Nehody se bohužel stávají a pokud jste sami v roli poškozeného, musíte se o vyřízení škody postarat. Základem je kontaktovat pojišťovnu viníka a domluvit se s ní na postupu. Pokud vás pojišťovna pošle do svého smluvního servisu, raději na to přistupte.
Záznam o nehodě a několik telefonátů
V rámci řešení každé nehody vždy vyplňte záznam o tom, co se stalo. V rámci toho vám viník také musí říct, kde má pojištěné auto, protože jste to vy, jako poškození, kdo to s pojišťovnou nakonec bude řešit. Pokud po nehodě panují zmatky nebo poškozený v rámci stresu neví, kde má auto pojištěné, vše ověřte na stránkách České kanceláře pojistitelů. Tam stačí zadat registrační značku auta a datum, ke kterému chcete znát odpověď, a vše velmi rychle najdete. Pokud se ale ukáže, že auto viníka pojištěné není, ihned na místo volejte policii. A to i v případě, že jde jen o pomačkané nárazníky! Škodu pak budete řešit přímo s ČKP, která ji po viníkovi bude vymáhat.
Pokud ale vše proběhne bez problému, co nejdříve po nehodě kontaktujte pojišťovnu viníka. „Po autonehodě je důležité co nejdříve kontaktovat pojišťovnu a nehodu nahlásit. Proces vyřízení škody se může lišit v závislosti na konkrétních okolnostech nehody a rozsahu škod. Obecně pojišťovny vyžadují podrobnou dokumentaci škody, včetně fotografií a policejního záznamu, pokud byla policie na místo přivolána. Pojišťovna následně posoudí škodu a určí výši pojistného plnění,“ popisuje Generali Česká pojišťovna a pokračuje: „Doba, po kterou je plnění vyplaceno, se může pohybovat v řádu dní až týdnů. V případě nesouhlasu s rozhodnutím pojišťovny má klient právo požádat o revizi nebo se obrátit na nezávislého odborníka. Je dobré mít na paměti, že rychlost a efektivita vyřízení může být ovlivněna i kvalitou a úplností poskytnutých informací.“
Jak je to nově se záznamem o nehodě? Papír nepotřebujete, ale když nejsou data, tak se bude hodit
Smluvní servis? Často rychlejší řešení
Možná máte oblíbený autoservis, případně je mechanik třeba i váš kamarád. Nikdo vám samozřejmě nenařizuje, kam máte auto dát opravit. Nicméně pojišťovny mají své smluvní servisy a minimálně se nad nimi vyplatí popřemýšlet.
„Výhodou opravy v partnerských servisech pojišťovny je, že všechno vyřizování proběhne mnohem rychleji. Například díky tomu, že vás vezmou na řadu přednostně. A poškozené auto sami nafotí. Nemusíte tedy čekat na mobilního technika nebo auto fotit sami. Také předávka opraveného auta proběhne bez zbytečného zdržování. Partnerský servis vám totiž auto předá už na základě výplatního dopisu od pojišťovny. Tedy dřív, než bude mít peníze na účtu,“ vysvětluje pojišťovna Direct.
„Na výběr servisu si dejte pozor. Některé pojišťovny nabízejí seznam doporučených servisů nebo mohou přímo spolupracovat s konkrétním servisem. Tyto servisy jsou ověřené a zaručují pojišťovně kvalitu oprav. Pokud se rozhodnete pro opravu vašeho vozidla mimo síť smluvních servisů pojišťovny, může to vést k prodloužení likvidace a pojišťovna ne vždy proplatí vše, co je účtováno. Důvodem je, že pojišťovny mají se smluvními servisy dohodnuté speciální podmínky a ceny, které mohou být výhodnější než u jiných servisů. Nezapomeňte se také zeptat na možnost poskytnutí náhradního vozidla, pokud bude vaše auto v opravě delší dobu. Vedle fyzické opravy vozidla je také důležité věnovat pozornost psychologickým dopadům nehody a případně vyhledat odbornou pomoc,“ doplňuje nakonec ještě Generali Česká pojišťovna.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.