Každý z nás má za volantem své návyky. Některé jsou neškodné, jiné obtěžují okolí a pak existuje kategorie návyků, které mohou pomalu, ale jistě ničit samotné auto. A právě o těchto „nenápadných zabijácích techniky“ bude nyní řeč. Jeden se odehrává s nohami. Když si řidič pohodlně opře levou nohu o spojkový pedál, druhý pak s rukama, když si pravou ruku odloží na řadicí páku.
Noha na spojce: malý tlak, velký problém
Řidiči si často zvykli nechávat levou nohu v „polopřipravené“ pozici. Možná to pramení ze strachu, že motor při rozjezdu zhasne, možná jde jen o pohodlí. Jenže i slabý dotyk nohy a pedálu se přenáší dál, do spojkového mechanismu. Spojka pak není úplně přitlačená a klouže víc, než by měla. Výsledek? Rychlejší opotřebení lamely, přítlačného kotouče a v krajním případě i setrvačníku.
Přečtěte si také:
Obzvlášť citlivé jsou na to vozy s hydraulickým ovládáním, kde stačí skutečně málo. Tam, kde by spojka mohla bez problémů vydržet i deset let nebo stovky tisíc kilometrů, může být během jediného roku prakticky na odpis.
Stejně škodlivé je i dlouhé stání se sešlápnutou spojkou na křižovatce nebo v koloně. Motor běží, rychlost je zařazená a celé soukolí zbytečně trpí. Správný postup je jednoduchý. Když zastavíte, vyřaďte na neutrál a spojku pusťte.
Máte auto s naftovým motorem? Dejte si pozor na tyto časté zlozvyky
A už vůbec není dobrý nápad držet auto v kopci jen na spojce, v záběru, bez sešlápnuté brzdy. To je hodně snadná a rychlá cesta k jejímu spálení. K tomu právě slouží brzdy. Rychlost zařaďte a na spojku šlápněte až těsně před tím, než se budete rozjíždět. Ideálně tedy, když se na semaforu rozsvítí žluté (respektive oranžové) světlo.
Ruka na řadicí páce: drobné pohyby, velké následky
Druhým nešvarem je odkládání ruky na řadicí páku. Možná to působí pohodlně nebo „řidičsky“, jenže opět i nepatrný tlak se může přenášet dál, tentokrát přímo do převodovky. U aut, kde je řadicí páka propojena přímo s řadicí kulisou, se pak vidličky mohou nepatrně třít o synchrony. Na krátké trase se nic nestane, ale roky takového chování dokážou převodovku poškodit zevnitř.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek
Úplně nechápu jednu záležitost ohledně spojky. Je mi zcela jasné, že jakékoli provozní stavy, kde dochází ke tření vedou ke zvýšenému opotřebení, to je zcela bez diskuze, ale zkuste mi prosím někdo vysvětlit, proč by mělo vadit, když třeba i dlouho stojím na zcela sešlápnuté spojce? Ke tření tady přece vůbec nedochází a jediné co se zde točí navíc, je vlastně pouze spojkový mechanismus – takže jediné, co je mechanicky v činnosti jsou pouze ložiska, no a tato součást, vzhledem k tomu že se pořád točí motor, kola apod. musí vydržet desítky, ne-li stovky milionů otáček, jako všechny ostatní, jimiž je celé auto osazeno.Děkuji.