kamiony-dalnice-predjizdeni

Správná jízda v pruzích zmenšuje kolony a zvyšuje bezpečnost. Řidiči ji ale nezvládají

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Policie ČR - Foto: Policie ČR - 10. 8. 2023


Stačí dva jízdní pruhy v jednom směru a řidiči už začínají tápat. O to více, když se na některých místech přidá pruh třetí. Někteří se usídlí vlevo, další jiné řidiče vychovávají a zmínit musíme i skupinku těch, kteří si oblíbili prostřední jízdní pruh a odmítají se z něj hnout. To všechno je ale špatně.

Co říká zákon?

Zákon o provozu na pozemních komunikacích hovoří jasně: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“

Znát těchto pár vět a řídit se jimi by měl být naprostý základ. Jezdí se vpravo. Vždy. Ne uprostřed, ne vlevo. Už dávno neplatí, že jsou pravé pruhy zničené od nákladních aut. Jediné, s čím se možná na pár místech můžete setkat, jsou vyjeté koleje. Ale ani to není důvod jezdit v prostředním pruhu. Slyšeli jsme i to, že si řidiči v prostředním pruhu připadají bezpečněji. Jenomže si neuvědomují, že tak způsobují řadu nebezpečných situací jak pro sebe, tak pro své okolí.

A povinnost jezdit vpravo se týká i těch, kteří jsou usídleni v levém jízdním pruhu. Řada řidičů si myslí, že když jedou například na místě povolených 130 km/h, tak je nemá, kdo předjet. Protože rychleji se prostě jet nesmí. Ale pamatujte, že vychovávat ostatní řidiče a vysvětlovat jim, jak rychle je v místě možné jezdit, smí jen policie.

A co podjíždění? Na něj rovnou zapomeňte, protože jde o přísně trestaný přestupek, který není možné řešit na místě. Ve správním řízení je řidiči přiděleno sedm trestných bodů, pokuta až 10 000 Kč a zákaz řízení až na rok.

Umíte se správně připojit na dálnici? Podjíždění povoleno a nebojte se rychlosti

A co říká policie?

Nicméně policisté před nedávnem na téma podjíždění, tedy předjíždění zprava napsali: „Před časem se sice policie vyjádřila v tom smyslu, že pokud řidič neustále jede v pravém pruhu, podjede zprava řidiče v levém pruhu a dál pokračuje v pruhu pravém, je to v pořádku. A v pořádku by to mělo být i podle zdravého rozumu a rozhodně by policie měla trestat toho hulváta vlevo a nikoli vás. Ale podle striktního výkladu zákona se to zkrátka nesmí. Jak s tím naložíte, je na vás. Pamatujte ale na to, že posuzovat, jak kdo jede, smí jen policie, nikoli běžný řidič.“

Jediná chvíle, kdy můžete přejíždět zprava, je v rámci využití připojovacího pruhu. Při připojování třeba na dálnici můžete legálně připojovacím pruhem předjet auta v pruhu průběžném. Není ale možné se z průběžného zařadit do připojovacího a předjíždět.

Souběžná jízda

Jistě jste se setkali s pojmem souběžná jízda. K té dochází ve chvíli, kdy je provoz tak hustý že se vytvoří souvislé řady vozidel ve všech jízdních pruzích. Vozidla pak jedou takovou rychlostí, jakou jede celá řada vozidel v tom daném pruhu a nejedná se o předjíždění, pokud jede jeden z pruhů rychleji než ostatní. Toto pravidlo platí ale jen v případě opravdu souvislých proudů vozidel. Pokud je jeden z pruhů volný, nejedná se o souběžnou jízdu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Správná jízda v pruzích zmenšuje kolony a zvyšuje bezpečnost. Řidiči ji ale nezvládají”

  1. Zase fotka žrádlovoziče, osobáky tohle dělají taky, bezdůvodně jezdí vlevo a blokují auto v pravém pruhu které nesmí OMEZIT auto co jede jako blb vlevo. Všechno jste tady nechali zničit, vše se dováží a ještě budete pracovat na tom aby se nedováželo. Ani by mě nebavilo celý den sedět a točit volantem a pak trávit víkend na parkovišti.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru