Na Slovensku se schyluje ke změně, která se dotkne statisíců starších řidičů. Parlament totiž jedná o novele zákona o silničním provozu, podle níž by se povinné lékařské prohlídky řidičů měly posunout z dnešních 65 na 70 let. Pokud návrh projde, nová pravidla začnou platit už od ledna 2026.
Zatímco vláda mluví o modernizaci a sladění se s evropskými standardy, lékaři varují: samotný věk přece neurčuje, zda je člověk za volantem bezpečný. Diskuze se tak točí kolem jediné otázky: kde leží rozumná hranice mezi zdravým rozumem, dobrými reakcemi a rizikem?
Přečtěte si také:
Co přesně se mění
Dnes musejí slovenští řidiči po dosažení 65 let věku absolvovat lékařskou prohlídku, která potvrdí jejich zdravotní způsobilost řídit auto. Profesionální řidiči (skupiny C a D) mají pravidla dokonce ještě přísnější. Po 65. roce věku chodí na vyšetření každé dva roky.
Novela, kterou do parlamentu předložil poslanec Ľubomír Vážny, posouvá tuto hranici na 70 let. Lidé mezi 70 a 80 lety by museli procházet prohlídkou každých pět let, a po osmdesátce pak každých dva a půl roku. Mimochodem, podobné by to mělo být i u nás.
Nově by bylo možné uznat i běžnou preventivní prohlídku u praktického lékaře, ovšem za předpokladu, že obsahuje všechna potřebná vyšetření a řidič o to sám požádá. Tím by se měla snížit administrativa i náklady pro seniory.
Lékaři bijí na poplach
Zdravotníci ovšem varují, že posunutí hranice může být nebezpečné. Prezident Asociace soukromých lékařů Marián Šóth připomíná, že po 65. roce života se prudce zvyšuje výskyt chorob ovlivňujících zrak, sluch i rychlost reakcí. „Hranice 65 let odpovídá realitě zdravotního stavu seniorů,“ řekl.
Podobně mluví i Monika Palušková, prezidentka Společnosti všeobecných lékařů Slovenska. Podle ní nelze zaměňovat běžnou preventivní prohlídku s tou řidičskou, protože sledují úplně jiné parametry. „Řidičská prohlídka hodnotí reflexy, motoriku, rovnováhu a kognitivní schopnosti. To běžná preventivní kontrola nedělá,“ dodává.
Oba experti se shodují na tom, že samotná statistika nehod není dostatečným argumentem. Mnoho seniorů se totiž za volantem chová opatrněji, což ale neznamená, že jsou všichni v dobré kondici.
Slovensko se přibližuje Evropě
Podle autorů návrhu se změna inspirovala zahraničím. Například ve Finsku řidiči chodí na první povinnou prohlídku právě až v 70 letech, v Itálii se po tomto věku zkracuje platnost řidičáku na tři roky a po osmdesátce dokonce na dva. Německo či Švédsko pevnou hranici vůbec nemají, spoléhají se na odpovědnost jednotlivce a dobrovolné lékařské kontroly.
Evropská unie navíc chystá jednotná pravidla pro všechny členské státy. Nová směrnice o řidičských průkazech umožní státům rozhodnout, zda po sedmdesátce vyžadují lékařskou prohlídku, nebo zda postačí tzv. sebehodnotící dotazník o zdravotním stavu, který vyplní každý senior.
Přečtěte si také:
Cílem je, aby starší lidé mohli dál zůstat mobilní, ale zároveň se zvýšila bezpečnost na silnicích. Pomoci má i zavedení digitálních řidičáků a lepší sdílení dat mezi státy.
Otazníky zůstávají
Z právního pohledu se Slovensko řadí mezi země s mírnějším přístupem. Odborníci ale upozorňují na to, že skutečný dopad takové změny ukáže až praxe. Záležet bude na tom, jak bude nastaveno samotné vyšetření, ale také to, jak zodpovědně k tomu přistoupí sami řidiči, ale i lékaři.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek






Za mě bych nechal 70, ale jsem za to že prohlídku by měl dělat jiný doktor než praktický lékař. Bude objektivní a husa nebo flaška slivovice ho neovlivní, můj názor.
Ať si senióři postaví dálnice pro sebe
Už je postavili!!!
Vy dáváte lékaři za prohlídku husu nebo slivovici? Já ne. Já si za tu prohlídku musím zaplatit.
Nechci výše uvedené diskutéry vyrušovat v jejich teoretizování, úvah, spekulací, ale ČR již tento zákon, tedy první prohlídka od 70 let, s platností od 1.1.2026, zavedla. :-)
Zajímavé je, že po zavedení povinných lékařských kontrol řidiče po 65. či 70. roce věku nedošlo doposud k žádnému statistickému zhodnocení, které by prokázalo snížení počtu zaviněných nehod těmito řidiči. Účinnost těchto placených kontrol tedy nebyla prokázána. Nejspíš k žádnému významnému snížení nedošlo.
Naproti tomu mladí motocyklisté téměř pravidla nedodržují a často se chovají jako závodníci. Povinné psychologické testy však nemají
Zase nakousnuto a nedotaženo. Pokud takhle, tak s omezením jak rychlosti (provoz mimo dálnice) tak s vozidly (žádná auta „děla“). A když tak řádná prohlídka.
Dobrý den .
Ono bude stačit pár průserů a bude se to vracet zpět.
Když to srovnám s 2 roky novým autem, po první GP už
letět na STK, je TO KATASTROFA. Domnívám se, že Ti
kteří toto schvalují se ASI obávají lék. odb. vyš..
Co tak zavést to co mají v Německu po kterém se v mnohém opičíme. Řidič senior vyplní dotazník kde uvede zda se cítí schopen řídit a je to.
Německo, Rakousko, Francie i další země EU a v USA tyto prohlídky nemají
zavedeny vůbec a vše funguje dobře ! Proč u nás pořád diskriminace ? Doktoři chtějí jen penízky. To je ten problém v Česku !
A když senior neboura v Německu tak je klid po pěšině
Sem bejvalej řidič z povolání v České republice, letos důchod 65 let a 4 měsíce. Jako řidič z povolání jsem chodil na lékařské prohlídky každý rok + psychotesty. Kdybych neprošel lékařskou prohlídkou tak nesmím jezdit jako řidič z povolání. Podle by to měli všechno zrušit v Německu to funguje, nebo by o tom měli rozhodovat lékaři při prohlídce, určit zákonem do kdy může člověk řídit je blbost, někdo to nezvládne ve 20 někdo ve 40 někdo v 80 každým je na tom4 jinak.
Lépe bych to nenapsal.
Také jsem bývalý kamioňák, 47 let , z toho 23 lat v MKD, nalítáno s nákladem mám něco přes 4 mil. km a bez nehody.
Jinak mi je 73 let, doma mám 200koňový dvoulitr, a s chutí proháním Bawa, Audiny a Hitlerwageny, a líbí se mi, jak se snaží ale nemají na mě …. :-) :-)
Kdyby spíše zavedli řidičák max do 70 let a poté povinně odevzdat bylo by na silnicích o něco lépe.
Výmluvy typu: bez auta se k lékaři nebo do obchodu nedostanu jsou zcestné..
I do kotěhulek jako je třeba Šafov jezdí autobus a nebo se necháte odvézt někým z rodiny nebo přátel.
Jídlo? zavolej na Rohlík a i ten jezdí pravidelně do kotěhulek.
Proč?
Můj tchán, v 75 letech již zapomíná, že má jeho auto 5 rychlostí, přednost v jízdě? jen tak občas. Jednosměrky jej nezajímají a celou jízdu svítí předními a zadními mlhovkami jako vánoční stromeček…
Když se jej zeptám proč? Odpověď: co je ti do toho.
2x ujetí od nehody na parkovišti atd.
Prostě na 70 let nepatříme do auta ale do houpacího křesla.
Já osobně jej odevzdám než abych někoho na silnici zabil.
někdo je magor celý život a jiní jsou v pohodě i v 85 , takže personifikace je scestná, vy si dělejte co chcete ,ale nenuťte toto ostatním jedincům
No pane…..až vám bude 70….tak budete mluvit jinak a ne takhle blbě kecat….. Každý je jiný,jinak zdravý a v jiné kondici….Tak tak blbě nekecejte… Chtěl bych vidět vaše řidičské umění teď/neví kolik vám je/….ale blbě kecate
Jste zřejmě hodně mladý a o životě toho moc nevíte. Pokud se dožijete 70 (což vám přeji), zjistíte, že život v tomto věku je stále velice zábavný a nebudete si chtít sednout do houpacího křesla před TV. Je mi dost přes 70 a nejen že jezdím na motorce a autem, ale jsem i instruktor ULL. Většina řidičů 70+ je lepších než leckterý mladý řidič.
Vážený pane,k nám do kotěhůlek autobus vůbec nejezdí(a nejen k nám)musím dva kilometry dojít,Rohlík nedováží,protože je to do města víc jak patnáct kilometrů,děti mají svých starostí dost a bydlí jinde,takže dokavaď budu moct,tak si na ten nákup a k doktoru zajedu sama.Většina řidičů je soudných a ví kdy už na jízdu autem nemají.
Vy jste ten řidičák neměl vůbec nikdy dostat. Doktora podle vašeho vyjadřování musíte hodně uplácet, aby vám to napsal.
Přesně,také jsem seděl celý život za volantem jak píšete prohlídky jsem musel absolvovat od 50let každý rok psychotesty každých 5 let.
Dobrý den .
Ono bude stačit pár průserů a bude se to vracet zpět.
Když to srovnám s 2 roky novým autem, po první GP už
letět na STK, je TO KATASTROFA. Domnívám se, že Ti
kteří toto schvalují se ASI obávají lék. odb. vyš..
Článek zvýrazňuje méně podstatné věci, spíše věští z koule než ze statistických podkladů. Dobrý řidič může být někdo již ve 20 jiný i v 80 letech. Ten kdo to neumí za 3 roky ježdění se to nenaučí ani do smrti. Je mu to dáno nebo nedáno tzv. do kolébky… Dle mého názoru je to případ od případu, dnešním řidičům chybí ohleduplnost, znalost zákona 361/2000, odpovědnost. Dnešní tzv. silniční šampioni ví, že když to nevyjde na silnici, tak to vyjde u soudu… Pokud se toto nezmění, nebudou rozdávány za smrt či zmrzačení nevinného mnohaleté tresty + mnoha milionové odškodnění (aby to pachatel cítil do konce života, pozůstalým oběť také chybí do konce života), je to marný boj a k nápravě nikdy nedojde… To co se tu dnes předvádí je jen „pumpa na peníze“, to s bezpečností nemá nic společného. Důležité jsou hlavně praktické jízdy, jak dotyčný ovládá vozidlo, zda to umí nebo neumí… Zdravotní stav zná nejlépe obv. lékař řidiče, nad čím spekuluje pisatel článku ?
Dovolím si Vás doplnit. Řidičské schopnosti jsou naprosto individuální záležitost a zdravotní způsobilost, pokud by chtěl být předkladatel legislativních změn důsledný, by se měl sledovat bez ohledu na věk, ale s ohledem na závažnost případného onemocnění nebo zdravotního hendikepu ve vztahu k bezpečnosti silničního provozu.
To by se asi mnohým nelíbilo, nicméně prioritní by měly být splněné podmínky zdravotní způsobilosti. Věk je až druhotnou záležitostí.
zajímavé téma a reakce lidí ze všech možných stran. Na stará kolena jsem zůstal v taxíku, bohužel. Nevím, jak mají u nás lékařské kontroly nastaveni „profesionálové“, ale taxikář musí chodit na prohlídku každé dva roky a od padesátky věku dokonce každý rok. Tak v čem je problém, kontrolovat všechny, zejména jestli jsou duševně v pořádku, což odpovídá na silnicích tak maximálně dvaceti procentům….
Od lékařů jen nářek, že přijdou o peníze. Když mi to před lety můj lékař dával, tak mi řekl: Je to čirý alibismus. Tím podpisem dávám najevo, že je ten člověk dnes schopen řídit, nic víc!
Útoky na seniory jsou dílem ODS, která nesnáší valorizace důchodů a chce seniory jako voliče přinutit k poslušnosti, řízení vozidel je jen záminka a džob pro některé novináře.
Kam vy dokážete otočit diskuzi je neuvěřitelné. Co má společného nějaká strana a zdraví seniorů? Nakonec, teď je u moci hnutí kterému hodně pomohli právě důchodci, tak se čtyři roky nemusíte bát
Co to melete za nesmyly ? Seniory zneužívá a hlavně ty senilní, Babiš.
Robit můžem dokud nepadnem podle odchodu do důchodu , ale řidičáky se tu řeší „Marián Šóth připomíná, že po 65. roce života se prudce zvyšuje výskyt chorob ovlivňujících zrak, sluch i rychlost reakcí.“ ro práci se to neřeší coooo!!! Spíš si myslím že jde o bodíky ( penízky) doktorů.
ale když, jdete k odbornému lékaři s bolavým uchem, čumí vám do nosu a hledá tam problém který není….. ( vlastní zkušenost) hold zase další výkon a penízky se sypou…
Kdybyste se na základní škole býval učil, dozvěděl byste se něco o Eustachově trubici a nebylo by vám divné, že se lékař dívá do nosu při problémech s uchem. A taky byste zjistil, že „hold“ je pocta a napsal byste místo toho správně holt.
Souhlasím, líp bych to nenapsal. Vše je jen obírání lidí o peníze, i u stk, jen aby lidi kupovali nová auta, aby měl stát daně, i když většina těch nových po třech letech jsou na tom horší než udržované starší, a na stk neprojdou.
A není u nás neprofesionálů od roku 2026 také lékařská prohlídka až od 70 let ?
Ano. Od ledna 2026 platí novela zákona. V Česku prohlídka nově od 70 let.
Proč neustále do toho kecají ti výběrčí poplatků za lékařskou prohlídku, vždyť mezi populací ,,řidičů,, mezi 20 – 60 lety je skoro polovina osob kteří mají spoustu nemocí a psychických poruch a to nemluvím o neznalosti předpisů potřebných k řízení vozidel. Ze svého okolí znám dobré řidiče bez dopravních nehod kterým již bylo více jak 90 roků a na jejich jízdě autem to není poznat, ale také znám mnoho mladších řidičů a řidiček kteří při jízdě dávají najevo že finančně jsou za vodou a proto na silnici to dávají najevo…….lidé neblbněte 70 let není hranice při které mají lidé důvod přestat řídit auto, já sám dosud řídím 3 firmy a 68 roků auta a to mi bylo dávno ……….
Do práce budou jezdit do 70, tak proč to řešíte.
Němci to mají povinné poprvé po 75 letech a pak vždy po 5 letech. U nás nejde o bezpečnost ale o peníze pro hladové lékaře.
V Německu žádná taková hranice neexistuje a proč také , to je výplod Vaší fantatie.
To je pravda. V Německu, Rakousku ve Francii i v dalších zemích EU a v USA nejsou zavedeny žádné lékařské kontroly řidičů seniorů. V Česku je pořád nějaká diskriminace. Ale za vším je lékařská lobby. Chamtiví doktoři chtějí jen peníze !
Nemají.
Ne, v Německu i ve vetšině zemí tyto prohlídky zavedeny nejsou !!! U nás je to jen byznis pro doktory, prostě nechutná diskriminace v Česku.
Zaráží mne diskuze a názory některých lidí. Připadá mi to jako za socializmu, kdy dělník v továrně udělal zmetek za milion, dostal směšný trest snížení prémií, ale prémie byly za to sníženy všem pracovníkům továrny i uklízečkám! A takto se řeší problém řízení důchodci. Mám 78 let a řídím od 17 let. Pozoruji ten obrovský posun v agresivitě, u mnoha řidičů psychicky narušených, kteří by měli nastoupit do léčebny a ne za volant, ztráta logického přemýšlení za jízdy, že když jedu přes horizont a nebo v nepřehledné zatáčce, tak nemohu předjíždět. To se děje především u řidičů mladých a středního věku. Proto, když posuzujete počet nehod věkových skupin, tak musíte rozlišovat i závažnost nehod a následky. Pravdou je, že stále častěji vidím seniory, kteří nemohou pořádně chodit, neovládají nohy a vyškrábou se pracně z vozu s normálním pedálovým ovládáním. Jak tedy dokážou na nenadálou situaci zareagovat? Jak to, že jim lékaři dají souhlas s řízením? Protože za to nemají zodpovědnost? A kontroluje policie u seniorů lékařská potvrzení nebo to prověřují až při nehodě? Po mně a i po známých to ještě žádný policista při kontrole nevyžadoval! Jsou lidé, kteří neměli nikdy dostat řidičský průkaz, opakovaně jezdí pod vlivem alkoholu a drog a po ukončení trestu dostanou opět řidičský průkaz, jako i agresivní bourači a znám řidiče i hodně přes 80 let, kteří jezdí svižně a vzorně. Já jsem v životě řídil snad vše, co má kola a jezdil předváděcí a zkušební jízdy i bez omezení rychlosti. Nemám žádnou zaviněnou nehodu, protože si nepouštím za jízdy ani rádio a plně se věnuji jízdě. Tím nechci říct, že nemohu udělat chybu-každý. Ale stále cítím, že kvalitou jízdy a svižností se ještě stále držím v té horní polovině řidičů. Ale předem ohlášené policejní akce, upozornění na radary a pod. jsou pouze akce na výběr peněz do státní kasy. Určování hlídkám, kdy a kde mají stát a co kontrolovat je stále o tom stejném. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Proč si nevezmeme příklad např. z USA, kde velitel zodpovídá ve svém regionu za bezpečnost a dělá to podle sebe s plnou zodpovědností. Pokud to dělá špatně, jde od válu. My, když se stane někde vážná nehoda, tak to vyřešíme tím, že tam dáme rychlost 30 km/h a basta. Zodpovědnost žádná, rozložit to na co nejvíce lidí, směšné tresty za ohrožující přestupky a buzerace za prkotiny, strach postihnout bohaté a vlivné a tak budeme odvádět pozornost na důchodce – hrdinové! Georg
Velmi správně , líp bych to nenapsal !
Velmi dobře napsané. Jsem také důchodce, jezdím autem. Dříve jsem řídil dost aut i nákladních a i tramvaj. Lékařské osvědčení mám stále u sebe, ale ani jednou ho po mně nikdo nechtěl. Proč ho vlastně u sebe mít musím? Vždyť pokud někdo bude chtít znát můj zdravotní stav, má možnost vznést dotaz u mého doktora.
kontrola po pracovní době lekáře je problém si myslím nevím jak to funguje on line.
Dobrý den,Zdendo. Jsem nejspíš podobný ročník jako Vy. Při nedávné silniční kontrole jsem položil tuto otázku policistovi,se kterým jsem hovořil. Odpověď byla,že zdravotní dotazník kontrolují při každé nehodě.
Velmi dobře napsané.
Pane Georg, váš „komentář“ je zatraceně slabý.
Pravdou je, že stále častěji vidím seniory, kteří nemohou pořádně chodit, neovládají nohy a vyškrábou se pracně z vozu s normálním pedálovým ovládáním. Jak tedy dokážou na nenadálou situaci zareagovat? —- Tohle jste napsal. Kolik vám asi je, že píšete takové nesmysly ? To, že lidé těžce vylézají z auta, nemá přece nic spolčného s tím, jak zareagují. Nemusíte až do USA, stačí Švýcarsko. Po 70 letech dostanete výzvu i s formulářem pro stanoveného doktora. Ta se týká zraku, reakce a vašeho stavu všeobecně. Tohle jednoduše pošle ten doktor na krajské oddělení, kde jste registrovaný a když to nedojde do 3 měsíců, tak ztratíte platnost řidičáku. To snad stačí ? Nebo ne ? Potom je pokuta při kontrole jistá i následky. Zdravím !
Svatá pravda ! Dobře napsáno. V Německu, Rakousku ve Francii i v dalších zemích EU a v USA nejsou zavedeny žádné povinné lékařské prohlídky řidičů seniorů ! A vše funguje dobře. U nás tuto diskrimimaci podle věku zařídili ziskuchtiví dokroři. Jde jim a jen o peníze !
Naprostý souhlas
. ta od Jana
zlatá slova
Krok správným směrem na Slovensku, kdyby nám v ČR nevládli kr.téni a „odborníci“ mohlo to být také tak. Jinak Auto-mania jsou právě ti kr.téni, co to krtizují!! Běžte do ha.zlu!!!
Pane Jane, podle nás nějak nerozumíte psanému textu. Zkuste si to přečíst znovu.
Pokud vím, tak se tahle změna chystá i u nás. A ta vláda „odborníků“ … ta se bohužel právě formuje. A ještě si myslím, že na veřejné medium byste mohl psát bez vulgarit. A pokud to nedokážete, tak se blížíte těm, o kterých píšete