2024 Škoda Scala - Škoda Kamiq - facelift

Škodovka prodlouží výrobu trojice oblíbených modelů. Elektromobily zákazníky příliš netáhnou

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Škoda, ČTK - Foto: Škoda - 26. 6. 2024


Už měly mít na kahánku a brzy měly končit. Tři u zákazníků oblíbené modely plánovala Škoda v blízké budoucnosti zrušit a místo nich se zaměřit na elektromobilitu. Ovšem člověk míní a trh mění….

Do konce tohoto desetiletí jsme se měli rozloučit s modely Kamiq, Fabia a Scala. Vše se ale změnilo a mladoboleslavská automobilka je i nadále nechá ve hře. Důvod? Mimo jiné i vlažnější přechod na elektromobilitu, než se očekávalo, a zároveň velká světová poptávka po těchto modelech. Šéf Škody Auto Klaus Zellmer navíc pro ČTK prozradil, že Octavia, Superb i Kodiaq budou vyráběny i po roce 2030.

Jaké jsou důvody pomalejšího přechodu na elektromobilitu, než byla všechna očekávání, to asi uhádne každý. Podle Zellmera, který o tom mluvil pro Seznam Zprávy, jde především o náladu a preference spotřebitelů, ale také o vysoké ceny těchto aut či o nedostatečnou infrastrukturu. „Spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu. I proto je opravdu důležité trefit se s modelem pod hranici 20 000 eur (500 000 Kč). Když se ale podíváte na model Fabia, v některých evropských zemích začíná na 15 000 až 16 000 eurech. To je stále čtvrtinový rozdíl proti nejlevnějšímu plánovanému elektromobilu,“ popsal Klaus Zellmer.

Třetina majitelů elektromobilů se chce vrátit ke spalovákům, v Americe je to ale dokonce až půlka majitelů

Vyšší ceny elektromobilů jsou ale logické. Jejich výroba je dražší, především ceny surovin pro výrobu baterií. „Čtyřicet procent ceny elektromobilu tvoří baterie,“ řekl Zellmer. Strategií automobilky bude i představení městského crossoveru Škoda Epiq v příštím roce s cenou kolem 25 000 eur, tedy asi 600 000 Kč. „To je rozumná nabídka za kompaktnější městské SUV. Jsem přesvědčen, že tento vůz změní pravidla hry,“ vysvětlil šéf Škody.

Zajímavostí bylo tvrzení šéfa značky Škoda, který by si dle svých slov dnes nevsadil na to, že v roce 2035 skončí spalovací auta. A to jsou velmi silná slova, byť dodal, že pro Škodu jde o plánovací předpoklad. „Mně upřímně ale neděsí to, že rok 2035 bude znamenat konec prodeje nových vozů se spalovacími motory. Daleko větší strach mám z toho, co se stane se všemi auty se spalovacími motory, které budou stále na trhu. Nemáme pro ně řešení, které by snižovalo emise CO2,“ řekl v rozhovoru.

V konečném důsledku i Zellmer zmínil, že to, jestli se dnes plánovaný termín konce prodeje spalovacích aut, tedy rok 2035, posune nebo ne, záleží i na spotřebitelích. A jakkoliv se podíl elektromobilů opravdu neustále zvyšuje, jde to jen velmi pozvolna. Nesmíme také zapomínat na to, že automobilky budou auta se spalovacími motory vyrábět i nadále, jen ne primárně pro evropské trhy. Problém ale je, že všechny v Evropě působící značky investovaly miliardy eur do vývoje elektromobility, protože počítaly s nařízením EU a s tím, že v roce 2035 tu nic jiného, než elektromobily prodávat nebudou. Do vývoje spalovacích motorů pro evropské trhy už nešly finance skoro žádné. Pro automobilky tak je současná doba extrémně drahá a nejistá. Jakékoliv plánování výroby, modelů nebo investic je skoro nemožné.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru