Poplatek za registraci starého auta máme i v České republice, určuje se na základě toho, jakou takové auto splňuje Euro normu. Na Slovensku to ale funguje ještě trochu jinak a od 1. dubna 2023 budou poplatky výrazně vyšší. Za registraci auta můžou Slováci zaplatit i tisíce eur.
Od dubna 2023 se bude registrační poplatek na Slovensku počítat podle nového vzorce. Kromě jiného do něj bude nově započítána i „ekologičnost provozu vozidla“. Tento nový způsob už schválili tamní poslanci na jedné z prosincových schůzí. Ze vzorce nově vypadne věk ojetého vozidla, který byl doteď důležitý. Slovenští zákonodárci tím chtějí zvýhodnit novější auta a zároveň znevýhodnit starší auta, která jsou podle nich ekologicky nešetrná. „Změna způsobu výpočtu sleduje zavedení ekologického aspektu při registraci vozidel a přináší zvýhodnění novějších vozidel, která mají nižší vliv na životní prostředí,“ píše se ve schváleném pozměňovacím návrhu zákona poslance Mariána Viskupiče.
Současný způsob zohledňoval věk ojetého auta ze zahraničí. Zjednodušeně to fungovalo tak, že čím starší auto si Slováci kupovali, tím méně zaplatili na registračním poplatku. To se mění a nově se bude registrační poplatek počítat jako součin výkonu motoru a ekologického koeficientu vozidla (to je vlastně emisní norma vozidla. Cílem návrhu je, aby registrační poplatek motivoval Slováky k tomu, aby si kupovali novější auta.
Na Slovensku zruší SPZ podle okresů. Půjdou podle abecedy a od nuly
Slovensko počítá s tím, že kvůli této změně vybere na registraci vozidel méně peněz, ale bude mít novější vozový park a čistější ovzduší. Ve státní kase by ale mělo chybět asi 32 milionů eur, což je v přepočtu asi 775 milionů korun.
Jak se to bude počítat?
Od dubna příštího roku tak při registraci ojetého auta na silnici bude platit, že čím starší a výkonnější auto, tím vyšší registrační poplatek bude.
Úřady dostanou ceník výkonu, který je odstupňovaný. Nejlevnější registrace bude na automobily s motorem o výkonu do 80 kW včetně, který bude 33 eur, což je v přepočtu prakticky stejně jako máme v České republice. Tím to ovšem nekončí, protože je ještě důležité, jakou emisní normu Euro auto splňuje. Pokud by šlo o auto,které neplní žádnou emisní normu, násobí se koeficientem 1, takže registrační poplatek bude 33 eur. Pokud by však šlo o nejnovější auto, bude koeficient 0,3, takže by poplatek za registraci byl jen 9,9 eur.
Jenže poplatek může být i několik tisíc eur. Taková situace může nastat v případě, kdy by si Slováci registrovali například starší desetiválcové BMW M5 generace E60/E61. Jde totiž o auto, jehož výkon jen horní hranicí 254 kW a zároveň splňuje pouze Euro 4. Výsledkem je poplatek 3900 eur za výkon a koeficient 0,7 za emisní normu. U registrace auta tak bude nutné zaplatit dalších 2730 eur (v přepočtu něco přes 66 tisíc korun).
A jak vysoké jsou jednotlivé poplatky?
I. část: Základní sazba podle výkonu motoru:
Výkon motoru | Základní sazba poplatku | |
nad | do | |
0 kW | 80 kW včetně | 33 eur |
80 kW | 86 kW včetně | 90 eur |
86 kW | 92 kW včetně | 110 eur |
92 kW | 98 kW včetně | 150 eur |
98 kW | 104 kW včetně | 210 eur |
104 kW | 110 kW včetně | 260 eur |
110 kW | 121 kW včetně | 360 eur |
121 kW | 132 kW včetně | 530 eur |
132 kW | 143 kW včetně | 700 eur |
143 kW | 154 kW včetně | 870 eur |
154 kW | 165 kW včetně | 100 eur |
165 kW | 176 kW včetně | 1250 eur |
176 kW | 202 kW včetně | 1900 eur |
202 kW | 228 kW včetně | 2300 eur |
228 kW | 254 kW včetně | 1700 eur |
254 kW | a víc | 3900 eur |
II. část: Koeficient podle emisní normy:
Přesně, jen vymýšlí, jak dále znepříjemňovat lidem život a obírat je o další peníze. U nás viz chystaná stk pro veterány a testace stejně zůstává.
Co je to „ekologičnost“ ? Starý vůz udržovaný, řekněme 1,9 D který sklouží 20 let již dávno smazal svoji výrobní uhlíkovou stopu a když s ním bude jezdit důchodce 2500 km za rok tak asi planetu svými emisemi nezriunuje. Notabene při spotřebě u tohoto motoru kolem 4l/100 km. Oproti tomu nový elektromobil jehož skutečná efektivita je někde na 15 % skutečné energetické výtěžnosti paliva bude mít celkové emise 15x vyšší a ekologickou uhlíkovou výrobní stopu 150 x větší. Lidi nenechme se oblbovat. Tohle všechno je jen politika pro zisky nenažraných korporací které chtějí nesmyslně vyrábět předražený krámy a hrabat a hrabat a hrabat kapitál.
Jenže takové stare 1.9tdi smrdí a za některým takovyma autama jezdit je opravdu zážitek pak je člověk predjede co nejdřív to jde i kdyby to mělo být přes plnou
od slováků netřeba se něco učit, jsem rád že už s námi nejsou v jednom státě
Prosimta a co z tym ma obycajny slovensky obcan ze jeden prepity vyfetovany poslanec prepasoval tento zakon do ineho zakona ?
jsou to blbci podobně jakou nás vymýšlí posílat na STK veterány s testacemi.
v parlamentu se nudí všude.
Že vás udivuje, co na Slovensku neustále vymýšlejí. Je to podivný národ a naštěstí jsme se trhli. Jinak bychom dodnes na ně dopláceli a ještě řešili taková jelita jako Fico a jeho kamarádi.
vy to tam mate lepšie🤣🤣Babiš,Fiala..a ako Česi doplaceli na Slovakov??ze vam chodili Slovaci makat do fabrik??kto vam postavil Pražske metro??..tak sa sklidni rasisto..
Co tak zavést 100 % daň na vozidla nad 2,5 litrů a nad 4 litry 200 % daň
Dobrý den.Něco takového může vymyslet jen blb který se nudí v parlamentu.Až bude stát přidávat 10 tis. na novější vozidlo tak to lze.V době kdy lidé mají hluboko do kapsy je nutit k něčemu takovému je hloupost.
10 tis ano, ale Euro