tankovani-cerpaci-stanice-palivo-skoda-octavia-fl

Spotřeba nafty opět roste. Spotřeba benzinu je ale stále nižší než před koronavirovou pandemií

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu - Foto: Pavel Srp - 7. 10. 2021


Celková spotřeba pohonných hmot ve srovnání s loňským koronavirovým rokem opět roste. I přes výrazný propad poptávky po pohonných hmotách letos v únoru a březnu, který souvisel s protipandemickými opatřeními, byla v prvním pololetí spotřeba nafty nakonec meziročně vyšší. Klesá však spotřeba benzínu. Příčinou jsou nejen koronavirová omezení individuálních cest, ale i rostoucí podíl hybridních pohonů.

Spotřeba pohonných hmot se v Česku letos v prvním a druhém čtvrtletí vyvíjela naprosto odlišně. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se v ní během prvních měsíců roku negativně projevila restriktivní opatření související s pandemií koronaviru. V 1. čtvrtletí se prodej automobilových benzínů meziročně propadl o 20 %, u motorové nafty nastal pokles jen o 3 %. Trend se díky uvolnění pandemických opatření otočil během dubna až června.

„Ukončení nouzového stavu na konci března, postupné uvolnění restrikcí a zlepšování ekonomické kondice v řadě odvětví vedlo k nárůstu poptávky u obou komodit. Růst poptávky po naftě ve druhém čtvrtletí 2021 úzce koresponduje s vývojem HDP, který za druhé čtvrtletí roku 2021 rostl o 8,5 procenta. Poptávku po benzínu ovlivnila domácí individuální osobní doprava i turistika a cesty do zaměstnání,“ komentuje vývoj Václav Loula z ČAPPO.

Celkově tak za první pololetí dle údajů ČAPPO rostly prodeje pohonných hmot meziročně o 2 %, přičemž spotřeba motorové nafty vzrostla o 4 %. Poptávka po benzínu však klesla, a to o 5 %. Z dlouhodobého hlediska měla spotřeba automobilových benzínů v Česku již delší dobu klesající tendenci. Dle údajů ČAPPO byla poptávka po benzínu v roce 2018 o více než čtvrtinu nižší než o 15 let dříve. V dalších letech jeho spotřeba spíše stagnovala, mírný růst byl zaznamenán v roce 2018 a 2019. Je to důsledkem hlavně oživení ekonomiky a růstu HDP, ale i zvýšeného zájmu o nákup nových vozidel s benzinovým motorem.

Natankovali jste do auta špatné palivo? Hlavní je nestartovat

Dle údajů Sdružení dovozců automobilů (SDA) totiž v posledních letech klesá zájem o nové dieselové motory a roste podíl těch benzínových. Zatímco do roku 2015 se podíl dieselů u nově registrovaných osobních automobilů zvyšoval až na více než 43 %, v dalších letech postupně klesal. Za prvních 8 měsíců letošního roku činí jen 24 %.

Podíl spotřebovaného benzínu roste rovněž u firemních flotil, kde dlouhodobě jednoznačně dominuje nafta. „V roce 2018 jsme poprvé zaznamenali, že rychleji rostly odběry u benzínu než u nafty,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Největší podíl nafty na celkových odběrech paliv u našich členských firem jsme evidovali v roce 2017, a to 88,2 procenta. V posledních pěti letech její podíl pozvolna klesá, nicméně stále tvoří více než 80 procent odběrů firem sdružených v naší nákupní alianci,“ dodává Damir Duraković.

Podle odhadu ČAPPO bude letos celková spotřeba automobilových benzínů meziročně stagnovat, ve srovnání s „předcovidovým“ rokem 2019 ale klesne o více než desetinu. Příčinou však nejsou jen mimořádná opatření v loňském a letošním roce. Dle údajů SDA o vývoji nového vozového parku za 8 měsíců letošního roku totiž pokračuje výrazný nárůst počtu elektromobilů (BEV a plugin hybridy) a především hybridů. „Vliv elektromobilů není vzhledem k nízké srovnávací základně zatím tak významný, avšak podíl nových hybridních automobilů dosáhl za letošek do srpna již 8,4 procenta. Nově vyráběná vozidla mají také nižší spotřebu benzínu, roste ovšem i dovoz ojetých automobilů,“ doplňuje Václav Loula.

Zvýšený zájem o alternativní pohony potvrzuje nákupní aliance Axigon, která od letoška poskytuje vedle klasických tankovacích a CNG karet také Energokartu pro dobíjení elektromobilů. Ta je akceptována u nabíjecích stanic společností ČEZ, PRE a E.ON, které pokrývají více než 70 % rychle rostoucí sítě. „Zájem o Energokarty nás překvapil. Hned za první měsíce fungování evidujeme řádově stovky aktivních karet. Po společnosti Kia se na nás obracejí i další výrobci a distributoři elektromobilů, pro které budeme vydávat a spravovat univerzální nabíjecí karty,“ uzavírá Damir Duraković.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru