Zamysleli jste se někdy nad tím, jak držíte volant? A jestli ho vůbec držíte správně? Přitom je to právě správné držení volantu, které je při krizových situacích klíčové.
Ještě před několika málo lety se tradovalo, že správné držení volantu znamená mít ruce v pozici hodin takzvaně „za deset dvě“. Tato verze se roky učila i v autoškolách a řada řidičů ji má proto dodnes zažitou. Pak je tu ale ještě skupina šoférů, kteří mají na horní části volantu ležérně odloženou jednu ruku, či mají nonšalantně vystrčený loket z okna a volant drží jen několika málo prsty. To všechno je ale špatně.
Nezapomínejme, že je to právě volant, který hraje hlavní roli při případném řešení krizové situace, vyhýbacím manévru, ale i při krizovém brzdění. Původní pravidlo „za deset dvě“ bylo funkční hlavně v dobách, kdy auta neměla airbagy, posilovače a jejich volanty byly i dvakrát větší než dnes. U nových aut je ale takové držení volantu nebezpečné.
U moderních aut si tedy zapamatujme jiný čas, konkrétně tři čtvrtě na tři. Právě v této pozici jsou ruce dostatečně chráněny před vystřeleným airbagem. A navíc mají dostatek síly i prostoru na to, vyřešit třeba nenadálý vyhýbací manévr. Volant nikdy nedržet křečovitě. Uvolněte se, lokty nechte podél těla a mírně pokrčené. Pokud byste měli ruce naplno natažené, nebudete mít dostatek prostoru pro manévrování. Prostě na volant v případě problému nedosáhnete.
Při běžné jízdě za prací, dovolenou nebo nákupy je pak vcelku jedno, jestli máte palce uvnitř volantu. Každý si může vybrat takový způsob, jaký je mu příjemnější. Platí ale, že s palci směrem ven máte v ruce více citu, s palci dovnitř zase můžete mít tendence se na volant věšet. Ovšem v případě, kdy vyrazíte do terénu palce dovnitř volantu nikdy nedávejte. Při přejezdu nerovností by vám je volant mohl snadno zlomit nebo vykloubit.