nokian_tyres-pneumatika

Skrytá past na řidiče: gumy na pohled vypadají dobře, ale pojišťovna je vidí úplně jinak

Autor: Petr Pilný - Zdroj: pneumagazin.cz, pojmag.cz - Foto: Nokian Tyres - 9. 12. 2025


První mrazíky dorazí, fronty v pneuservisech opadnou a většina řidičů má pocit, že má splněno. Auto je přezuté, zimní nebo celoroční pneumatiky mají na první pohled dostatek vzorku a kontrolka svědomí zhasne. Jenže právě tady může vznikat nebezpečný klid.

Podle aktuálního průzkumu je většina motoristů na zimu formálně připravena. Dezén zkontrolovali, včas přezuli a mají pocit, že tím je o bezpečnost postaráno. O skutečné kondici pneumatik ale často rozhoduje něco jiného než jen milimetry vzorku.

Kdy už guma není „v nejlepší formě“

Odborníci připomínají, že užitné vlastnosti pneumatik významně ovlivňuje jejich stáří, to, jakým způsobem se používají, i to, kde a jak byly mimo sezónu uskladněny. Hloubka dezénu je jen část příběhu. Guma stárne, ztrácí pružnost a tím i schopnost přilnout k vozovce, ať už má najeto hodně kilometrů, nebo jezdí jen občas.

Životnost zimních pneumatik se obvykle uvádí mezi pěti a deseti lety. V tomto období začíná směs postupně degradovat. U celoročních pneumatik je logicky kratší, protože se používají celý rok a mají jinak nastavenou směs. Podle Lukáše Bábíčka z e-shopu Pneumatiky.cz se ztráta pružnosti a přilnavosti projevuje jak u často namáhaných gum, tak u těch, které tráví velkou část života v garáži.

Skutečný věk pneumatiky prozradí kód DOT na bočnici. Poslední čtyři číslice ukazují týden a rok výroby. Odborníci však rozlišují celkovou životnost od výroby a provozní životnost, která začíná až dnem, kdy se pneumatika poprvé dostane na auto. Při bezpečném skladování v ideálních podmínkách se totiž vlastnosti zatím nepoužitých gum mění jen velmi pomalu.

Pneumatiky také stárnou. Vadí jim to? A jak zjistit jejich stáří?

Mnohem podstatnější než samotný údaj na bočnici je proto pečlivá vizuální kontrola. Řidič by si měl všímat prasklin, zpuchřelých míst, deformací nebo nerovnoměrného sjetí. A jakmile se provozní věk pneumatiky začne blížit pěti rokům, měla by být tato kontrola častější a důkladnější. Pětiletá hranice je podle odborníků okamžik, kdy už se vyplatí zpozornět.

Jak to vidí pojišťovny a výrobci

Zajímavý pohled nabízejí i pojišťovny. Datum výroby berou spíše jako informativní údaj. Klíčové je, v jakém stavu pneumatiky byly v době nehody. Jan Marek z Generali České pojišťovny potvrzuje, že samotné stáří gumy není důvodem ke snížení nebo odmítnutí plnění. Problém nastává ve chvíli, kdy je zřejmé, že pneumatika byla ve špatném technickém stavu. Pokud k prasknutí nebo selhání došlo v důsledku opotřebení, prasklin nebo zpuchřelých boků, může pojišťovna u havarijního pojištění plnění i odmítnout. U povinného ručení pak může přijít postih vůči pojištěnému.

Podobně situaci popisuje i Direct pojišťovna. Podle Michala Kárného je rozhodující technický stav a funkčnost pneumatik v okamžiku nehody. Důležitá je také příčinná souvislost. Pokud se prokáže, že nehodu způsobila sjetá pneumatika, špatný rozměr nebo nesprávný tlak, může pojišťovna u havarijního pojištění plnit méně a u povinného ručení může vymáhat vyplacené peníze za škodu po viníkovi.

Na druhé straně stojí výrobci. Milan Marušák ze společnosti Goodyear Czech připomíná, že řada motoristů si stáří pneumatik vykládá nepřesně. Testy ukazují, že výkonnost nových nepoužitých pneumatik Goodyear vyrobených s odstupem několika let se prakticky neliší, pokud byly skladovány správným způsobem. Své původní vlastnosti si tedy dokážou uchovat několik let ve skladu.

Pneumatika podle něj začíná skutečně stárnout až v momentě, kdy je nasazena na vůz. Teprve tehdy na ni působí kombinace mechanického zatížení, změn teplot a vlhkosti a také ultrafialové záření. V reálném provozu tak má pneumatika omezenou dobu plné užitné životnosti, obvykle kolem pěti let. I proto výrobce doporučuje, aby řidiči stav svých pneumatik pravidelně kontrolovali, a to nejen při přezouvání před zimou.

Na pohled pěkný dezén tedy rozhodně neznamená, že je guma v ideální kondici. Před cestou do hor se proto vyplatí věnovat pneumatikám pár minut navíc. Může to být ta nejlevnější „úprava auta“, která rozhodne o tom, zda zůstane zimní výlet jen příjemnou vzpomínkou.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru