,9.6 s
Maximální rychlost:,220 km/h,203 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 5.4 / 5.9,7.7 / 6.1 / 6.7
Délka:,4 886 mm,4 780 mm
Šířka:,1 938 mm,1 890 mm
Výška:,1 762 mm,1 690 mm
Rozvor:,2 933 mm,2 780 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 115 kg, 1 842 – 1 878 kg
Objem zavazadlového prostoru:,650 / 1870 litrů,142 (7 míst) – 660 (5 míst) – 1 732
Ceník:,k nahlédnutí tady,k nahlédnutí tady
[/table]