nova_dopravni_znacka-slovensko

Slováci mají novou dopravní značku. Má přednost před semaforem

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja - 24. 1. 2023


Na Slovensku se začala objevovat nová dopravní značka, která má navrch nad semaforem. Jde o něco podobného jako je naše svítící šipka na semaforech, která řídí na semaforech odbočení. U našich východních sousedů ale nejde o světelnou značku, nýbrž jen o statickou značku se zobrazenou zelenou šipkou.

O nové dopravní značce informovala Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja. Říká, že tuto dočasnou dopravní značku použila v obci Slovenský Grob v okrese Pezinok. Novinku přinesla vyhláška č. 30/2020 o silniční dopravě, přičemž jde o značku č. 730 „Zelená šipka“.

Dopravní značka se umisťuje přímo na semafor a řidiči umožňuje po zastavení na hranici křižovatky následné odbočit vpravo i tehdy, pokud na semaforech svítí červené světlo. Řidič může odbočit doprava pouze z pravého jízdního pruhu a nesmí při průjezdu křižovatky omezit ani ohrozit jiné účastníky silničního provozu. Platí to nejen na dopravní prostředky, ale i na chodce a cyklisty. 

Štítky: , ,

148 názorů na “Slováci mají novou dopravní značku. Má přednost před semaforem”

        1. Souhlas. Zelené odbočovací šipky byly celém Československu. Od roku 1970, kdy jsem začal jezdit, šipky již byly v provozu.

        2. Jak píše Karel, byla to běžná záležitost, zvyšující plynulost dopravy. Dnes v době všelijakých regulací musíme čekat na to, až nám ovcím dá někdo pokyn, v tomto pŕípadě rozsvítí zelenou.

          1. Tato šipka u nás byla taky, ve vyhlášce 80, nechápu proč jí zrušili, už aby se někdo probudil a vrátil ji zpět. Slovensko je zase o další krok před námi.

      1. Ano. na Ukrajině velmi osvědčená a užitečná značka, a to nejen pro odbočení vpravo, ale v některých T- křižovatkách i pro jízdu „rovně“ při červené na semaforu. Dobrý pomocník pro urychlení přetížené dopravy, uvítal bych ji v celé Evropě.

  1. V některých zemích je možné odbočit vpravo vždy, když se dá zleva ve volném zajištěném směru semaforem a to BEZ JAKÉKOLIV ŠIPKY!

    To vidím za zjednodušení, bez jakýchkoliv nákladů.

    Jednoduché – Odbočující vpravo jede opatrně ke všem, pouští všechny a pak odbočí.

    1. Jak tady už bylo řečeno v cizině to jde i bez šipky nebo se šipkou co nesvítí. Nedávno o tom mluvili i u nás, že by to bylo potřeba zavést zpět. Ale čemu jsem se nasmál, tak jak nějakej odborním říkal, že to není jen tak, musí se o tom diskutovat a natočit nějaká osvětová reklama, která musí běžet aspoň několik měsíců neli let aby si řidiči na to zvykli.

    1. Řidičák jsem si dělal v roce 1982 a statická zelená šipka na semaforu byla běžným doplňkem.

      1. Tomáš Hájek

        Byl jsem před pár týdny v USA a tam je automaticky povoleno, že když nikoho neohrozím, tak mohu zabočit doprava na červenou i bez šipky. A vůbec žádné bezpečnostní problémy to nedělá. (Tak jako i v jiných zemích).

      1. Před 15 lety to měli Ukrajinci ale přitom do dneška neumí používat ani jiné základní prvky

    1. Jiří Stibůrek

      U nás tato značka také existovala a po ní vznikla svítící šipka, chce to jen vyhledat dřívější doplňkové značky kolem roku 1970.

      1. A slováci to teď uvedli jako novou věc Co pamatuji ,vždycky na semaforech byla tato značka.Pak se zavedly svítící šipky.Nevím jestli to nebylo lepší ale určitě nezpomalovaly provoz tak. jako dnešní svítící.

  2. Rozsvěcuje se pouze tehdy když je na směru z leva apod. červená! Svítící šipka dává absolutní přednost.

    1. Ani nahodou! musite dat prednost prijizdejicim z leva, prednost chodcum, a svitici sipka vam muze necekane zhasnout. prectete si vyhlasku!!

      1. V tehdejší NDR byla tato pevná zelená šipka vedle červeného světla běžná už v 80. letech, kdy jsem tam párkrát byl.

    2. Ta sipka nesviti. Je namalovana. Muzete, i kdyz vam sviti cervena, odbocit doprava, ale musite dat prednost autum zleva, ktera maji zelenou. Navic musite na hranici krizovatky zastavit. Jako na stopce a pak teprve jet.

      1. Zase někdo „chytrý“ oběvuje ameriku.Je vidět jací jsou tady znalci Z361/2000Sb., kde se jasně říká, že na zelenou šipku můžete odbočit doprava,přičemž je řidič povinen dát přednost všem vozidlům jedoucím ve volném směru-a ne jenom zleva ale i zprava.Svítící šipka vůbec neznamená že v levo nebo v pravo musí být červená.Na některých křižovatkách to tak funguje ale v žádném případě to není pravidlo.Navíc z prava klidně přijede vozidlo v protisměru protože předjíždí neboť má zelenou a dle ust.par.17 je jasně dané,že na křižovatce se předjíždět nesmí ale tento zákaz neplatí pro řidiče jedoucí po hlavní pozemní komunikaci a dále na křižovatce s řízeným provozem při světelném signálu (semafor)nebo pokynu (policista)volno.Tak pozor i při vjíždění na hlavní do prava,protože tam může přijet vozidlo v protisměru, které předjíždí(třeba cyklistu).Do prava čumím ještě víc než do leva protože dojde k čelnímu střetu z prava(masakr).Stačí aby z prava přijela po hlavní blikající sanitka která všechny předjíždí a protože všichni při odbočování do prava čumíte jenom do leva a jste mrtví.A to není žádná novinka vy chytrolíni,to už platí od doby kdy Hitler nařídil jezdit v pravo.Už přez 30 let se najezdí podle žádné vyhlášky ale podle zákona 361/2000sb.Tak doufám, že vás na cestě nikdy nepotkám(Otče náš jenž jsi na nebesích…….).Seďte raději doma a do auta nelezte.

        1. Tak až budeš „čumět“ doma, promrskni si češtinu. Třeba, jak se píše doprava a doleva. 😉

    3. Jak píše Tomáš, toto není pravda! V ČR takto semafory nastaveny nebývají, ale obecně platí, že autům přijíždějícím zleva může svítit zelená. Proto je šipka umístěna vedle svíticí čevené. Častější u nás je, že musíte dát přednost chodci či tramvaji, pokud se jedná o vjezd na tramvajový pás.
      V cizině je však při této situaci běžné že auta zleva přijíždějí.

    4. Hodně mimo.
      Tady nejde o světelnou šipku a ani ta nedává absolutní právo přednosti v jízdě.
      Zkuste si obnovit znalosti silničního zákona.Možná vám to v budoucnu ušetří starosti.😉

    5. Nemáte pravdu…nebo popisujete jinou zelenou šipku, než je v tomto článku (zelenou šipku v bílém čtverci v protilehlém rohu křižovatky nebo klasickou zelenou šipku na standardním místě zeleného světla na semaforu). Zelená šipka vedle svítícího červeného světla na semaforu dovoluje odbočení za předpokladu, že neohrozíte ostatní vozidla jedoucí na zelenou z jiných směrů.

    6. To byste si měl přečíst vyhlášku. Pokud je vedle semaforu šipka doprava tak smíte odbočit pokud dáte přednost vozidlům ve volném směru. Tu „absolutní“ přednost jak píšete vám dává jen šipka doleva v protilehlém rohu křižovatky při odbočování vlevo.

    7. Přečtěte si vyhlášku. Jinak by se vám mimo Prahu mohlo stát že vás zleva někdo sejme a bude mít přednost. Proto se ta šipka jmenujeme doplňková a opravdu by mohla být trvalá.

  3. K čemu je evropská unie, když za celou dobu její existence nemá ani jednotná pravidla silničního provozu?! Opravdu je jen na řešení zakřivení okurek a dalších blbinek?!

    1. EUROMÝTUS:
      Co se traduje?
      Brusel zakázal křivé banány a okurky.
      Jak je to doopravdy?
      Brusel příliš křivé či rovné banány ani křivé okurky nezakázal. Cílem evropské regulace o jakosti banánů a okurek bylo především definovat kritéria pro jednotlivé jakostní kategorie banánů a okurek určených k dodání v čerstvém stavu spotřebiteli a to podle mezinárodních obchodních standardů. V letech 2011 a 2013 bylo nařízení o banánech zjednodušeno. Nařízení o okurkách bylo v roce 2008 zrušeno.

      Vysvětlení:

      Spolu se vznikem jednotného trhu byla v EU přijata řada pravidel pro standardy kvality ovoce a zeleniny. Smyslem těchto pravidel bylo usnadnit obchod, umožnit spravedlivou hospodářskou soutěž, pomoci výrobcům splnit očekávání spotřebitelů a odstranit nevyhovující produkty z trhu.

      Jedním z takových předpisů bylo i nařízení 2257/94 s cílem zajistit, aby byly na trh dodávány banány vyhovující jakosti. Smyslem normy bylo podle stanovených tříd jakosti (výběr, 1. jakost, 2. jakost) odlišit rozdílnou kvalitu banánů s tím, že v nižších kategoriích byly povolené vady tvaru či povrchové vady. Nařízení tedy především definovalo jakostní kategorie, do kterých se banány třídily, aby pro obchodníky i spotřebitele bylo snazší se orientovat na trhu a každý účastník trhu věděl, že prodává nebo nakupuje zboží určité kvality.

      Podobným předpisem bylo i nařízení 1677/88, které stanovilo minimální požadavky na okurky určené k prodeji (např. aby okurky byly pevné, čerstvé, neporušené) a specifické požadavky pro jednotlivé kategorie jakosti. Nařízení tedy především definovalo kategorie, do kterých se okurky dělily podle své velikosti, zakřivení a míry poškození. Díky tomu bylo snazší s okurkami na evropském i mezinárodním trhu obchodovat a kupujícím to usnadnilo orientaci v nabídce.

      Podobná pravidla navíc již dříve existovala – ovšem na národní úrovni (např. ve Francii, Itálii, Německu a Nizozemsku). Tím, že bylo přijato nařízení na evropské úrovni, došlo ke sjednocení různých národních norem. Pro obchodníky na evropském trhu tak společné nařízení představovalo zjednodušení, protože několik různých předpisů se nahradilo jediným.

      Nicméně v reakci na kritiku, že takováto opatření jsou příliš složitá a vedou k plýtvání potravinami, Evropská komise v roce 2008 tuto legislativu přezkoumala a rozhodla se nařízení o okurkách od 1. července 2009 zrušit a spolu s ním i další předpisy týkající se dalších druhů ovoce a zeleniny. Následně byly zjednodušeny také předpisy týkající se jakostních kategorií a obchodních norem pro banány.

      Nadále existují podobná pravidla dohodnutá na jiné než evropské úrovni – např. v rámci OSN a OECD. Svá pravidla pro standardy kvality ovoce a zeleniny si vytvářejí i samotné obchodní řetězce.

      Více informací:

      Zrušené nařízení Komise (ES) č. 1677/88 ze dne 15. června 1988 (pouze v angličtině)

      Nařízení Komise (ES) č. 1221/2008, kterým se mění obchodní normy v odvětví ovoce a zeleniny

      1. Tak si přečtěte ústavu USA a v Evropě o zelí. To je neskutečně nesmyslné, co vytvoří byrokracie, aby dokázala svou existenci. Nejsem proti Evropě, ale stal z toho neskutečný byrokratický moloch, který parazituje na své neopdstatněné důležitosti a vysává peníze

      2. Tvl, resi se tu sipka na semaforu nebo banany a okurky??????? Nechapu nikoho z vas, kazdej je chytrej, ale jen tady, v zivote nic…

  4. Konečně to někoho napadlo ! V Německu naprosto běžná věc ! Však z logiky věci velmi dobře známe, jak na odbočení v pravo čekáme na křižovatkách na červenou a přitom křižovatkou nic nejede ! Všichni stojíme a kde nic, tu nic…….
    Tohle tady mělo být před dvaceti leti !!!! Pokud to funguje třeba v tom Německu, musí to fungovat i tady !!! Jednoduchá věc, která dává smysl !!!

  5. Jedno negativum to má. Chodci vpravo by byli mnohem víc ohroženi, než jak je to u nás, kdy aspoň chvíli svítí řidičům odbočujícím doprava červená a chodci mají šanci bezpečně přejít na druhou stranu. Máme to bezpečnější. Jak tam blb uvidí zelenou šipku, tak pojede a na chodcích mu záležet nebude.

    1. Už blahé paměti v NDR se tuto značku používalo. Nebyl jsem v USA a tam prý také funguje. Podle vás by každý blb už dávno někoho zabil, protože ten princip je stejný. Jestli s tím nemáte problém sám?

      1. V USA nepotřebují žádnou šipku. Tam se může na červenou odbočit v právo vždy. V Německu jsou takto označeny křižovatky kde je to bezpečné.

        1. V Usa je možné odbočit doprava na červenů, pokáď tam néni značka No turn on red, teda zákaz odbočení na červenů. Samozřejmě první mosím zastavit.

      2. Máte pravdu, v USA dokonce platí, že doprava se odbočuje na červenou i bez jakékoli ´v značky.
        Jsou křižovatky, kde je ze všech stran stopka a první jede ten, kdo tam byl první a tak se pokračuje podle pořadí dojezdu do křižovatky. Vždy na takové křižovatce si říkám, že u nás by vydržela bez bouračky tak hodinu.

      3. V Usa je možné odbočit doprava na červenů, pokáď tam néni značka No turn on red, teda zákaz odbočení na červenů. Samozřejmě první mosím zastavit.

  6. No, nevím. Kromě praktických potíží tady už rozebraných mě napadá jedna systémová záležitost: z vyhlášky platí, že stejně jako svislé dopravní značky mají přednost před vodorovným značením, má semafor přednost před svislými značkami. A najednou by existovala „svislá“ značka (stálá), která by měla přednost před semaforem? Tj. výjimka z vyhlášky? Podle mě nebezpečný precedens, zbytečná komplikace. Byl bych radši, aby buď bylo zavedené pravidlo „odbočení vpravo na červenou“ (samozřejmě s dáním přednosti ve „volném směru“), nebo jednoduše nechat svítící zelenou šipku jako součást semaforu a nevymýšlet.

    1. Tato komplikace, či precedens funguje i v jiných zemích a nezpůsobuje žádné problémy. Kromě Polska ji mají myslim i v Beneluxu. Komplikace způsobuje většinou arogance a stupidita jedinců za volanty.

      1. V Canade to funguje dokonce i bez sipky. Na cervenou lze po zastaveni v 99% odbocit doprava. Mimochodem, nas redaktor se spatne vyjadruje. Ta sipka nema prednost pred semaforem- je soucasti semaforu

      2. Asi jsi neviděl žádná videa s USA a Kanady…tam to mají stejné a bourá každej druhej,protože jezdí vpravo na tu červenou a nedávají přednost,nedívají se do zrcátka a jedou..takže já jsem proti tomu aby to někdy bylo i u nás,..semafor je semafor a na co ještě taková DE*ILNÍ značka?

      3. Plně s vámi souhlasím, sám mám zkušenosti z USA, kde ani žádné šipky nejsou a platí pravidlo možnosti odbočit v právo na červenou.
        Když uvážíte, že je tam doprava daleko hustší a funguje to, tak nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat i u nás!

      4. Ano v Německu je to běžná věc, ale nesmíte zapomenout na jednu důležitou věc. Svítíli na semaforu červená musíte bezpodmínečně zastavit ( jako na stopce ), pak můžete pokračovat v pravo. Pokud toto pravidlo nedodržíte a projedete bez zastavení, čeká vás tučná pokuta. Je známo, že policie v Německu je přísná a nesmlouvavá. Hezký den.

    2. Jenže svítící šipka znamená že v příčném směru musí být červená! Takže je to kontraproduktivní. Nejlepší by bylo upravit vyhlášku tak že odbočení v pravo platí, po zastaveníí a dání přednosti z leva automaticky. Ale ne na každé křižovatce to dovolují rozhledové poměry. Už si to přesně nepamatuji ale mám dojem že koncem 60ých let to u nás ještě platilo a zelená šipka na některých semaforech byla. V tu dobu jsem začínal jezdit.

  7. Byl jsem v Polsku poprvé v roce 1992 a měli ji tam taky. Výborné řešení, okamžitě jsem si na ni zvykl a přemýšlel, proč toto řešení není v Česku. Asi se na plechové šipce nedá vydělat tolik, jako na svítící. Žádné jiné negativum mě nenapadá.

  8. Ještě by bylo dobré aby na křižovatce řízené světelnou signalizací když svítí zelená a přechází v oranžovou aby ta zelená 3x zablikala a tím upozornila řidiče blížící se ke křižovatce že bude končit a tím jim řekla aby nezvyšovali rychlost. Funguje to v Bratislavě

  9. V Americe se na křižovatce může odbočit do prava i když na semaforu svítí červená, i bez šipky…

    1. Přesněěě 😀 ale tam jsou ridici ohleduplni. V Cechach by to nefungovalo.. A uz vubec by nefungovalo americke 4-way stop 😃😃😃 (pro nepolibene: krizovatka, kde je na kazdem prijezdu stopka a krizovatkou se projizdi dle poradi, v jakem vozidla prijela)…

      1. 4-way stop mají i v JAR a také bezpečně funguje. U nás by byly křižovatky plné šrotu. Ale je to také o hustotě provozu.

      2. Není to jen o ohleduplnosti. Zmíněné pravidlo v USA je podpořeno legislativně tak, že KAŽDÝ účastník nehody na takové křižovatce je zároveň i viník. Některé tyto typy křižovatek v USA jsou vybaveny semafory se stálým červeným světlem. A i tam jsem zažil, že to frajeři „propálili“ bez ohledu na ostatní.😠

    2. Jan Polívka

      V bývalé NDR byla tato značka běžná. U nás by byla užitečná taky. (Samozřejmě až po důkladném, několikaletém rozboru a ověřování.)

    3. V Americe je naopak běžné na červenou odbočit, samozřejmě poté,co dáte přednost autům ve volném směru. Pokud to situace na dané křižovatce neumožňuje, je tam značka „No turn on thé teď“.

  10. Klasická doplňková šipka, která říká, že můžeme doprava odbočit jen v případě, že je zleva volno. U nás se používá jako světelná a rozsvecuje se jen nekdy, take si musime hlidat auta zprava. Ale např. v Německu je takto plechová. Doprava je pak plynulejší Nic nového.

    1. Při odbočení do práva si hlídat auta zprava?
      Při této šipce dáváš přednost všem. Když to klasická semaforová šipka ti říká že máš opustit volně křižovatku resp. Je volný průjezd.

      1. Pletete si vyklízecí šipku při odbočování doleva se šipkou doprava, u té musíte dát přednost zleva jedoucím vozidlům.

      2. Nesmysl! Pletete si Zelenou šipku pro odbočení vpravo se Signálem pro opuštění křižovatky. Přečtěte si pořádně význam obou světelných signálů!

    2. Rozsvěcuje se pouze tehdy když je na směru z leva apod. červená! Svítící šipka dává absolutní přednost.

      1. Tady se probira varianta, kdy sviti obecna cervena a k tomu (zaras) se rozsviti zelena sipka vpravo – v tomto pripade NEMUSI svitit v pricnem smeru cervena. Vy jako vozidlo odbocujici vpravo muzete jet ale musite dat prednost vsem pripadnym vozidlum, ktera jedou v tom pricnem smeru. A tato namalovana slovenska znacka z clanku proste funguje jako by ta sipka vpravo k te cervene svitila stale.
        https://automoc.eu/clanky/2017/zelena-sipka-vedle-semaforu/

  11. Dopravní značka NEMÁ přednost před semaforem! Redaktor píše bludy. Má stejný význam jako světelná zelená šipka u nás. Jen platí pořád.

  12. Nechápu co se tady řeší. Stačí si koupit BMW a můžete jet na červenou všemi směry..

  13. To by šlo i u nás odbočit vpravo na červenou za předpokladu že by nejelo auto které má zelenou sice u nás je taky šipka rovne a doprava ale ta se vždy nerosviti.

  14. Jak tady bylo mockrát zmíněno,v okolních státech (i USA) dávno běžná věc…
    Pamatuji si, jak kdysi v DDR,na mě auta troubila,proč stojím na červenou a nejedu když odbočuji doprava…
    A odečítání vteřin na semaforech? U nás složitá věc..Ubylo by asi pokut za jízdy na
    červenou….

  15. Na Ukrajině to funguje i bez šipky. Doprava se na červenou může odbočit automaticky všude.

    1. Máš to tam napsané.Po zastavení na hranici křižovatky může odbočit do prava atd..Třeba číst vše ne jen nadpis 🤦

    2. Bořivoj Dobrovodský

      Já byl už v 1991 s ženou v USA a červená při odbočování doprava byla jako stopka, velké urychlení dopravy, nemoci jsem si vynachválit, vás Bořivoj

    1. V DDR jich bylo plno už za Honeckera. Je to stejné, jako kdyby u nás svítila zelená šipka vlevo trvale. Samozřejmě se musí dát přednost případným vozidlům zleva. Takže žádný objev. U nás tyto šipky svítí zpravidla (ale ne vždy) jen když zleva mají červenou. Ale třeba na sjezdu v Holešovičkách do tunelu na to bacha. A v Löbau (jakož i na mnoha místech ve východní části Německa) byla taková zelená plechová šipka celá desetiletí. Nedávno ji nahradili světelnou :-)

    2. Ano, bylo to u nás už za bolševika. Plechová zelená šipka umožňující trvalé odbočení doprava. Vyhl. 100/75 Sb.

  16. V Německu běžná věc.
    Je to super
    Snad se už konečně dočkáme i u nás

    Prosím
    Jednejte rychle
    Uvolní to spoustu křižovatek

  17. Tohle je značka, která bude někoho stát život.
    Je to pravidlo, které ruší všechna pravidla.
    Za případnou nehodu bude odpovědný ten, kdo tuto úpravu navrhnul. Nikoliv účastník předpisem organizovaného chaosu.

  18. Nad semafor šipka rozhodně není, pouze se může odbočit vpravo pokud z volného směru (zleva) nic nejede ! To zastavení jsem nevěděl, auto s CZ by si asi poliš vychutnal… obdobně to na svítící šipku platí i u nás, bohužel o dání přednosti ve volném směru řidiči moc neví…

    1. Normální odbočení v pravo na červenou jako mají v USA. Je to o zvyku, nebezpečné to samo o sobě není. V případě nehody je vždy viník jasný.
      Chtěl bych to i u nás na mnoha křižovatkách, kde je slabší provoz.

  19. Chytrolini ve statech je možné odbočit do práva když neohrozite ostatní účastníky provozu o bez šipky a všichni to dodržují ale u nás funguje kdo má lepší auto může se cpat kde chce neukázněních je většina

  20. Koukám že redaktor dela z toho zázrak všude i unas jsou zelené šipky běžně ale jasne pravidlo je furt musi dbat bezpečnosti zas dají že můžou odbočit aniž by se rozhlydly jak to bylo s přechodama kdy policie prezentovala v televizi o přednosti na přechodech ale jaksi zapoměly zdurazni povinosti

    1. Jednoznačně nejste řidič, jinak byste věděl, že tohle u nás platí už dávno. Proč komentujete něco, čemu nerozumíte?

      1. Můžete dovysvětlit…pokud svítí červená bez doprovodné zelené šipky vpravo, tak tam stojíte

  21. V zahraničí, např. v Bulharsku nebo v Rakousku docela dobře funguje semafor, kde se na pozici oranžového světla odečítá čas ve vteřinách, kdy naskočí červená nebo zelená. Na dálku už člověk vidí jestli stihne na zelenou projet.

    1. Odečítání času a to i u chodců jsem viděl v Bělorusku už před 15 lety.
      Kolem červené a zelené byl navíc oranžový kroužek, který před přepnutím začal blikat.

    2. S tématem odbočení na zelenou šipku nemá váš komentář nic společného. Četl jste pořádně ten článek? Je o něčem jiném, než píšete.

    3. Máte v tom zmatek.V Rakousku před rosvícením červené zelená začne blikat.A nic se neodečítá.

  22. Ve Slovinsku nebo Chorvatsku zcela běžná značka na mnoha semaforech, ale auto-mania opět objevila něco již dávno objevené.

  23. Jiří Vondra

    To by pomohlo i u nás. Jak dlouho to bude trvat, než se to přijme i v naší republice?

    1. V „šedesátkách“ to bylo i u nás, např. v Praze na mnoha křižovatkách, které byly řízeny i manuálně policistou v „kukani“, co přepínal světla.

  24. Tohle pamatuji v 60. letech minulého století i u nás, už si nepamatuji, kdy to z vyhlášky zmizelo

  25. Tato značka se používala i u nás, ale časem se na ni zapomnělo! Jsou ale místa, kde by se uživila i dnes.

    1. Jako senior tuto značku z mého mládí také pamatuji, ovšem dnešní mileniáni, jako třeba ten Plachý co vědí a znají ho-no se nad tím rozplývají.

    2. Nezapomnelo, proste prestala platit, vyskrtli ji. Nas silnicni zakon, zadnou takovou znacku aktualne nezna.

  26. Tady zase objevili Ameriku, tato značka je už v mnohých Evropských státech dávno, i bývalá NDR to měla zavedené…

    1. Je to pravda, byl jsem tam dvakrát, v r.19877 na motorce a následný rok Škohou 100 MB, platilo to tam.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru