Přes jedno a čtvrt století historie značek Škoda a Laurin & Klement přineslo mnoho zajímavých vozů. Některé se staly legendami, za pozornost ovšem stojí i ty ostatní. Seznamte se s některými z nich.
1900: „Quadricykl“ pražskou senzací
První prototyp auta sestavili mladoboleslavští z komponentů svých motocyklů a tříkolek s benzinovými jednoválci. Čtyřkolka — quadricykl — se představila 1. července 1900.
Místo volantu byla použita řídítka, pod sedlem motocyklového typu vidíme válcovitou nádržku s benzinem. Sedadlo spolujezdce, spojené s širokou oporou pro nohy, se ocitlo o něco níže. Řidič, známý pražský cyklista Bedřich Merfait, tak měl přes slaměný klobouk pasažéra dobrý výhled vpřed.
1904: Čtyřválcový motocykl L&K CCCC
Skutečnou senzací své doby se stal jeden z prvních čtyřválcových motocyklů na světě, typ CCCC, představený v březnu 1904. Na zdvihový objem 735 cm3 se „složily“ čtyři standardní, napříč uložené jednoválce se samostatnými klikovými hřídeli a navzájem spojenými ozubeným soukolím.
Model CCCC se sice později dočkal vyzrálejšího nástupce s jediným klikovým hřídelem, ale šlo spíše o prestižní záležitost. Sériová výroba šla jinudy.
1912: Motorové pluhy Excelsior
Motorové pluhy L&K Excelsior poprvé rozoraly pole v roce 1912. Prvním modelem byl osmdesátikoňový Excelsior P4, jehož motor měl čtyři válce o úctyhodném vrtání 160 mm. Toto monstrum s šesti radlicemi dvoumetrové šířky záběru dokázalo rozrušit hutnou půdu na zkušebním poli u Kosmonos až do hloubky 42 cm.
Motorovým pluhům nahrála do karet první světová válka (1914–1918), které kromě vojáků a civilistů padly za oběť i miliony koní. Excelsiory je pomáhaly nahradit. Později tyto obry nahradily lehčí víceúčelové traktory.
1963: Škoda typ 990 „Hajaja“
Sériovému sedanu Š 1000/1100 MB neboli „Embéčku“ předcházela řada prototypů. Patřilo k nim kombi typu 990 z roku 1963. Jak přišlo k přezdívce „Hajaja“? Jeho litrový čtyřválec byl pod podlahou zavazadlového prostoru uložen takřka vodorovně, jako by ležel. A protože Hajaja byl hrdina českých populárních rozhlasových večerníčků, ukládajících děti ke spánku, o jméně bylo rozhodnuto.
Technické řešení bylo důmyslné, jenže se nepodařilo vyřešit potíže s chlazením motoru. A tak zůstalo u prototypu, který dnes „hajá“ ve sbírkách mladoboleslavského Škoda Muzea. Více informací si můžete přečíst v tomto článku.
K tomu prototypu Hajaja : Je zajímavé ,že Němci si s tím samým problémem poradili u VW 1600 Variant kdy byl motor uložen pod podlahou zavazadlového prostoru vzadu / u limuzín i kombíku/ pamatuji si to protože v 60. letech jsme byli na návštěvě v NSR u příbuzných a ti měli právě toto vozidlo a vozili jsme se v něm. Je ale i pravda ,že teplo jdoucí z motoru šlo do zavazadlového prostoru , což nebylo vždy příjemné.