2024 Škoda Superb | nová generace

Škoda vysvětluje, proč mají nové modely Kodiaq a Superb volič převodovky na sloupku řízení a ne na středovém tunelu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 14. 8. 2024


Automatická převodovka je v autech stále častější, a to přináší změnu i do interiérů. Nové generace modelů Superb a Kodiaq mají volič automatické převodovky na sloupku řízení. Řešení je příjemnější pro řidiče a umožňuje lepší praktické využití místa na středovém tunelu.

Řadicí páka nebo volič automatické převodovky na středovém tunelu jsou takovou automobilovou klasikou. Ovšem čtvrtá generace modelu Superb a druhá generace SUV Kodiaq tento zajetý stereotyp ruší. Volič automatické převodovky, která je pro oba tyto modely jedinou volbou, se přestěhoval na sloupek řízení. Důvod je poměrně jednoduchý: lepší využití místa v interiéru.

„Přesunem voliče pod volant zlepšujeme ergonomii pro řidiče a zároveň můžeme prostor středové konzoly využít praktičtěji pro celou posádku. To lépe odpovídá samotné DNA značky Škoda,“ říká k řešení Radoslav Horák, který má v automobilce na starosti koncepční návrhy interiéru. „Naše značka se zaměřuje na praktičnost a odstranění voliče převodovky ze středové konzoly znamená, že můžeme místo mezi sedadly využít pro odkládací prostory a další funkce. Zároveň to znamená posun k symetrickému designu interiéru, kdy středová část neslouží pouze řidiči, ale naopak celé posádce,“ dodává k tomu jeho kolega, designér interiéru Dimitrios Darkoudis.

Technická evoluce

„Něco takového bylo dlouho technicky komplikované. Přesun pohodlného, moderního voliče řazení blíže k rukám řidiče umožnily až technické změny z posledních let. Podmínkou pro takový přesun je totiž v podstatě přítomnost automatické převodovky. Automatické převodovky jsou čím dál oblíbenější a častější, u aut se spalovacími motory mají i výhody z hlediska emisí, takže nakonec tato technologie zvítězí. Bude to ale ještě chvíli trvat. Proto začínáme u našich špičkových modelů jako Kodiaq a Superb, které už mají výhradně automatické řazení,“ vysvětluje Horák.

Manuální převodovky pomalu, ale jistě míří do propadliště dějin. Nejvýraznější je přechod k automatům v Evropě

Kromě automatické převodovky je podmínkou pro umístění voliče i technologie shift-by-wire, tedy kompletně elektronická volba řazení. Přitom donedávna měla i auta s automatickou převodovkou mechanickou volbu jízdního režimu a převodů. Teprve elektronické ovládání umožnilo plnou svobodu v uvažování nad umístěním tohoto voliče. „Octavia například přinesla zmenšený volič automatické převodovky na středové konzole,“ podotýká Darkoudis. Tento menší volič je vlastně takovou evolucí, která stěhování předznamenala. Podobně je tomu u elektromobilu Enyaq, který také dostal malý volič na středové konzole. „Jde také o to, aby si uživatelé aut na změnu postupně zvykli,“ říká Horák.

Volná středová konzola umožňuje také lepší ergonomické uspořádání celého řetězce dalších nových prvků, jakými jsou například Smart Dials, nebo dvojitý nabíjecí box pro mobilní telefony. Přesun voliče řazení k volantu je z praktických důvodů žádoucí a také z pohledu ovládání vozu řidičem výhodný. A tak se toto řešení může v budoucnu objevit i u dalších vozů. Nabízí se samozřejmě elektromobily, ale i další auta. „Je možné navrhnout dvě řešení středové konzoly pro auta s manuálním řazením a řazením automatickým,“ přemítá Horák, že u některých modelů bude potřeba mít kombinaci umístění. To právě v případě, že vozy budou mít stále i verzi s manuální převodovkou.

Nečekané možnosti

Ovládání řazení auta se přechodem na elektronické řízení a přesunem voliče převodovky za volant rozhodně vyvíjet nepřestane. „Podobně jako zachováváme mechanické ovladače nejdůležitějších funkcí, chceme zachovávat i ovládání převodovky. Ale v dnešní době rozsáhlého využití elektroniky existuje možnost přesunout i volbu převodů do samotného uživatelského prostředí infotainmentu vozů,“ zmiňuje Darkoudis. Nic takového ovšem Škoda momentálně neplánuje, protože „podle nás zákazníci ve svém voze nadále oceňují haptiku a známé ovládací prvky, důležité ale bude sledovat v tomto ohledu trendy i požadavky uživatelů. Ty jsou nakonec vždy nejdůležitější“, dodává Darkoudis.

Horák pak míní, že s tím, jak převládnou u vozů automatické převodovky, se otevřou i další možnosti automatizace „řazení“ a že řidič bude samotnou volbu ovládat jen v minimu případů. „Auto, které stojí třeba přídí ke zdi, logicky může samo při spuštění zařadit zpětný chod,“ popisuje Horák cestu, kterou elektronika umožňuje.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

20 názorů na “Škoda vysvětluje, proč mají nové modely Kodiaq a Superb volič převodovky na sloupku řízení a ne na středovém tunelu”

  1. Kritizovat bude ten, kdo ještě nikdy takové auto neřídil. Zaujala mne pouze opačná volby R a D. Mám Mercedes a považuji toto řazení za zcela běžné. I když jsem slyšel, že to divné řazení má jen Mercedes. Nemám problém ani s ovládáním směrových světel na páčce sloupku řízení vlevo a jejími dalšími funkcemi. Prostě kdo nezná, neviděl a nevyzkoušel pouze diskutuje, často mimo mísu.

  2. Jsem zvědav jak vám budou účtovat náklady za výměnu oleje a filtrů v DSG. To potom nad cenou zapláčete. Dvojnásobek za cenu za běžnou prohlídku. Jasně všichni jste milionáři a jak se posere DSG nebude to nic levného. Max 7 let a kup si nové.

  3. Páčku voliče před volantem používám už dvanáct let v Citroenu C4.
    Příjemná záležitost.

  4. Podle mne jsou důvodem přesunutí hlavně náklady. Kdyby se dělal u manuál, tak středová konzole musí být upravena na řadící páku. Takže buď páka nebo volič. Vzhledem k tomu, že se dělá jen automat, tak je levnější udělat volič převodovky na volant a druhou páčku kombinovanou. Za mne v pohodě a palec nahoru za klimatizovanou přihrádku pro nabíjení mobilu. V předchozím modelu se strašně zahřívá…

  5. Máme Merced EQB a V a nyní čekáme na nového Kodiaqa a jsem ráda za změnu voliče:) měli jsme do teď i kodiaqa RS ještě s voličem na středu a při přeskakování z MB do Škodovky to byl občas zážitek:)
    K argumentů ohledně stěračů a světel- zvyknout se dá na vše. Já nevidím problém v ovládání světel ani stěračů👍🏻

  6. A proč je řazení opačně než u Mercedesu? Zpátečka je ve Škodovce dolů a jízda vpřed nahoru. Mercedes podle mne vycházel z klasické „drive páky“ amerických aut, ale proč to je ve Škodovce opačně (alespoň na tom na obrázku)?

    1. Podle mě to vzali podle ženských;)) když jsem sedla do automatu taky jsem nechapala proč když jedu dopředu „volím“ dolu😂 přeci podle logiky- jedu dopředu takže nahoru j- jedu dozadu- páčka dolu😂ale to je ženská logika no:)

      1. Asi jsem take zena. Mam Vito automat 10 let a razeni vpred= dolu jsem si jeste nezvyknul!! Proc vymysli …… staci se podivat do kamionu a je jasne jak je to spravne. Dekuji koncernu ze se tam asi podíval😂😂

  7. To určitě… Škoda pouze převzala co bylo stanoveno u Passatu, změna nebyla přípustná. Nicméně je to jen o zvyku, pod volantem, tlačítka, malý ovladač…. nejpraktičtější řešení byla páka tam člověk bez koukání přesunul a bylo to jednoduché. Ty ostatní systémy už tak praktické nejsou, ale zvyknout se dá i na rakev.

  8. Na větu v článku „Automatické převodovky jsou čím dál oblíbenější“ musím reagovat. Možná, že jsou oblíbenější, ale hlavně proto, že je to mnohdy jediná volba. Manuály mizí a člověk si DSG u koncernu prostě vzít musí.

  9. Totální nesmysl. Mám nového Superba a je to úplně skvělé řešení. Stěrače se ovládají možná lépe než při běžném uspořádání.

  10. Píšu první komentář k nějakému článku, chtěl bych poznat pana Horáka!
    Tak jak doku….r..vili interiér současné Octavie :-( by zasloužil pár facek.
    Výdechy klimatizace – peklo
    Opěrka/madlo levých dveří, proč je kur…va tak nízko?
    Dotykový ovládání a celý tento systém je na bli…..tí
    Chromovaný lišty v interiéru – furt to oslňuje :-(

    Měl jsem všechny generace a každá nová přinesla zlepšení, ta poslední fakt ne :-(

    1. Celá ventilace v Oct 4 je katastrofa,
      kdo někdy jel např. ve Vectra/Astra tak tomu rozumí,
      opravdu to jde udělat mnohem lépe, bepzrůvanově.
      Madlo dveří vrže v autě za milion jak v Dacii, všimne si toho každý, kdo zavírá dveře. Je nevhodně umístěný.
      Tablet a jeho funkce jsou prostě velmi špatné. Laura někdy nenastoupí a nejede se mnou, někdy je tablet černý a nepustím si rádio, klimu ap. nezbývá než 2x reset a většinou se to rozjede nebo jsem v cíli.
      Motor je skvělý, sedačky taky, po dlouhém cestování vystoupíme odpočatí a ne rozlámaní jak před lety v Oct I.
      Za 3 roky jediná závada byla mrtvá baterie. Cena modelu RS je ovšem nadhodnocena.

  11. To přesunutí voliče na sloupek řízení ve stylu „alá Mercedes“ je jeden z nejvetších nesmyslů, které koncern v poslední době zavedl do výroby. Souvisí to hlavně s tím, že sloučili páčku světel a stěračů do jedné, takže nejde úplně jednoduše ovládat stěrače – např. jednorázové setření. V podstatě to absolutně nejde ovládat po paměti – intuitivně. A taky to časté zdůvodovňování tím, že se vytvoří více prostoru ve středovém tunelu. Opravdu tam nepotřebuji další zbytečnou díru na nic.

    1. Nevím, jak je to řešeno ve Škodovce, ale v Mercedesu s tím není problém – je to skvělé řešení jak na volič převodovky, tak na stěrače, které jsou nalevo. Chce to trochu zvyku, ale opravdu jen trochu a pak je to strašně intuitivní.

    2. Mam mercedes B a na toto reseni jsem si pri prechodu z manualu Opel zvykl velmi rychle. Naopak pri docasnem jezdeni s automatem s volicem na stredove konzoli jsem mel porad tendenci na paku sahat.

    3. Projedte se v kamionu a zjistite co je spravne. Tam je ergonomie presne takova( jak v koncernu) a verte ze to je ta spravna!!! Neni nic lepsiho.

    4. Co to je za nesmysl? Kolik jste s ním najel? Stěrače lze ovládat zcela normálně, jediné co vadí je za mne celkem dlouhá prodleva na ostřikovač po zmáčknutí. M.K.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru