Čas od čau potkáme na silnicích auto, na kterém je na první pohled vidět, že to jeho řidič přehnal s nákladem. Někteří řidiči nemohou nic vidět dozadu, u jiných auto sedí skoro na dorazech a další naloží vozík s nákladem, na který by potřebovali minimálně velkou dodávku. Tací si často vůbec neuvědomují, jak nebezpečně si počínají. Špatně naložený náklad může posádku i zabít, navíc přetížené auto nefunguje, respektive minimálně nefunguje tak, jak výrobce zamýšlel a auto nastavil.
Řidič škodovky přestřelil
Případ slovenského řidiče sdíleli tamní policisté, kteří se dle svých slov nestačili divit. Řešili dopravní nehodu, jejíž viník, řidič Škody Octavia, své auto doslova nacpal nařezaným dřevem. Že tím své auto absurdně přetížil, to asi netřeba dodávat. Ovšem tento řidič navíc pospíchal a u Košic chtěl předjet pomaleji jedoucí dodávku, ale přetížené auto se mu při předjíždění rozkymácelo, takže se řidič otřel o bok dodávky, kterou následně odstrčil do příkopu.
Nejste si jisti policejním tvrzením, že po střechu naložené dřevo auto přetížilo? Pak přidáme jeden detail, podle policie se během jízdy zlomila náprava auta. Proto ta nestabilita a nehoda. Vzhledem k tomu, že spolujezdkyně z dodávky byla zraněna a léčit se bude minimálně měsíc, viník se musí připravit i na stíhání za ublížení na zdraví. A musí vysvětlit kde to dřevo vlastně vzal…
Upevnit a nepřetěžovat!
V prvé řadě si v návaznosti na tento příběh musíme uvědomit, že auta jsou konstruována na „nějaké“ zatížení náprav a „nějakou“ hmotnost. Tyto hodnoty najdeme pod pojmem „Celková hmotnost“, přičemž jde o údaj, který počítá s plně naloženým zavazadelníkem a plně obsazenými sedadly. Už při nakládání věcí do kufru musíte pracovat s jejich rozložením a upevněním. A to i v případě převozu nákupu potravin. Určitě nechcete, aby vám třeba při nehodě nebo ostrém brzdění rozbila láhev minerálky hlavu…
Při skládání věcí do kufru je dobré myslet také na to, aby při případném nárazu působily na zadní opěradla od zavazadel co nejmenší síly. Ty nejtěžší věci tedy přijdou na podlahu kufru (působí nejmenší páková síla) a hned za opěradla (předmět se nerozjede a nestane se z něj beranidlo). Výš a blíž k pátým dveřím pak dáváme lehčí a lehčí věci. „Pokud vezu opravdu těžký náklad, řekněme stavebniny nebo plynovou láhev, je nadmíru rozumné ho v kufru přikurtovat. Zapomeňte na gumicuky, ale i na levné popruhy třeba od pumpy. Hledejte takové, které se mohou certifikátem prokázat, že skutečně něco vydrží,“ radí Robert Šťastný z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto.
Velký pozor dejte také na to, co vezete na krytu zavazadelníku. Veškeré předměty odtud totiž při prudším brzdění, nebo nedejbože dokonce nárazu, volně letí kabinou vpřed. Nepatří sem tedy věci, které už mají určitou a nikoliv bezvýznamnou hmotnost – láhev, krabička se svačinou, knížka, deštník. „Na druhé straně polštář, malá deka, pěnová karimatka a podobně jsou celkem v pořádku, ty škodu nenapáchají. Zvlášť, když budou za opěrkami. Zde je dobré si představit, že když například v padesátikilometrové rychlosti narazíme do pevné překážky, všechny neukotvené věci dál letí touto rychlostí. A je rozdíl, jestli mi kolem ucha padesátkou prosviští mikina, nebo láhev s vodou,“ dává názorný příklad Šťastný.
Pokud auto navíc přetížíte, nemusí vám správně fungovat řízení ani brzdy. A případné krizové brzdění nebo nenadálý vyhýbací manévr mohou snadno skončit fatálně.