Češi na vlastnictví vozu nezanevřeli ani v době růstu cen. Na výrobu konkrétního modelu automobilu by si však podle průzkumu počkala déle než půl roku pouze polovina Čechů. V kurzu jsou naopak stále populárnější ojeté vozy, jejichž pořizovací cena je nižší. Elektromobily navzdory nižším provozním nákladům lákají pouze 19 % Čechů, což je o dost méně, než lze sledovat v zahraničí. I tak je nárůst zájmu o automobily s alternativním pohonem pozorovatelný. Vyplynulo to z letošního vydání EY Mobility Consumer Index mezi 13 tisíci řidiči v 18 zemích.
Automobil nejlépe do osobního vlastnictví
I navzdory problémům dodavatelských řetězců a růstu cen spotřebitelé celosvětově nadále preferují možnost mít k dispozici vlastní vůz. Momentálně by takovou investici chtělo učinit v průměru na 45 % dotazovaných – větší zájem je například v USA, Evropa se naopak pohybuje lehce pod průměrem. 63 % respondentů si chce vůz koupit do roka. Jde o jasnou spotřebitelskou preferenci zejména ve srovnání s ochotou využívat služeb autopůjčoven nebo se zapojit do modelů sdíleného užívání automobilů, přičemž až dvě pětiny účastníků průzkumu považují tyto alternativy za nevyhovující jejich potřebám. Na celkové situaci se podepsaly i zkušenosti s globální pandemií, během které prudce vzrostl počet zaměstnanců pracujících v režimu home-office. Z toho důvodu logicky klesla obliba veřejné dopravy a sdílené mobility – a spotřebitelé se naopak i kvůli obavám o zdraví začali zase ve velkém zajímat o pořízení vlastního vozu.
„V otázce volby stáří vozu převládají preference nových aut. Jejich dodací lhůty ale stále zůstávají velmi dlouhé. Na vybraný model od dané značky by si počkalo déle než půl roku jen 49 % zákazníků. Ostatní by buď jako kompenzaci za čekání požádali o slevu (25 %), nebo by si koupili podobný model od jiného výrobce (11 %) či jiný model od stejné automobilky (11 %). V Česku tolik věrní jedné značce ale nejsme. Průzkum z prosince 2021 ukázal, že na kýžený model by si počkalo jen 18 % lidí, 25 % by se poohlédlo po jiném výrobci,“ komentuje výsledky průzkumů Zdeněk Dušek, Partner EY pro automobilový sektor. Důsledkem toho je i fakt, že se pozornost spotřebitelů často stáčí například i k ojetým vozům.
Mnoho řidičů vnímá ojeté vozy jako adekvátní řešení. Spotřebitelé si na nich pochvalují zejména příznivé pořizovací ceny, což je přesně to, co po několika krizových letech poptávají. Problémy dodavatelských řetězců i nedostatek polovodičů prodlužující dodací lhůty nových vozů jsou některé z dalších důvodů, proč jsou ojetiny čím dál víc žádoucí. Přesto existují parametry, které jsou pro zájemce o koupi důležitější než ostatní – vůbec nejčastěji uvádí výši najetých kilometrů, původ vozidla i historii vlastnictví, nehod a oprav. Specifikem českých řidičů je jejich preference nezávislých servisů oproti autorizovaným (48 % vs. 41 %). Ve světě je přitom situace opačná (38 % vs. 42 %).
Nejlepší ojetina roku? Britové tvrdí, že je to Škoda Karoq s litrovým tříválcem
Rostoucí popularita ojetin je dobrou zprávou pro autosalony, pro které znamená zvýšená poptávka možnost získání dalších zdrojů finančních příjmů. Dá se očekávat, že stabilizace na trhu s novými vozy bude mít stejný efekt i co se týče prodejů těch ojetých. Zajímavé je i geografické rozdělení – zatímco ojeté vozy preferují spotřebitelé na vyspělých trzích, jako je Norsko, Nizozemsko nebo Spojené království, ty zbrusu nové relativně častěji kupují spotřebitelé v Číně, Indii nebo Mexiku.
Obliba elektromobilů roste, v Česku zatím nesměle
Zkušenosti spotřebitelů z celého světa hovoří ve prospěch elektromobility. O tom svědčí i ochota aktuálních vlastníků elektromobilů si za nový elektromobil klidně i připlatit, což potvrzuje více než polovina (52 %) z nich. To se rozhodně nedá říct o těch, co mají v garáži automobil se spalovacím motorem, mezi nimiž je více než pětinu ceny připraveno připlatit jen 28 %. Česká republika ale jako by se aktuálním trendům vzpírala – pořídit si automobil s alternativním pohonem je lákavé jen pro 19 % řidičů, zbytek zůstává věrný klasickým spalovacím motorům. Pro 4 % je schůdnou alternativou plyn. Je ale potřeba zdůraznit, že celá třetina Čechů tvrdí, že žádnou pevnou preferenci ohledně automobilu nemá.
„Zájem o elektromobily v posledních dvou letech trvale stoupá. Patrná je především větší poptávka po plně elektrických variantách. Důvěra spotřebitelů v technologii elektromobilů totiž výrazně vzrostla – 20 % respondentů, kteří si kupují automobil, plánují koupi plně elektrického vozu, zatímco v průzkumu z roku 2020 to bylo o 13 procentních bodů méně,“ poukazuje na vzrůstající trend Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový sektor v regionu střední a východní Evropy. Za hlavní důvody pro nákup elektromobilu poté uvádí tradičně starost o životní prostředí. Nově se ale v globálním průzkumu mezi motivacemi objevuje i nárůst výše pokut pro vozidla s konvenčními motory. V Česku mezi největšími lákadly figurují nižší provozní náklady (53 %), regulace a omezení (34 %) a teprve na třetím místě nižší objem produkovaných emisí (32 %).
Čechy na elektromobilech odrazuje hlavně vyšší cena. Se spotřebiteli ze světa ovšem sdílejí obavy ohledně dojezdové vzdálenosti na jedno dobití, které mnohdy neodpovídají realitě. Obecně panuje shoda na tom, že řidič požaduje průměrnou dojezdovou vzdálenost cca 480 kilometrů, což je v naprosto reálných možnostech většiny elektrických vozidel na trhu. Drtivá většina (80 %) řidičů dobíjí své elektromobily alespoň jednou týdně v rámci domácí sítě. Napájecí stanoviště v místě pracoviště nebo v blízkosti škol jsou ale také využívána stále častěji. Pokud je potřeba dobít elektromobil na veřejně přístupném místě, suverénně mezi nimi vedou nákupní centra, dálniční odpočívadla a čerpací stanice, což může být slibnou motivací pro segment maloobchodu.
Jak Češi šetří na autech: Jezdí svým autem méně, čtvrtina zvažuje elektromobil
Technologie jsou vítány, ale rozhodně nehrají prim
Trendy digitalizace a automatizace se v automotive sektoru prozatím prosazují poněkud nesměle. Týká se to například možnosti kompletního přechodu na online obchodní proces. Spotřebitelé z celého světa stále preferují osobní kontakt s prodejcem, který je navíc doprovázen možností si kupovaný produkt takzvaně „osahat“. Nezdá se pravděpodobné, že by se na tom mělo v nejbližších letech cokoliv měnit. Neznamená to však, že by řidiči nevyužívali internetové technologie vůbec – až 66 % účastníků průzkumu uvádí, že používají internet, mobilní aplikace a sociální sítě ke shromažďování informací. Populárními nástroji jsou zejména cenové kalkulátory, možnost rezervace testovací jízdy a konfigurátor vozidel.
Samostatným tématem je i konektivita. Ukazuje se, že spotřebitelé si nejvíce považují funkcí, jako je dopravní zpravodajství (57 %) a oznamování o poruše vozidla a případné pomoci v nouzi (50 %). Relativně novou funkcionalitou, která ale nabývá na oblibě, je doručování zboží přímo do kufru. Zajímají se o něj především respondenti žijící ve větších městech, kteří jsou většinou příslušníky mladších generací. Zároveň jde o spíše movitější klienty. Obecně přitom platí, že některé trhy jsou digitalizaci a automatizaci daleko otevřenější. Řeč je třeba o Norsku nebo Nizozemsku, naopak Česká republika mezi těmito státy tradičně chybí.
EY Mobility Consumer Index 2022 je nejnovější edicí tradičního výzkumu veřejného mínění nadnárodní poradenské společnosti EY, ve kterém je pozornost věnována nejnovějším spotřebitelským trendům na trhu s osobními automobily. V letošním roce zohledňuje odpovědi cca 13 tisíc respondentů z celkem 18 zemí světa. Sběr dat probíhal v průběhu března 2022. Lokální EY průzkum na reprezentativním vzorku mezi českými řidiči proběhl v prosinci 2021.
Takže jsme se dozvěděli, že elektromobil má nižší provozní náklady. Tak to starou belu, elektřina se nejen nezlevnila, ale poněkud dost zdražila. Ale třeba to má pan pisálek jinak. Pokud vezme spotřebu el. enrgie 20 kWh/100 km po kč 16, tak to má 320 kč / 100 km, tak to je opravdu láce. A navíc se jedná pořád o dotovanou cenu, neztíženou podobnou spotřební daní, jako u klasických phm, pak by to bylo třeba 500 kč / 100 km. Dále se tu vozí neužitečné zařízení pro ukládání el. náboje v několik set kg těžké baterii, což auto huntuje i pneumatiky a vozovky. Tolik asi k té údajné „výhodnosti“.