Vypadá to, že EU nám chce už úplně znepříjemnit radost z řízení a z aut všeobecně. Její kroky ale mají podle ní jasné opodstatnění, protože na evropských silnicích je stále velmi vysoký počet mrtvých lidí po dopravních nehodách. Tomu hodlají úředníci EU udělat přítrž. A to už za několik let.
Prvním krokem, který by měl nehodovost výrazně snížit, je použití nových bezpečnostních asistentů, které by automobilky měly povinně používat už od roku 2021. Děsivě vysoké číslo mrtvých, které je v současné době na hodnotě 26 000 ročně, má snížit hned 12 nových povinných prvků. Některé z nich už dnes známe, ale většinou bývají za tučný příplatek, jiné budou velkou novinkou a svým způsobem také velkým omezením.
Na co všechno se tedy můžeme „těšit“?
- Detekce únavy
- Inteligentní asistent rychlosti
- Couvací kamera nebo asistent parkování
- Systém ochrany u bočního nárazu
- Systém udržování v jízdním pruhu
- Rozšíření zóny ochrany pro hlavy chodců nebo cyklistů na přídi vozu
- Pokročilý systém nouzového brzdění
- Signalizace nouzového zastavení
- Zlepšená ochrana cestujících při čelním nárazu a vylepšení konstrukce bezpečnostních pásů
- Černá skříňka schopná zaznamenat dopravní nehodu
- Systémy prevence rozptylování pozornosti
- Systém měření alkoholu v dechu s funkcí blokování nastartování vozidla
Většina bodů z tohoto seznamu je vcelku pochopitelná a dá se s čistým svědomím říct, že zcela jistě bude jejich zavedení ku prospěchu. Jisté pochyby ale máme u bodu 2, tedy u inteligentního asistenta rychlosti. Ten by totiž měl automaticky omezovat maximální možnou rychlost auta tak, jak budou ukládat dopravní značky. Na úseku s maximální rychlostí 70 km/h tedy rychleji prostě nepojedete. Systém by ovšem měl být vypínatelný, některé značky už takový systém používají – například Mercedes-Benz.
Zaujal nás i systém měření alkoholu v dechu, který už nějakou dobu funguje v Americe. Ovšem ne jako povinný prvek pro všechny, ale jako bezpečností opatření těm, kteří byli v minulosti trestání za jízdu pod vlivem alkoholu.