Správná přeprava kol na autě je základ. Důležité je jejich upevnění i umístění registrační značky

Autor: Anina Russová - Zdroj: BESIP - Foto: Škoda - 4. 8. 2023


Ať už převážíte kola na střeše nebo na nosiči za zavazadlovým prostorem, je nezbytné myslet nejen na celkovou hmotnost auta i s nákladem, ale hlavně na bezpečnost nebo i umístění registrační značky.

O oblibě cyklistiky v Česku asi není potřeba nijak diskutovat. Stačí se občas rozhlédnout kolem sebe na silnicích a nejde si nevšimnout, kolik řidičů na svých autech vozí držáky na kola. Je ale dobré si připomenout, že přeprava kola není jen tak. Jde o nebezpečný náklad, který může být i nebezpečný.

V prvé řadě je dobré ještě před samotnou cestou zkontrolovat stav nosiče na kole. Měl by být v dobrém stavu, nepoškozený a k autu připevněn správně. Když už do něj dáte kolo, ujistěte se, že v nosiči sedí dostatečně pevně, nijak se nepohybuje a nenaklání. Nezapomeňte z kola sundat vše, co by mohlo během cesty uletět. Škody způsobené kolem, nebo jeho částí byste museli řešit se svou pojišťovnou. Vždy zkontrolujte, že naložení více kol nijak nenarušilo stabilitu nosiče.

Policisté připomínají nutný respekt mezi cyklisty a řidiči. Z diskuzí ale vyplývá, že válka už je v plném proudu

Pokud vezete kola v zadní části auta, tedy za zadním oknem, ujistěte se, že registrační značku z vozidla přendáte na nosič. Značka totiž dle zákona musí být vždy čitelná a dobře viditelná. Neznamená to ale, že potřebujete třetí registrační značku na nosič. Stačí tu původní třeba z kufru nebo nárazníku prostě přendat na nosič. Pozor si dejte i na zakrytí světlometů, které zákon také nedovoluje. Pokud vám kola světlomety překrývají, budete muset použít dodatečné osvětlení.

Pozor na jízdní vlastnosti i hmotnost

Při naložení kol, a je jedno, jestli na střechu nebo za auto, je nutné si uvědomit, že tím ovlivníte jízdní vlastnosti auta. Především pak rychlost a spotřebu paliva. Změní se také aerodynamika vozu. Auto je s nosičem na kola o něco citlivější na boční vítr či aerodynamický tlak, vznikající, pokud nás předjíždí například kamion, nebo autobus. Krátce po vyjetí je pak na místě kontrola upevnění nákladu. Při plně zatíženém voze musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností, tedy s prodlouženou brzdnou dráhou, či zhoršenou akcelerací.

Situace, kdy do auta naložíte posádku, všechny věci na dovolenou, a ještě třeba čtyři kola, může znamenat problém s hmotností. Ne snad, že by to auto neuvezlo, ale jde jak o zákon, tak bezpečnost. „Při použití střešního nosiče k jakékoliv přepravě vždy pamatujme na nosnost střechy. Ta bývá u většiny aut zhruba okolo 50 kilogramů. Řidiči často nedbají na to, že ve svém vozidle mají další kila v podobě „živé váhy“ cestujících. To vše by dohromady nemělo překročit maximální užitečné zatížení automobilu. Jízda s přetíženým a špatně naloženým vozem je hazardní a nebezpečná,“ zdůraznil Besip.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru